RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: fre 19 apr 2024, 02:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: RSMH, RFHL, SPES-sthlm och vi gav KILEN stöd mot konkurshot
InläggPostat: tis 19 dec 2006, 19:13 
Offline
Site Admin

Blev medlem: fre 07 jan 2005, 22:42
Inlägg: 641
Först en kortversion i pressmeddelandet och sedan hela brevet till riksdagens ledamöter 2006-12-15 (OBS Att läsa båda akn bli lite tjatigt för brevet börjar också med en sammanfattning.)

Idag tog de beslutet Riksdagen godkände regeringens nollkronorsförslag.
Verkligen ett svårt bakslag, men vi kan knappast ge upp!

PRESSMEDDELANDE

Fyra patient- och anhörigorganisationer har skrivit till alla riksdagens ledamöter i en akut situation med en vädjan om besinning. (NEDAN)
Medvetenheten om de stora mänskliga och ekonomiska kostnaderna för läkemedelsbiverkningar har lyckligtvis ökat på senare år. Kilen-institutet har bidragit till detta när de i trettio år har hjälpt drabbade av läkemedelsberoende och biverkningar och därigenom kunnat samla in många och viktiga rapporter från patienter och anhöriga. Läkarnas rapportering av biverkningar fungerar inte bra idag. Det tar inte patienternas rapporter på allvar och framför allt rapporterar de ytterst sällan något till läkemedelsverket. Kilen har visat på att en möjlighet för patienten att rapportera direkt kraftigt kan förbättra säkerheten vid läkemedelsbehandling. I den uppfattningen har man fått stöd av WHO biverkningsorgan, medan vårt läkemedelsverk länge varit aktiv motståndare!
Nu har den nya regeringen plötsligt beslutat att helt stryka Kilens anslag med förklaringen att patienternas rapportering ”överförs ” till just Läkemedelsverket. Sitt namn och sin uppgift till trots betalas dock dess verksamhet idag av industrin, vilket rimligen omöjliggör oberoende bedömningar. För patienternas rapportering behövs en fristående mottagare som kan samarbeta med patienter och kanske även hjälpa.
Regeringen tar sitt beslut utan att först diskutera konsekvenserna med patientrörelsen eller ta en diskussion om hur en storskalig patientrapportering skall läggas upp för att fungera. Istället skall Kilen, som nu samlat stora och breda kunskaper och är en kraftfull röst för svåra patienterfarenheter, tystas eller i alla fall ställas på bar backe. Vilka starka krafter kan ligga bakom detta?
Vi fyra patientorganisationer kräver en effektiv biverkningsrapportering och kan inte acceptera att frågorna fuskas bort genom ett förhastat beslut om Kilen som hotar föra oss längre från det målet och även från att få ett bra omhändertagande av de läkemedelsberoende. Frågorna bör definitivt inte avgöras i jul- och budgetstressen, i skymundan av alla andra viktiga budgetfrågor.
Därför skriver vi till våra folkvalda: Ändra inte Kilens anslag nu före en bred diskussion!

Kjell Broström
Socialpolitisk sekreterare
Riksförbundet för Social och Mental Hälsa
RSMH

Per Sternbeck
Förbundsekreterare
Riksförbundet för Hjälp åt narkotika- och Läkemedelsberoende
RFHL

Pirjo Stråte
Ordförande
Stockholmkretsen av SPES
Riksförbundet SuicidPrevention och EfterlevandeStöd

Staffan Utas
ansvarig för läkemedelsarbetet
RFHL Uppsala län



BREVET Sverige 2006-12-15
Bästa riksdagsledamöter

Patienters språkrör får inte tystas genom ett budgetbeslut.
Medan vi diskuterar viktiga frågor måste KILEN överleva!


KILEN Konsumentinstitutet Läkemedel och Hälsa har i 30 år samlat ny viktig kunskap om läkemedelsberoende och biverkningar genom att hjälpa och lyssna på patienter. Det har även skapat ett biverkningsregister öppet för deras och andras rapporter. Man har spelat en viktig roll i läkemedelsfrågor genom en stor kurs- och konferensverksamhet, även internationellt. Ett regeringsförslag hotar hela verksamheten. Vi, fyra patient- och anhörigorganisationer protesterar mot att en för samhället så viktiga kunskapsresurs liksom en fristående röst för patienters erfarenheter skall sättas på bar backe.

Problemen kring psykiatrin nådde i år även in i valrörelsen. Ni inom alliansen talade för att patientens ställning och valmöjligheter måste stärkas. Den nationella psykiatrisamordnaren var också för ökat patientinflytande och även samråd med patientorganisationerna. Nu när alliansen kommit till makten har den till vår stora förvåning snabbt beslutat sig för att Konsumentinstitutet KILEN, som länge varit en viktig röst för svåra patienterfarenheter, skall skäras bort ur budgeten. En nedläggning drabbar också direkt de människor som nu får sitt stöd i tillvaron från Kilen. Det togs inga kontakter med patient- och anhörigorganisationerna inför detta viktiga beslut. Vi kan se hur en rad framstående borgerliga politiker (Barbro Westerholm, Kenneth Johansson och Chatrine Pålsson) som samarbetat med och arbetat för långsiktigare finansiering för Kilen, nu måste köras över för att genomdriva detta. Varifrån kom denna beslutsamhet på just denna punkt i vårdpolitiken? Vilka starka krafter ligger bakom som kan få allianspartiernas egna program att vika?

Kilen har sedan 1975 (först 17 år inom RFHL) lyssnat på och hjälpt människor med läkemedelsberoende och andra biverkningar. På det viset - genom ett ömsesidigt förtroende - har kunskapen byggts upp. Vi får nu av Socialministern vad gäller Kilens ”insamling av biverkningsrapportering” veta att: ”Regeringen avser överföra(!) denna del av verksamheten till Läkemedelsverket.” Men Kilen, inte staten, har startat den verksamheten medan Läkemedelsverket i åratal har varit direkt negativt till att göra det. Sitt samarbete har de istället främst haft med läkemedelsindustrin som betalar deras verksamhet. Om nu staten vill bejaka patientrapportering i stor skala behövs fortfarande en fristående enhet för att ta emot och föra ut patienternas rapporter. Men den frågan har knappt diskuterats i vårt land. Även om arbetet skall ligga hos Läkemedelsverket så måste Kilens stora erfarenheter på området räddas. Allt annat blir mycket svårt att förstå.

I debatten har Kilen länge framfört att både lugnande och sömngivande medel såväl som antidepressiva ofta skrivs ut mot symtom av vanliga mänskliga krisreaktioner, som sorg, som inte är sjukdomar. Dessa reaktioner behövs för att själen skall läka och krisen leda till förändringar i livet. Den vård som då inte lyssnar ordentligt utan bara sätter hoppet till en medicinering, gör all seriös medicinering en stor otjänst. Patienten blir sviken och får ingen valfrihet. Patientens krafter och kunskaper slösas bort i en sjukvård som skall diagnostisera och behandla. Kraven på läkaren blir också orimliga med denna ’medikalisering’. När de problem sedan tillkommer, som dessa medel ofta skapar, behandlas de i okunskap ofta med nya läkemedel. Vården och psykiatrin överlastas och slöseriet blir stort.
Ett brett samarbete mellan kommuner, landsting och ideella organisationer kring någon av typ ”Samtalsakuter” där det mänskliga mötet betonas, skulle nog vara ett mycket lönsamt alternativ för samhället.

Som språkrör för de patienter som drabbats svårt av läkemedel och även blivit sjuka av dem har Kilen ofta haft en otacksam roll i samhället. Rapporterna blir ofta skrämmande. Vårdgivare har känt sig anklagade. Andra har blivit upprörda. Men detta handlar om nödvändigt säkerhetsarbete. Ändå har Kilen har gång på gång fått upprepa att de är för rationell medicinering och inte emot läkemedel.

Låt oss ta exemplet om självdestruktiva och suicidala handlingar utlösta av antidepressiva medel, särskilt bland unga, rapporterade från Kilens hjälpsökande och utländska källor. Kilen har fått arbeta för att nå ut med detta och försöka få läkemedelsverket att reagera. Nu finns det också väl bekräftat i stora översikter av kontrollerade behandlingsstudier av depressioner att nya antidepressiva inte minskar självmordsförsöken (i jämfölser med ’sockerpiller’).(1) Det har inte nått ut. Observera då att detta resultat inte alls kan motsäga att antidepressiva kan rädda liv i många enskilda fall. Men exemplet visar hur viktiga tidiga patient- och anhörigrapporter kan vara och hur obekväm vetenskap också behöver språkrör.

Vi undertecknare som representerar många patienter och anhöriga kan inte acceptera att biverksrapporteringen och därmed kvalitetssäkringen av läkemedel brister så som idag när läkarna inte rapporterar. Kilens och internationella erfarenheter visar att patientrapporterna kan ge ett avgörande bidrag. Det förutsätter någon form av organ fristående från producenterna som kan samarbeta med patienterna och har bredd i personalens kompetenser.
Enligt en granskning i SvD lägger läkemedelsproducenterna årligen ut minst 60-70 tusen kronor räknat per svensk läkare för marknadsföring. (2) Vilka resurser för läkemedelsinformation har konsumentsidan?

Vi tror fortfarande att Socialministern vill att Läkemedelsverket skall samla in och ta bra hand om patienters biverkningsrapporter och att primärvården och hela sjukvården skall börja ta hand om de läkemedelsberoende. Men för att klara dessa mål, som i årtionden visat sig mycket svårt, måste han istället förstärka det ekonomiska stödet till pionjärerna i Kilen.
Regeringen skall nu med ett snabbt budgetbeslut köra över den diskussion som förts i bl.a. motioner av olika färg om långsiktiga lösningar för Kilens verksamheter. En viktig fråga för patienternas långsiktiga intressen skall nu avgöras med partipiskan i ett budgetbeslut. Det är dumt och ovärdigt en demokrati.
Samhället måste istället få ett rådrum med förlängning av Kilen-anslaget under 2007. Det ansvaret tycks nu hamna på varje riksdagsledamot.


Kjell Broström
Socialpolitisk sekreterare
Riksförbundet för Social och Mental Hälsa
RSMH

Per Sternbeck
Förbundsekreterare
Riksförbundet för Hjälp åt narkotika- och Läkemedelsberoende
RFHL

Pirjo Stråte
Ordförande
Stockholmkretsen av SPES
Riksförbundet SuicidPrevention och EfterlevandeStöd

Staffan Utas
ansvarig för läkemedelsarbetet
RFHL Uppsala län

_______________________
1) Ferguson et al. Association between suicide attempts and selective serotonin reuptake inhibitors: systematic review of randomised controlled trials. BMJ 2005; 330:
Denna stora metaanlys omfattade 87 650 patienter och visade en statistiskt säkerställd ökning (en fördubbling) av antalet självmordsförsök hos dem som fått antidepressiva (SSRI). Andra undersökningar har också visat fler självmordsförsök bland dem som fått den äkta varan– särskilt bland unga -, men inte alls alla har visat signifikanta skillnader, därav vår försiktigare formulering ovan.
2) 2003-18-11 Miljarder satsas på att påverka svenska läkare, Inger Atterstam


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 20 dec 2006, 01:35 
Offline

Blev medlem: tis 14 feb 2006, 18:13
Inlägg: 44
Jag måste säga att jag förvånas litet av valet av referenser. Varför välja en metaanalys som inte egentligen lyckas bevisa någonting när det de facto finns studier som visar på en ökad risk av självmord i just insättningsfasen för vissa patientgrupper.

Personligen skulle jag disponerat brevet annorlunda, jag hade fokuserat på ett bevisbara fakta och sedan pepprat med "småanalyser" i det här avseendet.

I det andra avsendet är det lätt att anföra att enligt lag, myndigheters föreskrifter och god affärssed är industrin skyldig att informera om sina produkter, deras egenskaper, verkningar och lämpliga användning. För att använda produkterna på rätt sätt har sjukvården även ett behov av att få information om dessa. Sjukvården har också ett behov av att få en bredare ej produktorienterad information på olika terapi- och behandlingsområden där läkemedelsindustrin besitter kunskaper som måste komma sjukvården till del. Siffran 60-70tusen kronor blir liten om man räknar in alla annan vårdpersonal varför argumentet kommer falla platt som en pannkaka innan någon hinner säga "kvastskaft" ens. Här finns ju även tydliga lagar och regler för hur informationen får framföras.

Jag har ju fått en viss träning i hur man handskas med exempelvis kritiska media så jag måste nog ge er en bakläxa och säga att det här får ni faktiskt göra om. Får ni inte återkalla brevet bör ni göra tillägg.

Jaja, lycka till i alla fall. Detta kanske kan ge en liten fingervisning om den argumentation era "motståndare" kommer framföra så ni kan rusta er litet inför en eventuell debatt.

_________________
Can´t stop me the original Pill :)


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Maffigt
InläggPostat: tor 21 dec 2006, 11:13 
Offline

Blev medlem: fre 22 jul 2005, 22:49
Inlägg: 138
Kanske ni borde bjuda in PP på nästa styrelsemöte Staffan!... att föra ER talan då förstås.
Upplägget i detta inlägget :shock: kan man ju inte klaga på.

Kram
Loanne :)


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: menar ju
InläggPostat: tor 21 dec 2006, 11:15 
Offline

Blev medlem: fre 22 jul 2005, 22:49
Inlägg: 138
Jag menar ju VÅR talan. :roll: självklart.
Loanne again


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 22 dec 2006, 13:06 
Offline
Site Admin

Blev medlem: fre 07 jan 2005, 22:42
Inlägg: 641
Loanne. Jag gillar också att Pillpopper bidrar med sina kunskaper här, även insiderkunskaperna om läkemedelsindustrin, och att han är så resonabel. Det behövs kritisk diskussion. Sen kan jag också tycka att det blir svårt när han ibland avfärdar mångas bittra erfarenheter på ett sätt som här väcker mångas minnen av ett uselt bemötande i sjukvården.
Vad jag minns har han och jag talat i telefon och då även om att vi borde träffas. Det vore spännande. Och komma på ett styrelsemöte? Ja, kanske.
Nå nu gällde det detta inlägg. Jag tyckte inte det gav mycket alls, men å andra sidan fatta jag nog inte allt. Jag har faktiskt redan svarat på det men sedan av misstag raderat det. Jag minns ungefär:

Tack Pillpopper för kritiken!
Men jag tycker definitivt att referensen var välvald. De rapporter om initiala biverkningar som du föredrar är sedan länge bekanta och erkännda, även från de gamla tricykliska, från en tid då man dessutom tog dem på mer allvar än idag, genom mer övervakning av behandlingen och mycket försiktigare förskrivning. Den referens jag valde visar på något helt annat, nämligen att SSRI snarare höjer än sänker självmorden. I mycket stora kontrollerade kliniska studier kan man inte alls se att effekten mot att begå självmord är större än den att de utlöser sådana. Man måste alltså sluta använde skyddsargumentet för massförskrivning av dessa medel vid depression. Under Antidepressivaforumet hittar du ett brev om forskningsläget från Peter Ankarberg som jag la in med underrubriken "Vetenskapen slår tillbaka", vilket jag tycker passar. Spekulationer kring statistiska samband mellan suicid och ADförskrivning i vårt land och andra, kan lämnas för den hårdare vetenskap (kontrollerad design), som massförskrivningens förespråkare annars brukar framhålla som den enda användbara.
Och PP visst är det så att 60 - 70 tusen kr per läkare är alldeles för lågt räknat, men det kan väl på ingewt vis göra sämre, att det "faller platt som en pannkaka"!?
Det där om regler, information och affärssed blev alltför otydligt för mej. Jag fattar inte poängen.
Så kom igen PP!
Vårt brev fick nog dåligt genomslag så kritik kan kanske ge något viktigt. Du behöver inte tro på brevets syften för att bidra med det. Och jag är väldigt nyfiken på hur Göran Isaksson och de andra bortförklarar det nämnda överväldigande bevismaterialet varav referensen var en del. Skall jag kanske använda det ännu försiktigare än i brevet??
Välkomna till diskussionen.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 22 dec 2006, 16:46 
Offline

Blev medlem: tis 14 feb 2006, 18:13
Inlägg: 44
Jag skulle tycka att det var trevligt att träffas Staffan. Nu i Januari skall jag på nytt sätta ut Treo Comp och Somadril eftersom min rygg blivit bättre. Genom simträning bland annat. Nu har jag varit väldigt noga med att ta Somadrilen så oregelbundet som möjligt så den tror jag jag kommer släppa rätt lätt och Compen ligger jag på 180mg kodein per dag plus enstaka Ketogan så jag kommer nog kunna fixa en till "5-dagars" med hjälp av "loperamidtricket" jag beskrivit under värktablettsdelen.

Så vi skulle kunna göra ett litet gemensamt utbyte - Jag ger er konstruktiv kritik och hjälper till med "Inside-info" och ev. vissa formuleringar som ni får ta till er eller inte och ni stöttar mig när jag plågas i muskelryckningar, yrsel o annat elände en CT från Compen kommer föra med sig ;) . Vad sägs om det?

Även om Kilens biverkningsregister är utdömt etc så finns det enligt mitt tycke att stort incitament för att denna Konsumentorganisation skall vara kvar. Risken är att någon eller några med tvivelaktiga motiv startar en egen förening och ber om bidrag från privatpersoner. Eftersom det finns ett 100-tal människor som är villiga att organisera sig och säkert fler som kan tänka sig att bidraga ekonomiskt så vore det ett elände om dessa människor skor sig på pengar i form av bidrag från folk som är läkemedelsdrabbade och använder för egna syften och däri kan jag finna ett motiv att stödja Kilens fortsatta verksamhet.

Jag behöver inte dyka upp just på ett styrelsemöte utan eftersom jag bor i Uppsala kan jag dyka upp på ett helt vanligt möte i egenskap av konsument då jag nu själv skall sätta ut några av mina läkemedel.

Kort bara: Den smartaste strategin just nu är att maila varenda riksdagledamot personligen i syfte att så ett frö av tvivel när det gäller frågan om nedläggning.

1. Läkemedelsverket är och förblir en statlig organisation, att läkemedelsbolagen får betala dem för att registrera nya läkemedel betyder inte på något sätt att de samarbetar, tvärtom är det en vanlig missuppfattning som de kommer trycka till er på.

2. Vilka resurser får då konsumentsidan? Apoteket AB kommer vara läkemedelsverkets utsträckta arm till Konsumenten, där kommer man också anonymt få förmedela biverkningsrapporter (Eftersom Beerman själv erkänt att den biten inte fungerer mellan vårdinstanser, läkare ---> Läkemedelsverket)

När det färdiga mailet är klart så måste det finnas så många referenser att de enskilda riksdagsmännen inte orkar gå igenom alla och tar de och analyserar 2 eller 3 av dem så visar de på korrekta overdersägliga bevis. I och med detta börjar fröet av tvivel att sås. Varje ledamot måste när diskussionen kommer upp helt enkelt vara osäkra på om Läkemedelsverket ensamt klarar av att ta den bördan en nedläggning av Kilen innebär vilket de är övertygade om nu.

En osäkerhet leder i längden till en tvivelaktig och oprecis argumentation och det är dit ni måste få dem så att varenda en som ställer sig upp framför en journalist eller en kamera helt enkelt tvekar (om inte annat i det undermedvetna).

Uj, detta är bara steg 1 i ett mail som inte bör vara länge än en A4+ referenser och jag måste kila iväg o julhandla.

Jag återkomer till studien sedan så skall du se hur lätt det är att slå den i tusen bitar och med steg 2,3 och fyra (mer input alltså).

Göran Isacson och hans "10.000 pers räddas från självmord varje år av SRRI" bla bla bla mfl är en av de lättaste hindren att överkomma, den kan jag vända ut och in på och krossa som en sommartrött fluga sovandes i ett fönster. På samma sätt kommer studien ni hänvisar till tyvärr också malas till potatismos och jag förklarar varför sedan.

Alltså, ni får ge mig stöd i min nedtrappning/CT i januari och jag ger tillbaka i form av de kunskaper jag besitter, vad sägs om det :D ?

http://pillpopper.blogs.se

_________________
Can´t stop me the original Pill :)


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 22 dec 2006, 16:55 
Offline

Blev medlem: tis 11 jan 2005, 15:17
Inlägg: 337
Kör på det Staffan och ta hjälp av Pillpopper! Lycka till med nedtrappningen nu som kommer säkert att gå bra!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 22 dec 2006, 17:21 
Som gammal RFHL-are vill jag ej kilen skall läggas ner. Den har hjälpt många fler än många tror. Samtidigt som Peter var inne på att kanske
göra om den! Kilen i ny tappning!

Ta brukarna och abstinenta på riktigt allvar när dom meilar eller ringer!

Det finns massor av OSS och Ungdommar som behöver någonstans att fråga, ringa m.m och inte enbart statliga verk!

Pillpopper har jag följt hans skriverier och hans yrkeskunskap och en som kan få fram vilka fakta som helst. vilket vi aldrig är i närheten av ens!

Skulle vara mkt bra om Pillpopper ställer upp med det han kan bistå med!

Vi andra får väl bistå med det vi kan!

Otto


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 27 dec 2006, 14:51 
Pillpopper
som du vet kostar stöd hos oss ingenting. Därför är frågan om din hjälp med Kilenstödet en helt annan fråga. Nedtrappsstödet får du ändå, mycket gärna.

De andra frågorna:
Vi har alltså redan skickat texten som ett brev/mail till varje riksdagsledamots egen box, även om texten är gemensam och därför inleds med "Bästa riksdagsledamöter".
Du skrev: "Läkemedelsverket är och förblir en statlig organisation, att läkemedelsbolagen får betala dem för att registrera nya läkemedel betyder inte på något sätt att de samarbetar"
Visst är det i formella avseenden en statlig organisation och samarbetet med läkemedelsindustrin är heller inte bara kopplat till ekonomin. Vad jag vet är det äldre än industrins omfångsrika finansiering av det. Men samarbetet med dem och bristen på samarbete med patienterna är uppenbar för oss i våra kontakter med verket. De övriga patientorganisationer som skrev under ansåg det självklart att nuvarande finansiering av biverkningsenheten gör det omöjligt att få en fristående bedömning av riskerna.
Det finns mycket att diskutera kring detta, t.ex. vilka möjligheter apotekens personal har att kompensera för verkets brister(p 2): antagligen en hel del på "kundkontaktnivån" men sämre inom övergripande riskbedömning av läkemedel.
Men saken är ju den att medan sådant diskuteras måste Kilen få leva kvar - som du inser och undertecknarna starkt framhåller - och för den saken behöver man inte vara överens om det här som du och jag uppenbarligen inte är överens om.
Det känns för mig dessutom tveksamt om du och jag ,som kan talas vid, skall fortsätta att här föra en lång diskussion här om de frågor du tar upp. Om andra känner behov av att ge sig in i diskussionen är det en helt annan sak. "Allmännt forum" är ju delvis till för detta.
God fortsättning!!


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 dec 2006, 01:38 
Offline

Blev medlem: tis 11 jan 2005, 15:17
Inlägg: 337
Jag vill inte vara negativ men nu när ett riksdagsbeslut är taget måste det vara oerhört svårt att ändra detta. Att man ändrar ett riksdagsbeslut måste vara extraordinärt. Kanske det finns annan finansiering, fonder eller stiftelser?? Men kämpa på och hoppas det ordnar sig med någon lösning!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 dec 2006, 15:21 
Offline
Site Admin

Blev medlem: fre 07 jan 2005, 22:42
Inlägg: 641
Nej visst Peter, budgeten är tagen och träder strax i kraft, så det beslutet lär vi inte ändra på. Det får bli nya beslut, kanske inte ens i riksdagen men ändå av "staten".


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 dec 2006, 15:25 
Offline

Blev medlem: tis 11 jan 2005, 15:17
Inlägg: 337
Ja ok och hoppas det fixar sig och egentligen skulle läkemedelsindustrin ge pengar efter allt elände de skapar. Visst ibland hjälper väl tabletter men väldigt ofta slår det fel och de har ju vinst att ta av för att ta hand om vad de ställer till med, men hoppas det finns någon lösning då!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: RSMH, RFHL, SPES-sthlm och vi gav KILEN stöd mot konkurs
InläggPostat: sön 26 jun 2011, 13:44 
Jag tycker det är synd att som så ofta i liknande forum man väljer att kritisera andra
i stället för att tillfoga eller utveckla sina egna kunskaper i ämnet som för tillfället berörs.
Jag är övertygad om att skriftställarna gör sitt bästa och försöker få till nåt bra.
Att peta runt i polemiken hjälper inte någon. mvh Svante


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: RSMH, RFHL, SPES-sthlm och vi gav KILEN stöd mot konkurs
InläggPostat: mån 13 jun 2022, 08:55 
Offline

Blev medlem: ons 27 apr 2022, 08:32
Inlägg: 406
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mg

cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mg

cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mg

cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mg

cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mg

cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mg


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: https://medicineskart.com/product/tadarise-tablet-tadalafil/
InläggPostat: mån 27 mar 2023, 10:09 
This blog was very helpful
In order to assist men to get and maintain erections when they are erotically aroused, generic tadarise boosts blood flow to the penis. Medicineskart offers tadarise for sale online in dosages of 25 mg, 50 mg, 100 mg, 150 mg, and 200 mg. How does tadarise function? tadarise is used to treat impotence, or erectile dysfunction, in older men. Erectile Dysfunction increases in Men with their age commonness. The chances of Erectile Dysfunction rise with age. But you can not say it rises with a certain age. Buy ED products on this trusted website all over. The dissapointment of the penis raised leads to a miserable actual relationship. Since everything revolves around your actual well being intense mindfullness is required

https://medicineskart.com/product/tadar ... tadalafil/


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: https://www.medsvalley.com/product/tadarise-tablet-tadalafil
InläggPostat: tis 28 mar 2023, 08:27 
This blog was very helpful
In order to assist men to get and maintain erections when they are erotically aroused, generic tadarise boosts blood flow to the penis. Medsvalley offers tadarise for sale online in dosages of 25 mg, 50 mg, 100 mg, 150 mg, and 200 mg. How does tadarise function? tadarise is used to treat impotence, or erectile dysfunction, in older men. Erectile Dysfunction increases in Men with their age commonness. The chances of Erectile Dysfunction rise with age. But you can not say it rises with a certain age. Buy ED products on this trusted website all over.

https://www.medsvalley.com/product/tada ... tadalafil/


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Handy Ideas To Considering Custom Packaging
InläggPostat: tis 28 mar 2023, 19:59 
Offline

Blev medlem: ons 28 sep 2022, 19:01
Inlägg: 1475
Ort: Heating Services
For the guy talking about logistical cost savings, purchasing packaging equipment, packaging machine, etuyeuse horizontales multiformats, expertise de leurs équipes, département d’ingénierie pour solutions personnalisées, I highly recommend this click for source about automated packing info or pre-glued cases, stainless steel frame, emballeuse, inventory of parts, tension 480v, beverage, on top of this helpful hints about automated packing blog on top of drying and aging rooms for meat processing, advantages of automation, emballage promotionnel, processus rationalisés, qualités des matériaux pour la machine d’emballage, automation projects value, alongside all this breaking news on automated packing advice which is also great. Also, have a look at this how you can help for custom packaging blog and don't forget packaging equipment, collage distributeur hotmelt nordson, primary packaging, plastic or carton cups filling, fardeleuse automatique, sales account executive, on top of this official source on packaging solutions details not to mention secondary packaging, robotic arm palletizer, fardeleuse automatique, transition in automation journey, maintenance régulière, quality and consistency, not to mention read full report for custom packaging blog which is also wopackingh a look. I also suggest this sources tell me for packaging solutions url as well as log 3 and log 5 disinfection tests, produits cosmétiques, digital printing, product protection, encaisseuse, top 10 benefits of having a packaging automation process for your business, and don't forget this sources tell me for packaging solutions site not to mention machines, tendance emballage, 200 different sku's, in line or side infeed machine, reducing package price, high adaptability, not to mention view website on packaging solutions details and don't forget palettisation, food-grade materials, patented cooling technology, sleeve up to 50% less expensive than shrink sleeve, alimentation manuelle ou on-line, flexible side loading packaging machinery, which is also great. Finally, have a look at this do you agree for automated packing blog with tension: 480v (disponible en 600v), innovations en matière de packaging 2022, collaborative robots, less than 10 mn, product flexibility for viscous liquids, high spirits liquors, for good measure. Check more @ New Tips For Choosing Swinger Lifestyles 2f4c8_d

_________________
Google it


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010