Hej!
Jag har ätit Citalopram från 20 till 40 mg i 3 år, började 2003 pga av panikångest/depression. Hade inga problem med insättningen. Men jag blev deprimerad igen (vet bättre nu, jag kämpade inte alls så mycket och trodde på tabletterna). Bytte till Efexor 75mg, efter en ganska jobbigt byte ca 2005. Det tog 2 månader att bli normal igen. Hade känslobortfall (känslomässigt) och biverkningar som ryck, smärtor i magen/bröstet etc. Dom försvann. När jag började missbruka benzos och gick cold turkey blev jag inlagd flera gånger på avgiftning. Höjde också Efexor till 150mg och 300mg senare, ca 2006. Kände mig väldigt avtrubbad och sov hela tiden, ibland upp till 30 timmar. Var helt omotiverad och apatiskt, tillbringade min tid med att surfa framför datorn. Efter ännu en svår benzoavtändning efter massa tabletter som varade i 1 år, och insatt av Remeron 60 mg (Slutade nästan CT), Lyrica upp till 1200mg under 2007, utvecklade jag Peyronies (som beror på Efexor) och ngn lunginfektion, började med Pulmicort. Sen har jag dock lyckats sluta med alla förutom Efexor 300. Jag blev bra vid julen 2007, helt normal. Så jag ville bli av med Efexor. Men jag lyssnade inte på folk, på internet osv, msn, och trodde på läkaren. Ack så fel jag hade. Trappade ner alldeles för snabbt, trots jag inte hade så stora problem. Nollade den 14 juli 2008, och trodde jag klarat mig väl. Men 3 månader senare drabbades jag av en ofattbar panikångest och sedan smög sig biverkningarna på, blev inlagd på Psyk i Danderyd. Avd 150 och 151. Jag började bli bättre efter 2 veckor men sedan gick det utför. Det var värre än helvetet. Efter 3 veckor var jag tvungen att börja igen med Efexor. Pga jag hade svår akatisi och dom på sjukhuset fattade inget, inkompetenta läkare som förnekade besvär av utsättning och skrev ut Atarax. Jag gick runt i 12 timmar om dygnet. Sov bara 1 tim, vaknade av akatisi, skakningar, spasmer, panikångest. Dessutom hade jag snö i synfältet. Började på 18,75 depå (delade 37,5 depå) och hade ngn slags reaktion, det kändes som jag höll på att dö, men jag fortsatte ändå, det blev bättre, sen ökade jag upp till 225mg efter 1 mån kontinuerligt. Jag blev bättre men det gick fram och tillbaka hela tiden. Det var för jävligt. Hade svåra självmordstankar, en slags psykos (som är bättre nu), obsessiva tankar (demoner) etc. Men jag kände det som om jag inte blev bättre. Det var så mycket svängar. Sen inträffade det att jag blev magsjuk och kräktes gult slem, vilket jag förstod var rubbningar i nervsystemet runt magen och regleringen av omsättningen inte fungerade, jag bytte till generika också och det utlöste förmodligen det (inte säker, men det blev värre) när jag blev förkyld och hade ont i halsen. Det kändes som jag höll på att dö. Hade såna konstiga magsmärtor. Magen fungerade inte alls. Elstötar i armar, ben och hela kroppen. Därefter, efter 3 mån från insättningen i Feb började jag, nu, idag känna mig som om jag är på rätt väg igen. Jag hoppas att jag blir så pass bra, ska börja Prao på ett företag. Kommer att trappa ner väldigt sakta. Räkna ned kulorna, jag vet att Apotekets produktionslabb kan göra det mer exakt (olika storlekar på kulorna, väga etc, passa in). Men man får tjata på läkare, eller liksom överdriva att inte ens 37,5 mg sänkning går bra. Jag tror att min nertrappning bör ta 3-4 år minst. Man skall trappa ner 10 procent var 4-6e vecka när det gäller Seroxat och aldrig snabbare än så. För Efexor som är värre än Seroxat att sluta med måste man gå långsammare, kanske 8 procent eller 5 mot slutet (förbi 37,5). Jag hoppas att jag kan bidra till med mycket här. Ni kan också läsa mina länkar från Benzo avtändningen och Efexor helvetet. På:
Effexor ut/insättningshelvetet.
http://www.paxilprogress.org/forums/sho ... hp?t=38573
Benzoavtändningen, lyckad.
http://benzowithdrawal.com/forum/index.php?topic=3177.0
Förresten, Agneta heter hon zappelina på Paxil Progress?
Finns Swede också här från PP?
Mattias j, jag har läst dina inlägg. Fruktansvärt att du hade såna problem efter 2 års nertrappning - helt otroligt farligt.
mvh
--- Mixter