RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 07:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Cipramil
InläggPostat: fre 16 aug 2019, 00:28 
Det är nu 15 år sedan jag var på denna sidan. Då hade jag trappat ut 10 mg Cipramil och blev dålig. Nu står jag istället på halva FASS, 20 mg Cipramil, 15 mg Mirtazapin, 50 mg Seroqual, Immovane och Melatonin och har ett helvete! Jag fungerade länge på mina 10 mig Cipramil. Jag förbannar den dagen då jag försökte trappa ner, det var inte värt helvetet, och nu är redan fem gånger jävligare .....Så var försiktiga därute med era mediciner och nedtrappningar......Ta hand om er!

"Pajo back in hell!"


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Cipramil
InläggPostat: lör 07 sep 2019, 15:38 
Uppdatering:

Sedan två veckor är jag inlagd på psyk med 75 mg Sobril om dagen, vilket säger en del om mitt mående. Överläkaren en snubbe inte ens fyllda de 40 vill att jag ska börja med att sänka Cipramilen 20 mg som jag tagit i nästan 20 år till 10 mg bara på några dagar. Han köper inte att jag blivit så sjuk vid in och utsättning och att det tagit lång tid utan mina egna erfarenheter och andras är bara är psykologi och förväntansångest. När jag satte in C så började vi med 2,5 mg i 20 dagar och höjde sedan med 2 5 mg var 20nde dag och ändå blev jag våldsamt sjuk. När jag slutade så sänkte jag 10 mg under 10 månader och blev ändå våldsamt sjuk, blev inlagd och var tvungen att börja igen. Jag måste trappa ner långsamt till 10 mg egentligen med max 10 % åt gången under lång tid, men trots att jag visst material och det framgår av journalen så skall det gå på några dagar samtidigt om ännu en medicin fasas in, Venlafaxin. Så var försiktiga med era mediciner!


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Cipramil
InläggPostat: tor 12 sep 2019, 21:33 
Uppdatering:

Nu har de sänkt min Cipramil till 15 mg och höjt Mirtaszapin till 45 mg. Jag har inte känt några biverkningar från sänkningen eller höjningen. Men jag är fullpropad med Sobril 75 mg, om dagen så det kan ju vara därför. Trots detta så har jag sådan ångest så jag svårligen kan prata och kraftig yrsel som gör att jag knappt kan gå.

Läkarna ville på bara några dagar sätta ut Cipramilen. Jag sa att min egen och andras erfarenhet är att detta inte går så läty som han så arrogant hävdar. Han blir irriterad och menar att jag inte lyssnar och lever i det förgångna.

Nu till själva "höjdpunkten". Imorgon skall de ge mig ECT. De har två gånger sagt att jag inte uppfyller indikationerna, då jag primärt har ångest. Men helt plötsligt så ändrar läkarna sig. Jag är nu skräckslagen! Om ni är religiösa och även om ni inte är det så be en bön för mig....

Over and out från Pajo back in hell :-(


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Cipramil
InläggPostat: fre 13 sep 2019, 13:27 
Uppdatering:

Efter en tuff morgon så var det då dags för ECT. Nere på ECT avdelningen så placerades jag i en bland flera sängar där patienter låg och väntade på sin tur. Det var bl a maniska och psykotiska som förde ett väldans oväsen. Jag är superkönslug för all stimuli och med redan hög ångest så var det mer än tortyr för mig. Panikattacken bara väntade att dyka upp. Det var allmänt väldigt stökigt och stimmigt på avdelningen. De som fått ECT kördes och ställdes upp framför mig helt utslagna. Det var inte alls den lugna miljö som jsg hoppats. När det blev min tur så rullades jag in i ett sterilt "operationsrum" med många människor och med sprutorna mitt framför ögonen. Då visar det sig att de inte kan göra någon ECT idag pga mitt hjärts, vilket de visste var utrett. Så skräckslagen som jag var så rullades jag ut igen och kördes med rullstol upp till avdelningen där jag knappt kunde viska fram "snälla maxdos Sobril, NU!". Det var andra gången denna veckam som det blev inställt. Jag känner mig helt traumatiserad efter idag. Jag kan inte besluta om jsg ska försöka igen eller inte? Jag är faktiskt helt förtvivlad :-) För 14 år sedan hade jag en flickvän som kämpade för mig, nu står jag mer eller mindre själv utlämnad och oförmögen att fatta beslut eller nästan vad som. Reflektioner? Egna erfarenheter?


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Cipramil
InläggPostat: sön 15 sep 2019, 18:17 
Uppdatering:

Sjuksyster sa att det KANSKE blir ECT imorgon. Jag vet inte vad jag skall göra. Min upplevelse i fredags var hemsk. Biverkningarna kan vara avsevärda och permanenta, samt behandlingen traumatiserande. Jag har gjort framsteg på egen hand (gått ner till entren, suttit i dagrummet längre).Men hur mycket är Sobrilens förtjänst? Mitt lidande är dock avsevärt ändå. Jag har inte fått några besked om hjärtat som de sa de skulle ta ultraljud på. Skötaren här i eftermiddags sa att jag skulle fått en broschyr om ECT, men jag har inte fått någon information överhuvudtaget, t ex om biverkningar osv. Jag vet inte heller varför läkarna ändrade sig? Har jag nu depression? Hur stor är sannolikheten för lindring av ångesten om ECT nu inte primärt är för ångest? Är hjärtat Ok? Osv. Nu känner jag mig verkligen än mer otrygg! Detta är ett livsavgörande beslut för mig och de har noll koll. De har inte ens gett mig en enkel broschyr. Och i fredags så var där ingen som följde upp min upplevelse och berättade vad som händer härnäst. Någon nere på ECT hörde jag sa ultraljud av hjärtat och konsultbedömning. Ingen på avdelningen pratade med mig efteråt. Sköterskan Lena (påhittat namn) som bara är extrainsatt sa att ECT enligt hennes papper kanske skulle göras enligt hennes info på måndag morgon efter konsultbedömning av hjärtläkare. Men Lena sa att läkarna ju börjar jobba först efter att ECT behandlingarna börjat. Lena tyckte att både hon och jag behövt mer info och att jag kunde ställa in mig på att det inte blir ECT imorgon. Hon var väldigt irriterad på att ordinarie personal inte gett tillräcklig information till vare sig henne eller mig.

Om någon överhuvudtaget läser vad jag skrivrt så hoppas jag att ni tar någon form av lärdom av vad jag skriver. Jag önskar inte min värsta ovän det helvete jag befinner mig i. Var snälla mot er själva och gör inget överilat med era mediciner, vilka både kan hjälpa såväl som stjälpa.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Cipramil
InläggPostat: fre 20 sep 2019, 19:34 
Uppdatering:

I tisdags så var det dags för att göra ultraljud av hjärtat. Det var tufft pga min höga ångestnivå. Undersökningen visade på problem med hjärtat men inget som skulle vara ett hinder för att få ECT. Tillbaks på avelningen efter en tuff förmiddag så ser jag överläkaren sitta i ett av tv-rummen och spela gitarr och sjunga för sin kvinnliga underläkare. Jag går in till dem. Det var emeningen att jag skulle göra en ECT onsdagen, vilket överläkaren påtalade. Jag sa att efter fredagens trauma nere på ECT avdelningen och förmiddagens ansträngning så skulle jag inte klara av ECT på onsdagen. De kör måndagar, tisdagar och fredagar. Då sa han att då blir det inget alls. Således skulle jag där och då och då tillsammans med en annan patient om kommit in i rummet bestämma mig för ECT eller inte. Då jag inte kunde det så sa han att då blir det ingen behandlig framöver heller. Är detta seriöst läkarearbete? Enligt MASDR formuläret har jag en sår depression, vilket bl a innebär att jag har svårt att tänka och fatta beslut. Så nu är det meningen trots att jag är väldigt illa däran skall skickas hem efter ett SIP möte i nästa vecka, detta trots att läkaren och övriga vet att jag är självmordsbenägen. I förmiddags så kom de två läkarna in i mitt rum. Då sa de att de även ville lägga till Abilify mot min ångest. Att jag redan får Seroqual redan till natten visste han inte. Han har glömt bort att han skulle trappa ner Cipramilen nu från 15 mg till 10 mg. Likaså så sa han inget om hur jag skall fasa ut de 45 mg Sobril som jag får varje stående varje kväll plus 10 gånger 3 vid behov. Istället sätter han nu in Abilifiy mot min ångest, har ett SIP möte och sedan skall jag hem med en svår depression med hemska symtom och ett stort antal mediciner. Jag är i en mardröm! Om nu någon skulle läsa vad jag skriver och är religiös så be en still bön för mig eller hål en tumme åtminstone.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Cipramil
InläggPostat: mån 07 okt 2019, 19:15 
Uppdatering:

Fick några dagar på ett HVB hem i Billesholm. Det slutade med att de fick köra tillbaks mig till Lund, där de höll mig en natt trots jag försökt skada mig. Dagen efter skickade de mot min vilja hem. Här klarar jag mig inte. Hemtjänsten ringde idag både till avdelningen och psykakut.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Cipramil
InläggPostat: ons 11 maj 2022, 11:18 
Offline

Blev medlem: fre 06 maj 2022, 05:50
Inlägg: 488
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010