RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 08:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 25 sep 2009, 16:25 
Den långdragna förkylningen känner jag igen också från min sambo. kommer och går, slem i näsa och hals, feberkänsla, svettningar och ibland också feber... inte hosta däremot, men nysningar.

Det är typiskt med symtom som kommer och går och ändrar sig från dag till dag. Man kan också ha en mer uppspeedad period första veckorna efter sänkningen som senare övergår i en mer utmattad.

Låter klokt att vänta några månader innan du eventuellt sänker vidare så att det som rörts upp hinner lugna sig igen. Du tycks ju känna av den här dosändringen en del. Och som Mixter skriver, ta det lugnt framöver. Dom flesta blir känsligare för sänkningar när man kommer ner på lägre doser.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 25 sep 2009, 18:05 
Jag upplevde att jag ena veckan kunde knappt sitta still och var ute och cyklade som en dåre igenom stan mm manisk på något sett, sen andra veckan kunde man vara helt försoffad och orka ingenting. Det höll på så i ca 2 år för mig :x nu mera är jag bara trött och likgiltig inför allt!


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 26 sep 2009, 00:11 
Hej

Mixter och Anhörig, jag ska ta det mycket långsammare med nedtrappningen från och med nu. Har funderat lite på att gå upp lite igen i dos också, men vet inte riktigt. Jag har ju stått på den här nivån nu i snart en månad.

De stökiga drömmarna, varav jag minns nästan allt när jag vaknar, har framför allt kommit nu på senaste veckan.

Intressant att höra att fler haft förkylningssymptom vid nedsättning. Hur länge varade det?

Hade inte förkylningskänningar sist jag trappade ner Efexor. Det var dock från en lägre dos (max 75mg) som jag hade ätit under kortade tid.

Det hugger i lungorna-hjärt-trakten rejält ibland. Kan det vara farligt? Känns läskigt.

Det här är rena avgiftningen...

Nu ska jag smita in i drömmarnas trädgård för natten.
Tack för respons!

/Linn


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 26 sep 2009, 16:20 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Absolut linn!

Det här är mycket, mycket värre än heroin!
Nu har du märkt det att Efexor är en rå djävulisk drog?

Fan det alla där dina symptom känner jag igen på mig!
Du är som jag, å fan, ja nu förstår du sanningen!

Ta din tid väl. Ingen brådska!

Peace and love.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 26 sep 2009, 19:11 
Hej!

Förkylningssymtomen fick min sambo rätt sent i uttrappningen har jag för mig. Hon har dom än, men inte jämt, kommer och går. Hon har inte heller alla samtidigt jämt, ibland bara feberkänsla, ibland bara slem i hals och näsa.

Du hade inte förkylningssymtomen sist, men som du säger var det bara hälften så mycket medicin då. Det är också så att ju längre man ätit medicinen och ju fler gånger man börjat om igen ju fler symtom riskerar man att få när man ska sluta. För varje gång min sambo har försökt sluta har hon fått fler och starkare fysiska symtom... Så den här gången törs hon helt enkelt inte börja om igen...
(kan såklart vare en riktig förkylning du fått också, men det tycks du ju ha övervägt.)

Hugg i lung och hjärttrakten tycks höra till de symtom man kan få om man tittar runt här på forumet. Sambon har ibland väldigt ont i bröstkorgen, dom där huggen hade hon när hon åt medicinen till och från, nu är det ihållande smärta. Men sånt här vill man inte ge några råd om över nätet!!

Anhörig


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 26 sep 2009, 20:06 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Det kallas för Seroxatinfluensan eller Efexorinfluensan.

På forumet Paxilprogress använder dom uttrycket Paxil flu och Effexor flu.

Jävligt vad de ställer till med i kroppen för!

En person har haft de i 2 år när hon inte kunde stabilisera sig på en 10mg Seroxatdos när hon trappade ner för snabbt och fick direkt tolerans. Ständig och ihållande Seroxatinfluensa. Knappt ett dugg bättre när hon stod på 10 mg och var tvungen att gå Cold Turkey, CT. Så började det fluktuera istället. Vilket jag tror säger en hel del om hur det fungerar och sliter på. För mig är det väldigt, väldigt milt.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 27 sep 2009, 16:49 
"flukturera" - vad betyder det?

Apropå att börja om med medicinen - jag gjorde ju det efter några månaders uppehåll och hade då inte alls några särskilda insättningsreaktioner. Vilket jag hade mycket kraftiga första omgången, särskilt psykiskt. Så nåt måste funnits kvar i kroppen på något sätt?

Nej, jag kommer aldrig att börja med Efexor igen efter detta. Ångrar obeskrivligt mycket att jag började. Samtidigt får jag försöka förlåta mig själv för att jag gjorde det, vad gör man inte när man är desperat och bara mår dåligt, dåligt, dåligt...

Nu vill jag bara avgiftas. Men vad gör man om den starka ångesten kommer tillbaka igen?

Är det någon av alla dessa antideppressiva mediciner som INTE ger så här mycket biverkningar och utsättningssymptom? Som man kan leva med.

Är skiträdd att ha förstört kroppen för alltid. Skulle vara skönt att höra nån solskenshsitoria om nån som har trappat ner Efexor och mår bra efteråt. Men å andra sidan söker väl inte personer med särsilt positiva erfarenheter till detta forum.

Fortfarande lika förkyld. Väldigt slemmig i halsen. Svettningar till och från. Försöker sova så mycket som möjligt, men ibland märker jag att det nästan är bäst att jobba trots symptomen. För då får jag annat att tänka på.

Magen känns väldigt konstig, lite som "stressmage". Och uppsvälld. Och jag upplever att jag gått upp i vikt, men jag vet inte om det bara är inbillning eller om jag bara blivit lite småfet helt orelaterat till nedtrappningen :?
Kanske man kan mata magen med snälla bakterier som yogurt osv.

/Linn


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: lite mer än en månad
InläggPostat: mån 12 okt 2009, 10:56 
Hej!

Det har nu gått lite mer än en månad sen jag halverade dosen Efexor.

Har känt av en del illamående de sista veckorna, och en konstig huvudvärk som kommer och går. Det är hanterbart.

Förkylningen sitter i och flyttar sig mellan ont i halsen, feber, hosta, snorig. Väldigt slemmig i hals och näsa.

Har känt av ångesten lite grann, har haft några känningar. Skulle vilja motionera mera, och vara utomhus och promenera osv för att må lite bättre. Men det funkar inte när jag är så här förkyld.

Köpt in omega 3 och vitaminer att äta, för att kroppen ska mås så bra som möjligt utan medicinen. Hoppas det hjälper under nedtrappningen.

Känner mig för övrigt betydligt mindre aggressiv på denna dos än på den högre dosen!!? Mer stabil.

Fortsätter på denna dos tills vidare, en depot-kapsel på 75mg varje kväll.

/Linn


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 19 nov 2009, 18:47 
Hej igen!

Nu har det snart gått tre månader sen jag halverade dosen Efexor. Efter första månadens euforiska känslor fick jag en rejäl svacka med gråtattacker, vredesutbrott och ångestkänningar. Särskilt PMS:en var vidrig.

Nu känner jag mig någorlunda "normal" igen. Efter jul, när det har gått fyra månader, tänker jag börja trappa ner långsamt från 75mg/dag.

Eftersom jag siktar på att bli gravid tyckte min läkare att jag skulle byta medicin från Efexor till Citaldopram (eller vad det hette), då den skulle vara okej att äta även under en graviditet. Jag är dock tveksam.

Är det någon som har bytt medicin, och hur gick det i så fall?
Och är citaldopram lika svår att trappa ner som Efexor?

Jag dras fortfarande med en förkylning som kommer och går. Har också skakningar i händerna ibland. På sista tiden dock inga skakningar i käken. Magen funkar okej. Har problem med ryggen och nacken dock, men är osäker om det har med medicinnedtrappningen eller med för mycket stress vid datorn att göra, eller med både och.

Drömmer fortfarande mycket tokiga drömmar. Vaknar ofta på natten eller vid 2-3 på morgonen och oroar mig. Stressen är svårare att hantera nu när jag trappat ner.

Hoppas snart på att kunna börja träna, motionera mera. Dels för att stressa av, men också för att tappa de extra kilon som jag lagt på mig under medicineringen.

/Linn


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 19 nov 2009, 19:04 
Linn, jag har ätit en hel del olika mediciner. Lyckats sluta. Varit utan alla mediciner i 7 år nu efter en lång uttrappning. Det har varit kämpigt. Trodde efter uttrappningen att jag aldrig skulle må bra. Men idag mår jag bra. Blev sakta bättre hela tiden. Svårt att säga när jag mådde helt bra men det tog några år. Jag skulle inte bytt medicin som din läkare föreslår. Jag tror det är bättre att trappa ut den du har. Kämpa på och tänk på att när du är fri kan du bli gravid. Lycka till och glöm inte att abstinensen går över.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 20 nov 2009, 00:12 
Skulle avråda från Citalopram - kan ge mängder med biverkningar och är inte lätt att sätta ut; mår fortfarande inte helt ok efter ett år. Den går hårt åt magen också.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 20 nov 2009, 11:09 
Avråder också dej att byta till citalopram,den hade jag och fick hemska biverkningar och nedtrappningen var ett rent helvete!Vill ju inte skrämmas men jag har varit nollad i snart 5 månader och har fortfarande det jätte jobbigt.Om jag vore dig så hade jag läst på så mycket som möjligt om för och nackdelar och det är ju inte alltid som läkaren har rätt.Läs på fakta sidor och sen är det ju upp till dej!!Ville bara säga oxå att när jag åt citalopram så blev mensen helt förstörd så jag vet inte ens om jag hade kunnat bli gravid under den tiden.Hoppas jag varit till någon hjälp,alla får ju inte dessa biverkningar och denna långdragna abstinens.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 20 nov 2009, 11:59 
Skulle också avråda dig till att byta till en annan, Citalopram tror jag inte kan häva efexors utsättning och sen blir det bara en röra med vad som är vad till slut.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 20 nov 2009, 12:02 
Ja alltså om du är inne på spåret att lägga av med mediciner helt alltså. Men känner du att du behöver mediciner för att klara dit liv så kan ju ett byte vara värt men som sagt dessa piller fungerar ju inte för evigt och har man fått problem med en så blir det snabbt problem med ett annat verkar det som.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 20 nov 2009, 21:32 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
linn - jag hade också nackvärk och ryggvärk, det kommer och går. under efexornertrappning. du behöver ge det mer tid. vänta helst 6 månader. och sedan gör du en 5% nertrappning. du kommer att bli bra. tro mig. byt inte till citalopram, det kanske inte fungerar för antidepressiva är luriga. och det kan hända att man får en reaktion också. det bästa är att du stannar kvar på 75, och fortsätter nertrappning kanske i april-maj. eftersom du sänkte för snabbt. det tar tid för kroppen att ställa om sig. stressen kommer att gå över, det tar tid bara. själv har jag tänkt sänka takten från 5 till 4 % mestadels för att jag behöver komma i fas nu med mina tankar och allt annat, tror att det är en risk att jag kommer efter lite nu när jag har märkt stora förbättringar på sista tiden. har haft mycket mindre huvudvärk och biverkningar. jag rekommendera dig att du börja med kalcium/magnesium 600/300 (great earth), den har hjälpt mig väldigt mycket mot nackvärken. jag hade inte detta före nertrappning faktiskt. jag mena allvar. och sedan tar jag blutsaft också. har järnbrist på efexor. efter jag bytt från citalopram till efexor fick jag det. nu mår jag bättre. fortfarande omega-3 3-4 gram om dan, samt krompicolinat GDP för blodsocker/insulin balansen.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Sänkning av efexor (o cymbalta)
InläggPostat: ons 25 nov 2009, 13:18 
Offline

Blev medlem: ons 25 nov 2009, 11:49
Inlägg: 30
Ort: Uppsala
Usch. man blir ju riktigt skraj när man läser att nån inte är ok trots att det var 4,5 år sedan nollning. Vad är det för mediciner jag har ätit här egentligen. Håller på att trappa ner (drastiskt snabbt - på eget bevåg eftersom jag vill bli giftfri) cymbalta o voxra.
Till saken hör att jag ätit serotininåterupptagshämmare (cipramil, fontex, fluoxetin) sedan minst 20 år tillbaka. Är jag förstörd för livet nu????

_________________
Kittycat - en som kämpar för att få kroppen "ren" från piller


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 nov 2009, 14:01 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Det är inte bra att trappa ner för snabbt när man är i tolerans, som du förmodligen är. Det är det dummaste man kan göra. Jag lova dig du kommer bara må väldigt, väldigt dåligt. Det bästa är om du återinsätter tillbaka dosen, typ 60mg Cymbalta och sedan väntar lite, tills du blivit "stabil" (för i tolerans kan det bli sämre efter man noterat förbättringar) och sedan, därefter sänka med 5% som jag gör. Jag trodde det skulle vara omöjligt men så var det inte, tvärtom! Jag har tillbaka mitt liv nu och nertrappningen verkar hjälpa mig på traven, så att säga. Höjningar i tolerans är värst tycker jag, för det verkar som om serotoninet töms ur snabbt (kroppen anpassar sig) medan sänkningar "ger livet åter" och serotoninet höjs och sedan normaliseras efter ett tag. Prova du och märk skillnaden. Om du var jag skulle jag aldrig göra det, det skulle vara det dummast man kan göra. Lida i minst 5 år låter inte som en bra ide. Välj rätt är mitt råd! Cymbalta och Efexor är väldigt farliga grejer att sluta med för snabbt, oavsett i tolerans eller inte. Det kan sluta väldigt illa.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 nov 2009, 14:03 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Nertrappning skall utföras med maximalt 10% hastighet med stopp minst varje månad, och ibland behöver man mer tid än så. Jag själv trappar ner 5%, och kan inte tolera en snabbare nertrappning än så. Har trappat ner från 450 till 285 nu, mer än en tredjedel, på 6 månader. 5% steg. Det är inte för långsamt, eller för snabbt tycker jag. Jag har varit på antidepressiva i ca 6 år, men du, som varit på i 20 år behöver nog sänka lite mer långsammare, kanske 3-4%, och i början kan man må lite sådär men man mår bättre sen, jag lovar dig! Var inte rädd... tro på mig.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 nov 2009, 16:14 
Offline

Blev medlem: ons 25 nov 2009, 11:49
Inlägg: 30
Ort: Uppsala
Vad bra att jag hittat det här forumet där man kan få vettiga svar. Jag böjer mig för erfarenheten o börjar äta cymbaltan igen o tar d lite lugnare m nedtrappningen. Har några kompletterande frågor bara. Vad menar du när du säger att jag "är i tolerans"?
Vill oxå bara dubbelkolla så att jag fattat saken rätt. Ska man alltså försöka minska m 5% varje nedtrappning, dvs 5% per månad ?
Har ätit 60mg cymbalta per dag i knappt ett år nu, men sedan en månad tillbaka 30 per dag - o sedan en vecka tillbaka lade jag av helt (jag inser nu - när jag läst på det här forumet - hur korkat det är....)
Tror ni det räcker om jag går tillbaka till 30 o trappar ner därifrån nu?? Eller måste jag gå tillbaka till 60, trots att jag haft 30 i flera veckor nu?
Någon som har erfarenhet av voxra oxå, så vore det toppen att få råd där med.
Vill oxå tillägga att det ju är helt sjukt att en medicin som cymbalta (som ju är efexors efterföljare, därav att jag skriver i den här tråden) bara har två styrkor - 60 o 30mg, när det är så viktigt att man trappar ner långsamt. Är MYCKET skeptisk mot läkemedelsindustrin. Inte en bit bättre än tobaksföretagen. Man ska bli fast för livet :? är nog förhoppningen från deras sida.

_________________
Kittycat - en som kämpar för att få kroppen "ren" från piller


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 nov 2009, 19:13 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Ja man är i tolerans när antidepressiva slutat fungera helt och börjat få konstiga biverkningar på dem, oftast efter minst 5 år till 30 år eller mer. Kroppen anpassar sig till dosen och eftersom det varierar genom dagen kan man uppleva hur det varierar. Men det är smart att du börjar om. Voxra är lätt att sluta med, man kan oftast sluta utan besvär. Oftast behöver man bara trappa ner ganska snabbt. Så fokusera på Cymbalta, den är djävulsk precis som Efexor. Räkna kornen i 60 mg kapseln och sedan dela 60 mg med antalet korn så får du ett medelvärde hur mycket ett korn är i mg, kanske 0,2 och sedan räknar du 60 x 0.95 (5 procent alltså (100 minus 5 procent) delat med 100, är procent multiplications konstanten och sedan svaret du får som är 57, då skillnaden är 60-57 blir 3 mg, då ska du dela 3 med 0,2 då får du antalet korn som krävs vilket ger resultatet 15 st som du ska ta bort ur kapseln. Förslagsvis häll ut ungefär 15 st, men räkna ut dem och sätt tillbaka överflödigt. Ett svart plant Ikea bord, en liten mini linjal behöver du. Räkna 10 st i grupper. När man sänker i tolerans mår man mycket bättre (nästan helt normal igen) och de flesta biverkningarna släpper, förutom lite press i huvudet kanske. Sömnen förbättras. Eftersom serotonin ökar igen. Det är bra om man kan göra färdig 7 st eller 30 åt gången så man inte behöver göra varje dag, och ha i dosett. Lycka till!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010