RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 08:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 jan 2006, 01:22 
Detta med att bensodiazepiner tycks ha fått ett uppsving igen är inte förvånande alls. SSRI har ju visat sig vara i stort sett lika beroendeframkallande med långt fler biverkningar.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 jan 2006, 10:01 
Anonymous skrev:
Detta med att bensodiazepiner tycks ha fått ett uppsving igen är inte förvånande alls. SSRI har ju visat sig vara i stort sett lika beroendeframkallande med långt fler biverkningar.


Ja det verkar var rena "lyckopillret" jämfört med SSRI. Inte alls den abstinensen av fysisk karaktär.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 jan 2006, 14:48 
Offline
Site Admin

Blev medlem: fre 07 jan 2005, 22:42
Inlägg: 641
Det finns ingen anledning alls att förringa problemen med bensodiazepinerna och de benso-liknande. De kan få ett riktigt helvete av att äta dem och när de slutar, även med kroppsliga sympom, även långvariga problem. Vi kan ändå peka på vilka oerhört svåra och långvariga problem somliga SSRI-nedtrappare drabbas av. Men denna del av forumet är för dem som drabbas av bens-problem och man skall slippa läsa här att man är i något 'himmelrike'.
Ja nu blev Staffan visst sur.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 11 jan 2006, 11:28 
Offline

Blev medlem: tis 11 jan 2005, 15:17
Inlägg: 337
Tack Staffan, det verkar som man glömt den oerhörda farligheten som benso har. Jag blir väldigt illa till mods när man läser ovanstående. Jag ser absolut ingen skillnad på att bli oerhört sjuk av SSRI eller benso. Både kan framkalla oerhörda svårartade symtom hos individen. Jag har varit dålig nu i snart 6 år efter tablettfrihet av benso. Man kan ju verkligen bli ledsen för det men man får inte ge upp. Och likväl så blir det bättre för varje år.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 23 jan 2006, 21:36 
Naturligtvis skall man inte förringa problemen, jag menade att förskrivningen av lugnande ju faktiskt gick ned under SSRI:s storhetstid i mitten och slutet på 90-talet. Nu först för några år sedan i och med att Seroxat började synas under lupp börjar verkningarna av SSRI komma i ljuset och man ser att de är mer biverkningsfrekventa och orsakar i vissa fall svårare utsättningssymptom än man tidigare trott.

Inte konstigt då att både patienter och läkare i fler fall väljer de mer effektiva och mindre biverkningsfrekventa bensodiazepinerna. Jag ville bara belysa orsakerna till den ökade förskrivningen.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 23 jan 2006, 21:55 
Offline

Blev medlem: tis 11 jan 2005, 15:17
Inlägg: 337
Men de är ju lika farliga båda två sorterna. Det är 200 tusen personer som är beroende i Sverige som har ett mer eller mindre helvete. Jag åt dem i ett år och har varit sjuk nu i sex år. Känner ett tiotal personer som har det likadant som jag i väldigt många år. Jag kanske aldrig blir återställd. Vännen, mitt och andras liv är en tragedi. Det är den värsta folkhälsokatastrofen näst alkoholen som drabbat Sverige. SSRI vet vi inte omfattningen ännu. Framtiden får utvisa men det lär oxå bli en tragedi.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08 feb 2006, 11:35 
Offline

Blev medlem: tor 11 aug 2005, 09:11
Inlägg: 88
Jag menar inte Staffan och Peter m.fl, att de farliga och besvärliga effekterna med Benzos inte ska förringas på ngt sätt. Utan jag minns när ist. Läkarna "började" försöka få över alla Benzoberoende till olika sorter av srri o snri. Och de började bli restrektiva mot Benzos.

Och nu ser man resultatet mer klart, de var alltså inte nog utvärderade för att massförskrivas som de gjorts länge nu. ( hoppas på ett slut av detta)

Visst kan man kanske tycka att det inte hör hemma här med ssri.
Men att de är LIKA FARLIGA tror jag def, inte. De verkar så fruktansvärt oilka varann, och ger då mkt olika biverkningar och ev. skador. Benzos har ju sina specifika problem.

Att jag nu stått på Diazepam i över 30 år utan att ha tagit ngn kännbar skada (tror jag) inte höjt min dos förrän jag fick/slutade med Zoloften.

Den tvingade mig upp i dos när jag satte ut de, var tvungen att höja fär att få samma effekt, p.g.a kramper andningsproblem mm. Verkar som srri gör att Benzos inte fungerar efter man ätit de.
Det visar väl att det ändå går att äta t.ex 3x5mg för många i väldigt många år för vissa. ( För mig var det så i över 30 år) Sen förstörde Zoloften ALLT, HELA MIG lång tid! SOm jag skrivit om mkt innan här..Men det är mkt bättre idag trots allt..
På den "gamla tiden" då jag började ät Valium, så skrevs de ut som man skriver ut srri idag, mot lite oro i magen, lite stress eller en normal sorg o mkt mera (universal).

Visst är jag beroende idag, men får också hjälp av de ännu. Men äter mest för att inte få abstinens nu. Och hemsk abstiens vet får jag, om jag slutar som jag gjort några ggr genom åren, och det har vart ngt år då o då.

Men hade jag vetat när jag var så ung vad Tex Valium var, hade jag aldrig tagit de, men de var ju inte beroendeframkallande förrän runt 1989 officellt. Då TUB mm med Borg väckte debatten om Benzos. Redan runt -84 började jag på Rfhl's läkemedelsgrupp. Och trappade med andra.

Vet och förstår att du har det jobbigt ännu av dina besvär fr dessa Peter, och vet att man kan få väldigt långdragen abstinens och andra besvär, så jag förringar def. inte riskerna eller problemen med dessa, eller menar att de tar en till ngt himmelrike alls. Bara ville säga att hellre Benzo än Ss-n-ri rent generellt.
Hoppas jag blev rätt förstådd denna gång..
Hälsningar
Goggo


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08 feb 2006, 12:16 
Offline

Blev medlem: tis 11 jan 2005, 15:17
Inlägg: 337
Jag är helt säker på att de båda sorterna är precis lika farliga. Bara för att du reagerat på SSRI och inte på benso betyder inget. Jag har oxå ätit tre sorters SSRI utan att få efterverkningar. Jag gör inte det misstaget att förringa SSRI-problem för det. Jag har förstånd att fatta att SSRI är mycket farliga. Likaså benso då jag känner ett tiotal personer som har väldigt utdragen abstinens. Jag talade med en kvinna som varit fri i 4,5 år och bara satt hemma och skakade och mådde fruktansvärt efter benson.

Goggo jag har varit väldigt sjuk nu i sex år och du är nästan frisk efter 2,5 år. Vilken tablett har då varit värst? Jag kan försäkra dig att jag var minst lika sjuk som dig när det var som värst.

Jag hoppas du ville sluta jämföra SSRI och benso för jag blir faktiskt berörd av det. Jag har suttit 6 år med problemen. Totalt förstört mitt liv. Jag blir faktiskt väldigt illa berörd av din okunskap.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08 feb 2006, 12:54 
Offline
Site Admin

Blev medlem: fre 07 jan 2005, 22:42
Inlägg: 641
Varning! Jag tycker det varit en klargörande diskussion, men om man börjar tala om att "Jag blir faktiskt väldigt illa berörd av din okunskap" finns en risk att det drar iväg. Jag stänger inte ämnet här men jag tycker att vi kan lägga ner denna replikväxling nu innan den blir destruktiv. Är det OK Goggo?


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08 feb 2006, 17:28 
Offline

Blev medlem: tis 11 jan 2005, 15:17
Inlägg: 337
Är det ok med sådant snack som Goggo har så drar jag mig oundvikligen ur RFHL! Jag upplever Goggos inlägg som den djupaste kränkning man kan få! Jag har varit sjuk 6 år i bensoberoende och har tinnitus, stark ångest, stum hud, stark yrsel mm. Antagligen blir jag aldrig riktigt återställd. Ska jag få se sådant snack att SSRI är farligare än benso så är det faktiskt "djup okunskap". Jag skulle nog bestyrka det som extrem okunskap.

Det är bara att inse att jag inte passar på dessa forum. På Kilen råder en person som tror att man somantiserar alla symtom. Här visar den verksamhetsansvarige på samma okunskap som Goggo.

Det blir väl så när man inte själv upplevt bensoabstinens. Jag tackar för all denna tid. Nu tar jag bort min reg. precis som jag gjort på Kilen och visar mig aldrig här igen. Ring, maila inte mig Staffan. Jag vill aldrig någonsin ha med dig eller Goggo att göra! Totalt aldrig någonsin!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08 feb 2006, 17:33 
Offline

Blev medlem: tis 11 jan 2005, 15:17
Inlägg: 337
nu kan jag inte ta bort mitt reg! Men om den inte är borta inom en vecka så får jag vidta åtgärder! Ta bort det omedelbart helst och hör aldrig av dig!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09 feb 2006, 02:08 
Vilka åtgärder skulle det vara då XXXX. du har ju själv reggat dig. Enligt BBS-lagen och lagen om elektroniksa anslagstavlor så har RFHL inte någon skyldighet att ta bort en registrering du gjort själv XXXX .


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09 feb 2006, 02:48 
Jo för att dessa forum är fullt av tokar liksom du själv! Det går inte om man är abstinent att vara på dessa sidor. Sidorna blir väldigt oseriösa. Nu känner jag Staffan bra och har jag vädjat till honom så möter han min innersta önskan att inte ha med denna förening att göra. Sedan undrar jag om jag kan bli tvungen att vara medlem i en förening jag inte vill. Det måste lagrum för att slippa vara med i en förening. Nu är jag jäkligt dålig och får höra det ena tramset efter det andra på dessa sidor. Först var det på Kilen där man tydligen kan somantisera sina symtom sedan här där bensoabstinens inte är "så farligt". Då tycker jag att man tar sitt pick och pack och drar där ifrån fortast möjligt! När sedan den verksamhetsansvarige inte reagerar på detta eller har erfarenhet av långvarig abstinens blir mitt frånfall självklart! Skulle mitt reg. inte tas bort så får jag kontakta RFHL ordf. Sonja Wallbom? och fråga henne om jag ska vara tvungen att vara med här mot min vilja. Det är väl ingen sekt där man inte får dras sig ur? Staffan som jag känner så förnuftig att han tar bort mitt namn härifrån. Något annat kan jag inte tänka mig! Min högsta önskan är att sådana som du Flightplan, oseriösa o oempatiska personer ska försvinna från dessa sidor.
(Peter)


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09 feb 2006, 11:37 
Offline
Site Admin

Blev medlem: fre 07 jan 2005, 22:42
Inlägg: 641
(Peter. Utan användarnamn får du inte skriva här, därför satte jag dit det ovan.)
Diskussioner av typen, "vilket medel är farligast?" eller "skall detta medel förbjudas?" är inte särskilt meningsfulla och som framgår av nu liggande main.html för hemsidan inte heller något vi velat ha på detta forum. Jag flyttade därför över denna diskussion hit från antidepressiva-forumet för att jag inte tyckte den passade där och hit har vi tidigare flyttat andra mer och mindre meningsfulla allmänna diskussioner. Vad hjälper det den drabbade av bensoabstinens att höra att detta är värst eller näst värst eller lika djävligt?
Peter, naturligtvis får Goggo ha sin uppfattning och även uttrycka den liksom du får uttryycka din och även argumentera för den, vilket du väl gjorde bra. Lita på läsarna skulle jag vilja säga. Det ser inte alls ut som Gogggo vill ifrågasätta DEJ. Han har inte heller sagt att benso inte är så farligt, utan inte "lika farligt".
(Personligen tror jag den här frågan är omöjlig att svara sälkert på. Goggo har väl rätt i att medlen är olika, men /just därför/ går det inte ännu att säkert säga att AD är de "farligaste".)
Att lämna vår förening har du all rätt att göra. Du borde väl ha rätt att ta bort din användarregistrering här också, men du kan inte och jag kan egentligen bara "banna" dej och då kommer dessutom ditt namn konstigt nog att stå kvar (ett tidigare påtalat tekninskt fel, som skall åtgärdas). Banna dej härifrån vill jag inte heller göra, men det kan vi väl också diskutera om du inte ändrar dej. Det går väl att bara sluta använda sidan. RING mej; skriv inte nu är mitt råd.
Vår belackare Flightplan fick ju jätteroligt åt detta gräl, men jag plockar i alla fall bort alla hans skrattegubbar. (Nu istället "XX".)


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09 feb 2006, 14:16 
Offline

Blev medlem: tis 11 jan 2005, 15:17
Inlägg: 337
Ja, det känns som den enda rätta att sluta skriva här även man lugnat ner sig efter en natts sömn. Faktum är av allt jag varit med om under alla årens lopp tolkar jag Goggos skrifter som det mest kränkande, mest det jag blivit ledsen över, fruktansvärda jag någonsin läst inkl. allt. Något man fått livet förstört av ska begränsas till något mindre farligt än SSRI. Jag skulle aldrig skriva motsatsen men jag kan hävda att den abstinens jag har haft och har är det få som slår. Den mest djävulska man kan tänka sig, jag kan bara säga en person med säkerhet som har haft det värre och den personen skriver inte här längre. Jag fullkomligt övertygad att jag inte blir fullt återställd och det är en tuff börda att bära så man bara är 39 år. Att vara såpass abstinent efter sex, då tror jag inte det går över helt. Jag kommer säkerligen att bli lite bättre. Andras abstinens kan jag inte bedöma men inser att det finns fullt av lidande av både SSRI o benso. RFHL var inget för mig! Låter man Goggos åsikter stå kvar så går det inte att vara med.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 28 feb 2006, 19:16 
Offline

Blev medlem: tor 11 aug 2005, 09:11
Inlägg: 88
Hej , och OJ!!!

Peter skrev:
Ja, det känns som den enda rätta att sluta skriva här även man lugnat ner sig efter en natts sömn. Faktum är av allt jag varit med om under alla årens lopp tolkar jag Goggos skrifter som det mest kränkande, mest det jag blivit ledsen över, fruktansvärda jag någonsin läst inkl. allt. Något man fått livet förstört av ska begränsas till något mindre farligt än SSRI. Jag skulle aldrig skriva motsatsen men jag kan hävda att den abstinens jag har haft och har är det få som slår. Den mest djävulska man kan tänka sig, jag kan bara säga en person med säkerhet som har haft det värre och den personen skriver inte här längre. Jag fullkomligt övertygad att jag inte blir fullt återställd och det är en tuff börda att bära så man bara är 39 år. Att vara såpass abstinent efter sex, då tror jag inte det går över helt. Jag kommer säkerligen att bli lite bättre. Andras abstinens kan jag inte bedöma men inser att det finns fullt av lidande av både SSRI o benso. RFHL var inget för mig! Låter man Goggos åsikter stå kvar så går det inte att vara med.


Denna tråd hade jag missat helt, och därför inte svarat. Självklart förringar ja inte de skador du eller ngn annan fått av att ätit bensos Peter!!
Jag enbart såg generellt vad som sker omkring oss med sk. nya lyckopillren. Fysiskt kontra psykiskt.

Förstår inte inte varför du skulle sluta skriva här för? Ingen, (inte jag) iaf ifrågasätter att du m.fl har drabbats mkt hårt av Benso och att de 6 år för dig, som nu gått är fruktansvärt..

Jag vill inte diskutera SSRI i detta sammanhang,(jämföra) eftersom det är helt olika mediciner, verkar också mkt olika inviduellt på oss.
Jag förstår din frustration, ledsamhet att ha fått så många år förstörda av ditt liv, och är endst 39år, är hemskt att sånt ska behöva ske.

Men det ena tar inte ut det andra, vem av oss som var sjukast vet jag inte Peter..Och är väl inte det viktigaste heller..

Hoppas du förstår att jag absolut inte skrivit ett ord, som skulle vara riktat som misstro mot dig som person, eller på det sätt du råkat illa ut på av benson...
Hoppas att det/Du blir bättre med tiden..för det kan ju ta en väldig tid att bli helt "återställd" o man har verklig otur, som du haft...

Hälsningar Goggo


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: senaste nytt.
InläggPostat: tis 22 jan 2008, 19:01 
http://news.yahoo.com/s/nm/20080117/us_ ... studies_dc

Tacksam om någon som behärskar engelska kan översätta bara det viktigaste i artikeln om det senaste ang ssri-studierna.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 17 mar 2008, 17:08 
Offline

Blev medlem: fre 29 dec 2006, 11:15
Inlägg: 10
Peter skrev:
Jag är helt säker på att de båda sorterna är precis lika farliga. .


jag kan ta gift på att ssri/nsri är mycket farligare, jag vet det för jag är riktigt påläst i ämnet.

Men du Peter, från det ena till det andra,
en sak som jag länge undrat över,
är varför Hoffman&Roche
som tillverkat och varit störst
på droger/läkemedel i snart etthundrafemtio år
och år efter år alltid legat på listan
över världens tio rikaste företag
(tills lyckopillren började säljas)
varför inte de började med tillverkning av ssri/nsri
som var såå lönsamt så,
(tom lönsammare än benzodiazepinen,
deras egen uppfinningoch storsäljare)
samtidigt som alla andra började göra det,
jag menar,
de om någon hade kunnat lätt kunnat bli
den största tillverkaren
också av de sk lyckopillren,
och än idag legat kvar på listan
över världens tio rikaste företag,
om de velat detta eller hur?
__________________
Nyheter, glamour, kändisar, skvaller från Hollywood:
www.mollyland.tjejsajten.se


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 18 mar 2008, 12:47 
Offline

Blev medlem: fre 29 dec 2006, 11:15
Inlägg: 10
Otto! Vill du svara på min fråga till peter?
eller Staffan kanske?


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: SSRI - värre risker än Benso?
InläggPostat: mån 13 jun 2022, 09:02 
Offline

Blev medlem: ons 27 apr 2022, 08:32
Inlägg: 406
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mg

cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mg

cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mg

cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mg

cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mg

cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mg


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010