RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: mån 05 dec 2022, 09:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Seroxat och hjälptabletter
InläggPostat: tor 26 mar 2009, 15:02 
Offline

Blev medlem: tor 26 mar 2009, 14:55
Inlägg: 3
Hej!

Kille på 32 år som har käkat seroxat till och från i 13 år.
Jag har vid tillfällen slutat på egen hand med gott resultat, men då massa oro och tankar återkommit så har jag påbörjat medicinering i omgångar.

Senast jag skulle avsluta min kur blev jag fast i en otroligt djup avgrund med en rädsla för att dö som inte var av denna värld. Vilket gjorde att jag påbörjade Seroxat igen.

Vill dock ändå ge mig på att försöka sluta nu igen. Dels pga:
Viktuppgång, djupare "dippar", kasst känsloliv.

För att inte må så dåligt som jag gjorde senast (1,5 år sedan), så funderar jag på om man i jobbiga stunder kan / ska komplettera med ngt lugnande, typ Oxascand, Stesolid e.d. Jag menar nu när det är jobbigt och inte på en regelbunden basis.

Syndromen jag fått innan den riktigt hemska är elektriska chocker i kroppen och oro.

Är rädd för att bli rädd...


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 mar 2009, 15:03 
Offline

Blev medlem: tor 26 mar 2009, 14:55
Inlägg: 3
Tillägg: Jag går numera även hos psykolog och har bra kontakt med min läkare, varpå jag vill ge det ett försök.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 mar 2009, 21:43 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Läs allt som jag har skrivit..

Man måste sänka väldigt försiktigt. 10% var 4-6e vecka. Det kan ta många år men det är värt det, man mår mycket bättre så.

Oftast om man börjat och slutat (varit utan över 2-3 mån) är det en viss risk att de kan börja sluta fungera, eller fungerar sämre.

Du behöver inga hjälp tabletter.
Bara du går tillräckligt långsamt. Vilken dos är du på nu?

Ibland kan det vara fördelaktigt gå långsammare än så. 5-8%

Har du kollat på paxil progress?


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 mar 2009, 21:45 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Skaffa dig Seroxat lösning och dosera med pipett.
Prata med läkaren.

Det är skandal att folk ska få lida... tyvärr är läkarkåren inte informerad om de allvarliga abstinens symptom man kan få.

Läs min historia om Efexor. Var på en hög dos motsv 80 mg seroxat.
Trappade ner på 7 mån. Såg helvetet..

Nu i senaste läkartidningen, mars, har det kommit forskar rapporter om skadeverkningar och risker, toleransutveckling av SSRI. Be din läkare läsa den. NOGA


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 mar 2009, 22:56 
Offline

Blev medlem: tor 26 mar 2009, 22:25
Inlägg: 2
Hej hej Martin

Jag har också käkat seroxat. I sex år.. Men gör inte det nu. Jag känner igen dödsångesten. Jag var övertygad att jag skulle dö. Skakningar, darrningar, spänningar i kroppen.. hela kroppen är inställd på fara. Domnigar i halva kroppen. Ledvärk. Förrvirring, för mycket information. Hm.. Och djupa svackor och överdriven kreativitet som en berg o dalbana. Så småningom så blir det bättre.. försök stå ut med det, och ha någon som övertygar dig om att du inte kommer att dö.
Träning är något som också är bra som jag börjat med nu efteråt men det kanske hade varit bra om jag gjort det då också för kroppen som var spänd hela tiden.
Hoppas det går bra!

_________________
Emelie


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 mar 2009, 07:09 
Hej Martin!

Jag förstår hur du känner. Det viktiga är inte medicin eller inte. Det viktiga är att du mår så bra du kan eller hur? Jag tycker du ska utveckla kontakten med din läkare och försöka hitta vägar att må bättre. Ibland kan byte av preparat vara en lösning ibland är det terapi och en förändrad social situation som hjälper bäst.
Att sätta ut medicinen kommer bara göra dig sämre, den stödjer dig trots allt. Försök också som någon sa att se till vad som utlöser ångesten. Träning är bra. Fysisk aktivitet hjälper.

Men samtala med din läkare och lyssna till vad han säger.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 mar 2009, 09:35 
Det luktar troll här :x


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 mar 2009, 13:44 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
SÄNK LÅNGSAMT.

DÅ MINSKAR LIDANDET.

5-8-10% METODEN 4-6 VECKOR. SOFT - VARFÖR LIDA?


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: hittar inte artikeln
InläggPostat: fre 27 mar 2009, 14:31 
Offline

Blev medlem: mån 02 feb 2009, 13:27
Inlägg: 25
Mixter,

Var hittar man den artikel som du pratade om var publicerad i senaste numret av Läkartidningen? Jag har kollat igenom de senaste tre numren som ligger på Läkartidningen.se men jag hittar ingen sådan artikel, den skulle vara väldigt intressant att läsa!

Trevlig helg!

/Helena


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 28 mar 2009, 18:14 
Offline

Blev medlem: tor 26 mar 2009, 14:55
Inlägg: 3
Tack för era svar.

Skall skriva lite mer info. om mig själv snart (är påväg ut)

Igen, tack för svaren!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010