RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: tor 28 maj 2020, 08:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jag behöver hjälp
InläggPostat: tor 26 maj 2005, 09:26 
Jag har precis varit i telefonkontakt med "min" läkare, ville fråga om hon kunde sjukskriva mig eftersom jag har haft konstant huvudvärk i flera månader. Jag tror helt på att det är p g a att jag slutat med min Zoloft eftersom jag aldrig förr haft sån här huvudvärk, och känt mig så konstig och obehaglig i huvudet och i kroppen. Hon sa nej, det kunde hon inte. Hon sa: "Har man ont i huvudet så tar man en tablett och går till jobbet". Jag blir så förbannad, men mest ledsen. Hon tror inte på mig. Hon sa också att man inte har "besvär" så länge efter att ha slutat med antidepressiv medicin. Just nu känner jag att jag inte vill ha ngt att göra med henne igen, eller ngn annan läkare heller för den delen. Hur f-n ska man orka när man inte blir trodd? Ni andra som är sjukskrivna, hur gjorde ni? Jag kan inte fortsätta att sjukanmäla mig själv i en vecka, sen tvingas gå och jobba trots att jag mår dåligt, och sen sjukanmäla mig igen. Jag vet inte vad jag ska göra.. Jag riskerar att förlora min ersättning eftersom jag är sjuk så ofta, men inte får bli sjukskriven.

Rapportera detta inlägg

Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 maj 2005, 11:23 

Hej, har också haft(har fortfarande) råttgiftet zoloft, vill absolut inte skrämma dej på nåt sätt(oroa dej inte i onödan) men personligen så känner jag mej hjärnskadad, eller kemiskt lobotomerad. Det ÄR tabletterna du känner av, lovar dej, sen att du tappat förtroendet för de som "vet" vad som är bäst för dej kan jag förstå.

Jag orkar personligen inte nu ta upp allt som jag gått igenom, men läser du runt lite ex här så kommer du att hitta många svar på dina frågor tror jag. Jag har skrivit en liten dikt om hur jag blev bemött på den sk "företagshälsan" står att läsa under " bemötande" eller vad det kallas.

Själv har jag för länge sen klippt all kontakt med psyket, vården och de som "tror se veta" ´vad som är bäst för mej, att kraftiga utsättningsbesvär som börjar redan under behandlingstiden pgav att kroppen och hjärnan har blivit tolerant mot en viss substans, det "förekommer inte" enligt överhögheten och proffesionen, men jag har sagt det förr och säger det igen att det är lätt att sitta och bläddra i fasskatalogen och sen tro att det skall lösa alla problem osv.

Det är lätt att gnälla när man är svårt sjuk, men jag tycker att det är med all rätt som vi gnäller, ialla fall när man kanske mådde 90% bättre innan kuren sattes in.

I alla fall det som du beskriver kan inte troligen vara nåt annat än en biverkan/utsättningsabstinens, tolerans eller dyligt. Själv hade jag knivstick, bröstsmärtor, andsvårigheter, huvudvärk, yrsel, ångest, panikattacker, plus så massa skit som jag inte orkar skriva om.

Men skulle du söka för detta(som ju inte existerar) enligt de som bestämmer, så blir man ju idiotförklarad och troligen så får du massa andra tabletter för biverkningar av den första osv, det är tyvärr mina negativa erfarenheter av tablettindustrins framfart, så klart att de vill sälja sina preparat, deras företag bygger ju på det, så då har de ju klart intresse av att läkarna skriver ut just deras preparat.

Allt är ju så individuellt och olika för många så det bästa är kanske att du hittar nån som förstår dina problem(kan bli svårta tt hitta en sån läkare) eller att du kanske ringer nån på rfhl att prata med, jag personligen tror att du kommer att bli av med detta, även om det kanske inte känns så för stunden.

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 12 jun 2005, 23:04 
Jag har oxå satt ut Zoloft som jag har ätit 150 mg av i ca 2,5 år... Det var tur att jag hittade det här forumet för jag har trott att jag har blivit allvarligt fysiskt sjuk. Jag har varit utan tabletter i 2 veckor ungefär och jag får som en slags yrsel och det känns som om jag nästan ska "lämna kroppen". Jag har oxå fått ont i musklerna, diarré och flera kliande "myggbett". Jag trodde att det var myggbett men nu förstår jag bättre efter att ha läst i detta forum. Fy fan, rent ut sagt, vad är det för skit som dom ger till människor...

Jag ville inte ens börja med den här skiten men kände mig övertalad av min läkare, bara för att vara "stark nog" för att kanske få börja i terapi... Men nu har jag varit "stark nog" så länge som jag orkar med... Så jag skiter i dessa mediciner nu!!! En liten parentes, jag har oxå gnisslat och pressat ihop tänderna när jag har ätit den här medicinen så förra årets tandläkarräkning slutade på dryga 20.000:- Kan man kanske få något litet bidrag av de stora läkemedelsjättarna för den räkningen tro????

Till er alla som går igenom detta skit.... En STOR kram från mej (för det kan behövas ibland)....

Rapportera detta inlägg

Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 13 jun 2005, 12:27 
Site Admin

Jenny
Att tvingas till medicinering för att bli "stark nog för att kanske få börja i terapi". Ja du, det är ju riktigt tokigt, särskilt som det är mycket vanligt.

Hälsning Staffan

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 16 jun 2005, 10:08 
Site Admin

Lina!
Du frågar ju efter hjälp, men man känner sej ju hjälplös inför alla som blir så illa bemötta som du. Sjukskriva kan ju dessutom inte vi i RFHL och Kilen göra själva. Du blir ju tvungen att söka upp en ny läkare, med viss risk för att bli lika illa bemött igen, men något annat finns inte, eller hur? Har man ett bra stöd någonstans är det förstås mycket lättare att orka med kampen med sjukvården behålla tilltron till vad man faktiskt upplever. Vilket län bor du i? Här i C län kan vi hjälpa och på andra håll finns ibland annat.
Hör av dej igen! (På tlefon om du föredrar det.)
Ge inte upp!!

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 16 jun 2005, 16:04 
Hej Staffan.
Tack för ditt svar. Det betyder mycket att det finns människor som tror på en, och har liknande erfarenheter. Den läkaren som inte ville sjukskriva mig vikarierade för min gamla husläkare som gått i pension, och nu har det kommit en ny husläkare. Jag fick inte veta att min gamla gått i pension, och nu vet jag inte ens om jag fått ngn ny.. Känns inte så kul, dessutom var min tidigare bra. Jag ska i alla fall ringa och försöka få en tid. Jag bor i Uppsala, finns det nga stödgrupper eller liknande här?
Jag har svårt för att ta kontakt med andra, men det känns skönt att veta att det finns någon man man kontakta om det känns tungt.
Man får ta en dag i taget, och försöka att inte ge upp hoppet.

Rapportera detta inlägg

Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Jag behöver hjälp
InläggPostat: fre 06 mar 2020, 17:30 

När det gäller hushållsartiklar-det är bättre att köpa en gång en dyr sak som görs kvalitativt och inte tänka på att köpa en ny länge, men för bilar fungerar det inte så här. Ju dyrare bilen är desto dyrare är förbrukningsmaterialen. Jag råder dig att börja använda boka hyrbil i helsingfors, för med hyrbil helsingfors kan du spara en bra summa pengar, eftersom du inte behöver övervaka bilens tillstånd

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]