RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: mån 05 dec 2022, 09:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: alla dessa psyktabletter
InläggPostat: tis 16 jun 2009, 20:28 
hej

när jag läser om alla er som har lidit så mycket pga dessa psyktabletter blir jag så ledsen.

jag har själv varit patient inom psyk i 23 år (är 30 år nu) och har prövat ett antal psykofarmaka

jag kom till bup som 7 åring pga magbesvär och illamående och blev genast istoppad stesolid mm

när jag var 15 fick jag anafranil det hjälpte inte mot mina besvär (som jag själv inte tror är psykiska) men jag fick en hel del biverkningar jag gick upp 28 kilo i vikt,högt blodtryck,otroliga svettningar, muntorrhet,trötthet,förstoppning ,urinläckage mm

när jag efter 1 år skulle trappa ned anafranilen 150 mg kom utsättningssymtomen
jag fick värk och sveda i magen,jag tappade stora mängder hår(håret blev så tunt och konstigt livlöst) jag fick variga eksem över stora delar av kroppen och min hud blev torr.mm

min hud har blivit bättre men jag är fortfarande väldigt torr och flagar och jag har fortfarande urin läckage efter 15 år .det känns skit att 1 års ätande av denna medicin ska ge permanenta skador
det var ingen psykläkare som upplyste mig om biverkningar /utsättningssymtom dom sa bara hur fantastiska dessa preparat var

några år senare efter vissa påtryckningar och hot från läkare gick jag med på att prova seroxat
jag blev så fruktansvärt dålig att jag vägrade ta dom efter 3 veckor

sedan har jag ätit remeron i 6 månader ,trötthet gick upp 26 kilo ,synstörningar,yrsel,kände mig allmänt dålig
remeronen gick dock ganska bra att trappa ut som tur var

nu har jag ätit zoloft/sertralin och risperdal i 18 månader och åter igen gått upp i vikt,fått synstörningar muntorrhet mm

nu har jag då slutat med båda ,först med risperdalen (slutade jag med tvärt) och zoloft/sertralin har jag trappat ut från 75 mg till 50 mg och 25 mg och det går ganska bra hittills (efter 2 veckor) har fått konstiga stötar i huvudet som kommer väldigt ofta ,prassel i öronen,diarre,klåda och lite eksem
men blir det inte värre är jag lyckligt lottad

nu tänker jag vara medicin fri även om läkarna hotar att hjälpa till att dra in mitt sjukbidrag eller något annat
jag har min fysiska sjukdom och den hjälper inte psykmediciner på

det finns säkert människor som blir hjälpta av dessa mediciner men jag anser att dom skrivs ut alldeles för lättvindigt för minsta lilla problem och utan att informera patienten om biverkningar,beroende,utsättningssymtom
psykläkarna förnekar ju hela tiden att det ens finns några problem med dessa tabletter det är ju patientens underliggande sjukdom som ger symtomen eller så blir man kallad hypokondiker

jag har inte inget större förtroende för psykvården och det skrämmer mig att utskrivningen av dessa preparat ökar .folk måste öppna ögonen och förstå att det inte finns lyckopiller

mvh eweline-rose


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 16 jun 2009, 21:27 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Jag instämmer med dig helt!

En dag kommer ett ljus att gå upp!

En sak som är väldigt viktigt är att man trappar ur väldigt långsamt för att minimera symptomen (liknas vid att man kraschar med 5 km i timmen varje gång man sänker istället för att krascha med 180 km i timmen om man går cold turkey eller en snabb sänkning med typ 50 km i timmen)

Avstå alla mediciner, ät Omega-3, Magnesium och proteinpulver - dom kan hjälpa, men prova en i taget för att se om symptomen inte blir värre först!

KRAM på dig!

/Från en som verkligen förstår!!!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 16 jun 2009, 21:28 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Sjukt att man är tvungen att äta dessa farliga mediciner för att sjukersättningen inte skall dras in! Undrar om det kommer att hända mig, jag är tvungen att trappa ner! Står jag på samma dos blir jag bara sämre!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010