RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 06:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 05 aug 2005, 18:09 
Hej!

Kom på det att jag kanske har lagt mig på en alldeles för låg dos den här veckan och min kropp kanske upplever det som att jag sätter ut och sätter in medecin hela tiden?
Jag har tagit 5 mg kontinuerligt sedan jag satte in igen. Jag borde kanske ligga på minimum 10 per dygn.
Vad tänker ni här på sajten?

//Alex


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 05 aug 2005, 19:29 
Offline

Blev medlem: fre 04 mar 2005, 13:57
Inlägg: 239
Hej Alex!

De flesta som sätter in medicinen igen har kvar utsättningssymptomen och dessutom vissa insättningsreaktioner en tid. SSRI fungerar inte som bensodiazepiner och liknande och det är ingen konventionell abstinens, dvs utsättningsreaktionerna går inte över för att man tar en tablett igen utan de kvarstår en tid efter att man börjat igen, oftast flera veckor. Angående dosen är det omöjligt att säga var du måste lägga dig för att få bort problemet, det måste man pröva sig fram till och höja om man inte fått resultat efter några veckor.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 05 aug 2005, 20:23 
Tack för ditt svar!
Det tar således mycket tid för det här, hur man än vänder på steken....

// Alex


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Känslor
InläggPostat: sön 07 aug 2005, 15:36 
Offline

Blev medlem: ons 26 jan 2005, 12:48
Inlägg: 16
Anonymous skrev:
Hej igen!
Jo, jag har nu efter sju tappra veckor återinsatt paroxetin och som beskrivits av bla Agneta och Pirre försvinner inte besvären från utsättningen då jag sätter in igen. Jag vet inte vad jag ska ta mig till nu. Jag tror att jag hade kommit rätt långt i utsättningsprocessen men jag orkade inte hela vägen. Jag blev besviken när symptomen kom åter dag efter dag.
Jag har rätt många kroppsliga symptom just nu. Medicinerna påverkar ju det centrala nervsystemet så det är klart att det rör sig om ganska kraftiga preparat. Jag har post traumatisk stress som grundproblem. Jag har aldrig fått någon diagnos men jag har insett att jag har det genom att läsa om symptomen och tala med psykologer. I normal fallet då jag inte medicinerar stänger jag av ganska mycket kallas för numbing, man stänger av känslor helt enkelt. En hjälp som ssri kan ha för de som lider av ptsd är att man inte kan stänga av så mycket längre och det är ju bra, man blir mer delaktig är väl meningen. Mitt problem blir i stället att jag har ont i just de kroppsdelar som jag blev utsatt på i mina trauman. Dvs det går inte att stänga av värken mer.

Tror ni att det blir bättre med tiden om jag fortsätter att medicinera? :?

När jag började medicineringen kände jag inte de här problemen. De dök upp när jag började trappa ner för ca ett halvår sedan.

/ Alex



Medicinen har ju den effekten att de blockerar känslor så att dessa lagras under "locket". I och med att medicinen lugnar ner systemet bearbetar vi inte upplevelser, känslor, ångest etc och går vidare, utan allt detta blir liggande "på vinden". Sedan när locket då avlägsnas strömmar detta blockerade känslobråte över oss och kan bli mycket, mycket smärtsamt att ta i itu med. Framför allt är det ångesten som ger sig till känna pga obearbetade konflikter, men också de ursprungliga problemen som vi började medicinera mot. De har sas inte lösts utan återuppstår, ofta i förklädd skepnad. Dina kroppsliga symptom kan i ditt fall vara ett utslag av din ptsd, dvs när du upplevde att du stängda av signaler från kroppen.

Själv har jag upplevt det som du, att ångest och oarbetat bråte strömmat över mig tills det har blivit helt omöjligt att hantera utan att sätta in en dos av medicinen igen. Den har jag haft kvar länge men börjar ta bort flisa efter flisa nu.

Så det är nog klokt att ta en mindre dos så att din själ och din kropp orkar med alla omvälvningar.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07 aug 2005, 16:15 
:o och vi som aldrig haft "grundproblem" bara stressproblem men som nu inte vill leva????


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09 aug 2005, 17:40 
Tack för ditt svar Maj.
Jag håller med om att medicinen lägger locket på känslorna. Så funkar det för mig. Det kan ju vara skönt men i längden är det nog inte alltid den bästa lösningen. Jag märker det i mig själv att jag inte hittar grunden i mitt känsloliv längre. Det är ju bra att känna till detta och det ger ytterligare en anledning till att många av oss gör bäst i att trappa ner mycket försiktigt och över lång tid. Jag kommer nog att medicinera en tid till nu. Mina utsättningssymptom har ännu inte gett med sig, även om det successivt börjar bli lite bättre.

Hälsningar Alex


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 16 aug 2005, 23:23 
Offline
Site Admin

Blev medlem: fre 07 jan 2005, 22:42
Inlägg: 641
Till Gäst som bara haft stressproblem, inte "grundproblem".
Min erfarenhet är att ni i den gruppen ofta drabbas värre än andra av biverkngar och sedan även utsättningen. SSRI skall ju sätta fart på folk som är djupt deprimerade. Vad jag förstått är det stresshormoner som aktiveras av medlen, men det där är nog mer komplicerat än så. I alla fall kvarstår min erfarenhet. Det borde ju finnas hopp för dej med! Berätta mer!!
Staffan


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 17 aug 2005, 18:24 
Offline

Blev medlem: fre 04 mar 2005, 13:57
Inlägg: 239
Det tycks även mig som att de som får sina SSRI för vanliga livskriser eller jobbproblem, sömnproblem eller dylikt är de som drabbas hårdast. Givetvis kan man inte säga att det ÄR så, det är bara en känsla jag har efter att ha haft kontakt med väldigt många drabbade. Kanske inte så konstigt, det är ju våra kroppar som måste göra den största omställningen under medicineringen och kanske är det också därför vi får så hemska och långdragna utsättningsproblem.

Vill än en gång uppmana alla att besöka www.paxilprotest.com. Det blir en protest utanför GSK:s kontor i Philadelphia 26-28 september. Många drabbade som tröttnat på undangömda resultat från läkemedelsprövningar, envist förnekande av svåra biverkningar, självmord under medicinering eller utsättning, beroende och fruktansvärda och mycket plågsamma utsättningsreaktionermm. Man rapporterar om ganska stort mediaintresse och det hela ska bli intressant att följa.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 23 okt 2005, 11:16 
Offline

Blev medlem: mån 03 okt 2005, 15:11
Inlägg: 55
mattias j skrev:
Abstinens - antidepressiva

Nedtrappnings- och utsättningssymtom för antidepressiva medel.

Nedtrappningen är för många mycket enkel och ger inte några besvär alls. Men för andra är den svår och man kan ha besvär länge.

Om du saknar något symtom i vår förteckning nedan - hör gärna av dig till oss! Vi har tagit med de vanligaste rapporterade besvären och även många mindre vanliga.

Det är bra att komma ihåg att ingen får alla besvär och att all abstinens tillslut går över!

Fysiska:

• andningssvårigheter
• trötthet
• balanssvårigheter
• yrsel
• darrningar
• skakningar
• illamående
• viktnedgång
• diarré, förstoppning, gaser
• huvudvärk av migränliknande typ
• hjärtklappning
• öronsus
• blodsockerfall
• blodtrycksfall
• myrkrypningar
• svettningar och frysningar
• gång och koordinations -svårigheter
• muskelkramp, ryckningar, dragningar
• ofrivilliga rörelser
• ögonsmärtor
• dimsyn
• sluddrigt tal
• muskel och ledvärk
• muskelsvaghet
• muskelstelhet
• stela, ”knäppande” leder
• mycket saliv i munnen
• vattenkastningssvårigheter och urinvägsinfektioner
• ”elektriska stötar”/ "blixtar" genom huvudet eller kroppen
• smärtsamma stickningar i huden
• sveda och ibland blödningar i hud och slemhinnor
• kall hud
• känslobortfall, ibland på ena sidan av kroppen

Psykiska:

• känslomässig instabilitet
• ångest
• rädsla
• nervositet
• irritation
• ilska
• upprördhet
• depression
• aptitlöshet
• gråtattacker
• otålighet
• rastlöshet
• överkänslighet för ljud, ljus och beröring
• sömnsvårigheter
• livliga drömmar
• mardrömmar
• panikattacker
• overklighetskänslor
• förvirring
• tanklöshet
• minnesstörningar
• man känner inte igen sig själv

Det är omöjligt att säga hur länge man har problem efter att man har slutat eftersom detta är helt individuellt. Symtomen brukar gå över ett i taget.

Vad är biverkningar och vad är abstinens?
Det kan vara svårt att veta vad som är abstinens och vad som är biverkningar, när man trappar ner. I princip är det förstås biverkningar som ökar när du höjer dosen och abstinens som ökar när du sänker den. Men det är sedan länge känt bland läkare att övergående utsättningssymptom ofta liknar de övergående besvär många får vid insättningen. Detta gäller även allvarligare och långvarigare biverkningar. En förklaring i en del fall är att det handlar om biverkningar, som kommer efter lång tid och är ett tecken på att kroppen har anpassat sig till medlet. Då är det alltså egentligen en abstinens som man kan få innan man ens börjat minska dosen. (Ett ovanligt men tydligt exempel är ”sent uppträdande rörelsebiverkningar”, som tuggningar, dragningar, käkstelhet, ofrivilliga rörelser.)

Jag brukar tänka på allt detta när det är som jävligast på jorden och i kroppen, så känns det lite lättare att hantera, får försöka att förstå att jag inte skall bli sinnessjuk, och hoppas att det försvinner efter nåt år eller två. Har ia alla fall inte förberett mej på några glada överraskningar längre. :x



Hej Mattias,
Hittade ditt inlägg över abstinens- antidepressiva.
Undrar vad du tror, åt T.Efexor i 31 dagar, skulle aldrig ha haft detta"råttgift".
Under tiden jag åt detta upplevde jag hemska biverkningar och slutade.
Du skriver att det går över succesivt, har fortfarande gråtattacker, ångest overklighetskänlor vid uppvaknandet, det åker hiss inne i huvudet blir rädd
Känner ej igen mig själv.
Är det så du säger, det går över ett i taget.
Söker en tröst.
Hälsningar,
Jalinda.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 23 okt 2005, 13:01 
Offline

Blev medlem: ons 02 feb 2005, 15:51
Inlägg: 323
Hej, ja listan på biverkningar är hämtad här i rfhl, under abstinens eller biverkningar, kommer inte ihåg, finns innan man går till forumet i alla fall. Ja fick när jag slutade med zoloft andra gången, gråtattacker som är obeskrivliga, när jag hamnade på akuten satt jag i en stol och bara lipade, fick inte fram ett ljud, så där satt läkarkandidaten och lyssnade till mitt bölande, sen skulle jag ringa till chefen på företaget och säga att jag inte kunde komma pgav "panikångest" men det gick si och så för jag kunde bara storlipa i telefon.

Sen raseriutbrott, och snedtändningar är inte ovanligt, speciellt i trafiken kan det vara farligt med tanke på att minsta lilla dåre som beter sej konstigt kan göra att man tappar kontrollen helt, så var det för mej i alla fall.

Som sagt det är inga sockerpiller du fått och med tanke på att effexor en gång på 90-talet fick mej att kräkas som en gris i 3 dagar, sen tog det ytterligare 2 veckor innan självmordstankarna och livsledan och illamåendet försvann, men dessa tabletter hamnade efter tre veckor i soppåsen för jag kunde inte fungerar som en normal människa med detta i blodet, fick även de här effexor mot stress, redan då1997 tror jag det var.

Men jag har inget minne av att jag mådde dåligt mer än kanske 2 månader efter det att jag slutade med dem? Tänk bara på att om du känner "knivstick" i huvet, bröstsmärtor mm så tänk på att det en dag kommer att försvinna, själv är jag dfter flera år nu så "härdad" att jag anser mej ha befunnit mej i helvetet och är inte längre rädd för att dö, man får en annan syn på allting, men jag tror inte du kommer att uppleva detta i coh med att du bara tagit några veckor.

Trösten i detta får väl vara att de som alla förutspå kommer att försvinna och gå över, själv flyttar dessa 50-talet symtom runt på mej så jag upplever olika dagar vissa bättre andra sämre, och en del helt outhärdliga, då man i den situationen inte orkar leva, men som agneta skrev så kommer inte heller jag att låta detta bli min död även om det känns så ibland.

Men tänk på att de du känner är ju typiskt för de helvetiska utsättningar vi alla känner av, detta "hissåkande" spasmer som får hela kroppen att rycka till, (har blivit ett o annat trasigt glas i köket) armar och ben som inte lyder, öronsus och extrem ljudkänslighet som gör att man kanske måste använda öronproppar, men det går över, det är det vi måste tro, och det finns ju inga genvägar, men gå inte och räkna dagar, utan det kan handla om att förbättringarna kanske inträder månadsvis, eller kvartalsvis. i mitt fall har jag tagit medlet så länge att jag ligger och stampar på en och samma dos i 3-4 månader.

Det absolut mest helvetiska brukar inträda 2-3 månader efter man har sänkt, med dödsångestar och yrsel, smärtor och värk och hela paketet, men allt beror ju på mäniskan eftersom alla tyck reagera lite olika, men ändå med samma symtom. Detta blev långt kommer nästan inte ihåg frågan :oops: men eftersom hjärnan inte fungerar som den skall här så hoppas jag att du godtar detta, det blir bättre.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Tålamod
InläggPostat: sön 23 okt 2005, 18:09 
Offline

Blev medlem: mån 03 okt 2005, 15:11
Inlägg: 55
Maj skrev:
Ja, Alex, det du beskriver är något vi alla har råkat ut för efter utsättningen. De psykiska har övervägt för min egen del, för andra är det svåra fysiska problem.
Hur länge detta ska pågå är beroende av hur länge man ätit medicinen och vilken medicin man har. Vissa är "lättare" att sluta med, som t ex Fluoxetin (Fontex), andra svårare, t ex Efexor. Men naturligtvis är allt individuellt, ingen reagerar lika, det är bara huvuddragen som är gemensamma.
Successivt blir det dock bättre. Jag håller tummarna för dig!


Hej Maj.
Jag läste ditt sista inlägg, ville bara säga, att efter att ha ätit Efexor i 31 dagar och slutat för drygt två månader sedan, känner jag fortfarande utav väldigt många psykiska biverkningar.
Jag känner det hela som tämligen hopplöst, men du skriver ju att det går över, eller hur?
Hälsningar,
Jalinda.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Tålamod
InläggPostat: sön 23 okt 2005, 18:36 
2 månader är ju ingen lång tid Jalinda, förhoppningsvis kommer du undan lindrigt om man jämför med många här. Försök skingra tankarna med korsord, knep & knåp, finns många bra tidningar som man kan sysselsätta sig med. Själv är det 8 månader sedan jag slutade snart och jag känner mig dement trotts min låga ålder och om det blir bättre kan ingen veta.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Tålamod
InläggPostat: sön 23 okt 2005, 19:11 
Offline

Blev medlem: mån 03 okt 2005, 15:11
Inlägg: 55
Hej Gäst,

Vet att det ej var en lång tid, men man blir ju rädd, värst när jag vaknar på morgonen då är det obehagligt nämligen hisnade upplevelser och känner mig konstig.
Försöker sysselsätta mig under dagtid, men så kommer det helt plötsligt.
Hur lång tid åt du dessa piller?
Tack för ditt svar.
Jalinda.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 16 dec 2006, 21:44 
Jalinda skrev:
mattias j skrev:
Abstinens - antidepressiva

Nedtrappnings- och utsättningssymtom för antidepressiva medel.

Nedtrappningen är för många mycket enkel och ger inte några besvär alls. Men för andra är den svår och man kan ha besvär länge.

Om du saknar något symtom i vår förteckning nedan - hör gärna av dig till oss! Vi har tagit med de vanligaste rapporterade besvären och även många mindre vanliga.

Det är bra att komma ihåg att ingen får alla besvär och att all abstinens tillslut går över!

Fysiska:

• andningssvårigheter
• trötthet
• balanssvårigheter
• yrsel
• darrningar
• skakningar
• illamående
• viktnedgång
• diarré, förstoppning, gaser
• huvudvärk av migränliknande typ
• hjärtklappning
• öronsus
• blodsockerfall
• blodtrycksfall
• myrkrypningar
• svettningar och frysningar
• gång och koordinations -svårigheter
• muskelkramp, ryckningar, dragningar
• ofrivilliga rörelser
• ögonsmärtor
• dimsyn
• sluddrigt tal
• muskel och ledvärk
• muskelsvaghet
• muskelstelhet
• stela, ”knäppande” leder
• mycket saliv i munnen
• vattenkastningssvårigheter och urinvägsinfektioner
• ”elektriska stötar”/ "blixtar" genom huvudet eller kroppen
• smärtsamma stickningar i huden
• sveda och ibland blödningar i hud och slemhinnor
• kall hud
• känslobortfall, ibland på ena sidan av kroppen

Psykiska:

• känslomässig instabilitet
• ångest
• rädsla
• nervositet
• irritation
• ilska
• upprördhet
• depression
• aptitlöshet
• gråtattacker
• otålighet
• rastlöshet
• överkänslighet för ljud, ljus och beröring
• sömnsvårigheter
• livliga drömmar
• mardrömmar
• panikattacker
• overklighetskänslor
• förvirring
• tanklöshet
• minnesstörningar
• man känner inte igen sig själv

Det är omöjligt att säga hur länge man har problem efter att man har slutat eftersom detta är helt individuellt. Symtomen brukar gå över ett i taget.

Vad är biverkningar och vad är abstinens?
Det kan vara svårt att veta vad som är abstinens och vad som är biverkningar, när man trappar ner. I princip är det förstås biverkningar som ökar när du höjer dosen och abstinens som ökar när du sänker den. Men det är sedan länge känt bland läkare att övergående utsättningssymptom ofta liknar de övergående besvär många får vid insättningen. Detta gäller även allvarligare och långvarigare biverkningar. En förklaring i en del fall är att det handlar om biverkningar, som kommer efter lång tid och är ett tecken på att kroppen har anpassat sig till medlet. Då är det alltså egentligen en abstinens som man kan få innan man ens börjat minska dosen. (Ett ovanligt men tydligt exempel är ”sent uppträdande rörelsebiverkningar”, som tuggningar, dragningar, käkstelhet, ofrivilliga rörelser.)

Jag brukar tänka på allt detta när det är som jävligast på jorden och i kroppen, så känns det lite lättare att hantera, får försöka att förstå att jag inte skall bli sinnessjuk, och hoppas att det försvinner efter nåt år eller två. Har ia alla fall inte förberett mej på några glada överraskningar längre. :x



Hej Mattias,
Hittade ditt inlägg över abstinens- antidepressiva.
Undrar vad du tror, åt T.Efexor i 31 dagar, skulle aldrig ha haft detta"råttgift".
Under tiden jag åt detta upplevde jag hemska biverkningar och slutade.
Du skriver att det går över succesivt, har fortfarande gråtattacker, ångest overklighetskänlor vid uppvaknandet, det åker hiss inne i huvudet blir rädd
Känner ej igen mig själv.
Är det så du säger, det går över ett i taget.
Söker en tröst.
Hälsningar,
Jalinda.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Utsättning från paroxetin
InläggPostat: ons 12 dec 2012, 08:32 
Offline

Blev medlem: ons 12 dec 2012, 08:30
Inlägg: 1
Paroxetin - http://24tabs.org/buy-paxil-se.html Jag har mottagit beställningen och den kom i tid och pillerna fungerar jättebra.

_________________
Köpa Paxil (Paroxetin) - https://qualitypillsprovider.com


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: lör 22 jun 2013, 18:05 
Gäst skrev:
Hej Pirre,

Ja, det är som jag skrev kanske ok att må dåligt ett par veckor men att må skit vecka efter vecka, nej usch.
Ja fem månader...
Fem veckor prövade jag..
Det är trist att läkarna som skriver ut dessa medel inte känner till eller vill kännas vid de utsättningssymtom som man kan få. Hade jag blivit varnad tror jag inte att jag hade tagit medicinen.

Hur funkar det med sexualitet för dig, om jag får fråga? Jag tycker att det är trist att så mycket känsel är borta. Det blir ju inte så "roligt" då, vill liksom nästan aldrig numer.


Mattias: jag har läst om dig att du tidigare prövat johannesört. Funkade det bra?



Hej! Håller med dig fullkomligt Alex ingen info alls! +ingen uppföljning av dessa mediciner..höjde min dos för 2 mån men känner mig fortfarande inte ok:(

Bra att jag hittat den här sajten i alla fall. Och tack för det stöd jag får av er!

Hälsningar,

Alex


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Utsättning från paroxetin
InläggPostat: mån 12 mar 2018, 10:31 
Offline

Blev medlem: fre 23 feb 2018, 10:36
Inlägg: 38
Hej! Jag beställer droger på http://medicineronline.net/ ibland. Glad att hjälpa till.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010