RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: mån 05 dec 2022, 11:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fortfarande symptom efter 5 månader på konstant dos
InläggPostat: fre 07 nov 2008, 19:02 

Hej alla!

Nu var det ett bra tag sedan jag var härinne och skrev men jag har tittat in och läst emellanåt. Jag har gjort uppehåll i min nertrapp över sommaren och hösten då jag fick ett jobb som kräver ganska mycket av mig och jag kände att jag inte skulle orka med trappen samtidigt. Nu blev det så att jag fick fortsätta på timanställning på jobbet så sammantaget har jag väl stått på 25 mg Sertralin i ungefär 5-6 månader.

Jag mådde ganska bra i somras faktiskt när jag jobbade mycket, kände mig ångestfri och hade roligt på jobbet och hemma. Kände mig näst intill fri från ångesten alltså. Men till hösten återkom det delvis och nu fortsätter det att gå upp och ner hela tiden. går även i KBT-samtal ca 2 ggr i månaden. Men emellanåt drabbas jag att riktig drakångest och mår inte alls bra. En hel drös symptom har jag också fortfarande eller så har de kommit tillbaka igen.

Har fortfarande gungyrsel som aldrig verkar vilja ge med sig helt. fortfarande öronsus/tinnitus på ena örat som inte heller vill ge med sig trots att inga fel kan hittas. (troligen beror det på käkleds och muskelspänningar, ska få bettskena). Det kliar ofta på hela kroppen så jag kliar fram sår som sen tar tid att läka och kroppen värker ibland också. Muskelryckningar förekommer också fortfarande. samt ibland en tryckande känsla huvudet, speciellt om jag åker bil på mycket kurviga vägar. Illamående förekomme rockså samt att jag nog aldrig haft sån drakpms som jag har nu:(. Har fått mini-piller precis för att se om det kanske kan lugna ner sig. Förhoppningsvis ska det göra det.

Det senaste som tillkommit nu var för ca en vecka sedan och då kändes det som om det nästan kröp någonting under skinnet i mitt ena ben. Inte som myrkrypningar utan mer som om något större kröp därunder. Nästan som muskelryckningar men inte riktigt. Det förflyttade sig lite neråt från låret mot knät dag efter dag och till sist kulminerade det med att göra skitont i höften när jag jobbade och stråla ner i benet för att sedan lika plötsligt försvinna. Jag har haft ischias förut men detta känns inte som det. Nu har det gått över till en konstig känsla i bägge benen men mest i det ena. Det känns som om man typ har varit ute i kylan jättelänge och frusit så att man skakar och spänner sig och sen komme rin i värmen, då kan det ju värka lite i benen. Eller som om jag haft en jättejätteorgasm vilket jag kan intyga att jag inte haft i detta fallet*ler*.
Kan knappt sätta fingret ens på vad det är för känsla men en kombination av lite smärta, lite stramande, lite krypande och lite muskelryckningar kanske. Svårt att förklara men jag blir orolig att det ska vara något fel som man alltid blir när man lider av ångest.

Jag har 2 frågor som jag hoppas att någon kanske kan svara på eller iallafall känner igen sig i.

1. Kan man verkligen känna symptom 5-6 månader efter att man stått stadigt på samma dos? Kan de öka eller komma tillbaka?

2. Någon som känner igen sig i min något inlindade konstiga bekrivning av muskelvärken i benen (lårens framsida)?

Ha en trevlig helg!

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09 nov 2008, 01:12 

Hej! Tack för ditt svar, det stämmer nog att jag trappat ner för fort.
Men jag är så trött på att gå upp i vikt och inte kunna känna riktig förväntan för någonting. Jag har ingen läkarkontakt alls längre och orkar inte försöka fler gånger, att behöva dra allting igen och känna sig som man e dum i huvet!

Men det du skrev nu sist stämmer så perfekt in på de symtom jag oxå haft när jag varit kass. Och jag har så svårt att acceptera att det enbart är psykiskt, fattar du! Alla runt omkring mig säger tll mig att rycka upp mig och orkar inte lyssna på mig längre...ja det va länge sen jag ens försökte faktiskt. Jag ignorerar mina symtom och väntar numer ut dem, ibland tar det lång tid ibland kort.
Men sen jag började med sertralin så får jag inte panik över dem i alla fall och höll mig lugn. Men jag skulle så gärna vilja prata med nån som förstod vad det är man går igenom, att alla symtom man känner finns där fast det beror på psyket.

Jag är vuxen, jag är förnuftig, jag har två barn har tom blivit farmor, min äldsta kille är 23 år och pappa! Min lille bara 10 och behöver mig mycket och lite till, han har adhd.
Jag är 43 men känner mig ibland som 100.

Jag blev sjuk sakta med små konstiga symtom för ca 2 år sen. Illamående och domningar i benen och sockerdrickskänsla i huvudet. Jag frös jämt och svettades enormt på natten.
Sökte läkare då så klart och man hittade en cysta i huvudet som inte skulle ge några symtom.

Jag har fortsatt hålla koll och den har inte växt nåt på alla år, så förhoppningsvis har jag haft den sen födslen.
Men sen blev jag värre, vart yr och fick diarreer och rasade i vikt, mådde illa nästan jämt. Jag kände ett tryck i huvudet som om jag föll bakåt och sov inget för det blixtrade liksom till när jag höll på att somna. Tom vaknade av det när jag väl somnat. Åkte in och ut på akuten, alla prover visade ingenting!
Blev till slut inlagd på neurologen eftersom jag vägrade åka hem. Kunde knappt gå, så yr jag var, hade hjärtklappning jämt och högt blodtryck.
Efter en vecka skickades jag hem, antagligen depprission sa dem men fick ingen hjälp. Va sjukskriven 4 veckor och jobbade sen på som vanligt.

Jag va övertygad om att jag skulle dö, vem skulle ta hand om sonen nu. Och det konstigaste av allt va att jag va förälskad, hade träffat en underbar kille och flyttat ihop med honom...det stämde inte att jag skulle vara depprimerad, eller?

Hela året därpå kom och gick olika symtom men värst va illamåendet och hjärtklappningen, samt att jag svettades så på natten.
I april i år så gick jag med på att prova sertralin efter påtryckningar av min husläkare.

Men inte en gång har han kollat hur jag mår och jag orkar inte träffa fler läkare för att förnya receptet faktiskt, därför passade det bra att sluta nu.

Jag har också konstiga krypningar i benen, både små och ibland tom ryckningar som syns.
Mitt illamående bara slutade, försvann för ca 2 mån sen och då kände jag mig nästan frisk. Hade bara muskelryckningarna och tinnutisen kvar. Också ett bra tillfälle att sluta då trodde jag.

Nu är mina små elstötar i kroppen riktigt jobbiga och jag kan känna oron lura runt kröken. Känner mig rastlös och ensam, vet inte vad jag ska göra nu? Kanske borde jag börja knapra piller igen!!?

Men jag förstår dig , hur du har det och vet hur jobbigt det är, men visst psyket och hjärnan har stor makt och är svår att kämpa emot ensam.

1000 kramisar på dig! Håll ut du är jätteduktig!!!

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08 feb 2009, 00:23 

Det låter som poop out, tolerans har nåtts. Det hjälper inte att stanna kvar på samma dos. Man måste ändå minska. Det är oftast då man börjar må bättre igen, faktiskt. 10% ner. Var 4-6e vecka. Vattentitrering hjälper. Man kan höja, men det fungerar inte alltid. Det är inte många läkare som är medvetna om det och tror att det är medicinen som ger biverkningar istället för tolerans abstinens, och sätter ut för fort och ger patienten ett helvete. Man kan byta preparat men det håller bara i kort tid. Zoloft till Citalopram fungerar i några år, sen måste man byta igen etc.

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08 feb 2009, 17:58 

Mixter: Jag tror att du kan ha rätt. Tror inte att det funkar att stå på samma dos i flera år faktisk och höja elr byta medicin hjälper nog bara tillfälligt som sagt. Man måste jobba med ångesten på andra sätt. Jag kanske skulle börja fundera på att sänka lite igen men jag vet inte...e så himla orolig att det ska bli riktigt dåligt igen men det är klart, hälften vågat hälften vunnit:). En sak bara, vad är vatentitrering??

Kram!

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08 feb 2009, 22:32 

Det är faktiskt medicinen som har slutat fungera ifall det ger ångest/depression eftersom MAO enzymerna ökar för att kompensera serotoninet/dopaminet som SSRI:t ökar, så att det i själva verket blir mindre än vad det var innan. När man sänker så ökar det faktiskt serotonin/dopamin igen, men bara för en kort tid. Ca 1-2 mån, sen måste man sänka igen. Men det fungerar, man blir ändå av med medicinen till slut. För att hjärnans återupptagfunktion skall fungera igen måste man trappa ner långsamt. Ja, man tar tex 10 tabletter och gånger 50 ml vatten och lägger i en mixer, mixtrar, så har man en lösning om tabletten är 50mg zoloft lika med 1 mg/ml så om man har en pipett som är mätt upp till 50ml så kan man dosera väldigt exakt så kan man sänka i 8% steg (lagom vid poop out) men ordinarie vid 10% eller vid slutet 5% förbi 12,5 mg biten (motsvarande 5mg seroxat, den biten är svårast att bli av med) var 1-2 mån, när man känner sig sämre är det dags. Jag är beredd ifall det inträffar mig på en sån hög dos 225mg, men jag skall testa sänka med 10% först. Sköldpaddan vinner! Ju långsammare nertrappning, desto snabbare blir man bättre efter nollning! Så är det.. Önskar att forumet kunde lägga upp detta nertrappnings plan. För Efexor måste man dosera 3 gånger per dag men det är okej.

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 feb 2009, 13:53 

Hur går nertrappning? Berätta! Kram på er som kämpar....

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]