RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: lör 13 aug 2022, 10:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: anafranil utsättning
InläggPostat: ons 10 jun 2009, 18:31 
Hej!
Jag håller nu på att trappa ner mina anafranil då jag har en dygnsdos på 40 mg och ta nu varannan dag 30 mg o sen 40 osv och ska ha sån nertrappning med 10 mg i ca 3-4 veckor. Tyckte de fungerade bra första veckan men nu är jag så yr och är rädd att detta inte kommer gå.

Har mest haft problem med ångest men ALDRIG kännt mig helt bra med dessa tab el ng faktisk (stått på citalopram och effexor tidigare). Eller är det bara såhär så länge man håller på att trappa ut? Känns som värsta giftet man stoppat i sig o vant sin kropp med. Ville se hur jag mår normalt !Är detta fel tänkt? VET NÅGON ng ting om detta och hur det kan bli sen? BEHÖVER verkligen puschning i rätt riktning nu av några som själva har erfarenheter av dett!
Snälla svara ni som vet!
Tack på förhand...ps har inte börjat trappa ut själv utan med överrensk. med läkare!ds

Rapportera detta inlägg

Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 11 jun 2009, 13:03 

Ja jag vet allt. Anafranil är en väldigt stark medicin som måste trappas ur väldigt långsamt. Prova gå med 5 procent varje 4-6 vecka, det tar tid, men är allt värt det och man kan leva normalt under tiden. Jag själv är på en hög dos Efexor, 391,9 mg och går ändå 5% ner med mellantrappning också. Det kommer ta mig många år, men är värt det för under tiden sker läkning också. Det är svårare när sömnen påverkas på slutet, så det är viktigt att det sker långsamt. Kan du krossa dina tabletter och blanda i lösning och dra ur med pipett eller något liknade? Eller använda en milligramsvåg som går att ordna från Ebay, 0.001 scale eller sökord jewellers scale. Dom brukar kosta under tusenlappen och är av bra kvalitet. Då kan man använda en rakblad och anpassa så det blir rätt dos varje gång på vågen. Tror det är det bättre metoden. Du har allt att vinna på det. Gå tillbaka till 40 och gör det på rätt sätt. 5 procent eller 7,5 eller 10 - du bestämmer i vilken takt, men ju långsammare, desto lättare kommer du att ha det och leva ett normalt liv under tiden. Bra va?

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 11 jun 2009, 13:04 

Sen så varannandags dosering är det sämsta metoden. Hjärnan kräver stadig nivå för att anpassa sig. Det är sjukt hur länge det här får fortgå!

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: anafranil utsättning
InläggPostat: tor 11 jun 2009, 18:43 
Hej och TACK FÖR DINA iaf hjälpande ord mellan raderna:):)TRO OXÅ och HAR BESTÄMT mig att de SKA GÅ:):)Lite knepigt där med vågen..så försöker ta 10 mg sänkning varannan dag enl rek....Idag haft en bra dag o få leva på dem emellanåt!!!
Lycka till du me...Låter som en mkt hög dos du har av Effexor....men visst ska du gå ner nu...så det ser ju lovande ut!!!TROR MKT handlar om inställningen man har som sagt...man måste våga för att VINNA!!!
LYCKA TILL

Rapportera detta inlägg

Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 12 jun 2009, 09:38 
Hej!
Så jobbigt för dig att du har blivit yr.
Det låter i ditt inlägg som att du är tveksam till om du kommer att fixa att trappa ut enligt läkarens takt. Som Mixter är inne på, det kan vara så att din känsla stämmer. I många fall verkar det vara så att läkarna inte har tillräcklig kunskap om hur jobbigt det kan vara att sluta med antidepressiva och därför föreslår orimligt snabba uttrappningar. (Om det är så för dig kan jag såklart inte veta.)
Men känner man att man blir jättedålig tycker jag man ska ta sig en funderare. Har själv en sambo som trappar ut ett SSRI preparat och har blivit väldigt sjuk, bland annat illamående och yrsel. Hon har trappat mycket långsammare än läkarnas förslag och det har varit nödvändigt för att hon ska orka igenom. (Hon använde ingen våg, utan tog helt enkelt den svagaste varianten av tabletterna och delade dem med en vass kniv i småbitar.)
Saker som har betydelse för hur svårt det kan bli att sätta ut en medicin verkar vara hur länge man ätit den (många år=risken för stora problem ökar) Tidigare misslyckade utsättningsförsök eller att man har ätit medicinen i olika omgångar tycks också kunna göra det svårare att sluta igen. Men sen är det också helt olika från person till person.
Känner du att du blir för sjuk under utsättningen så avsluta inte medicinerningen på några veckor utan att först söka kunskap och fundera. Kan bli onödigt plågsamt. Många trappar ut på ett eller flera år.
Hoppas att du fortfarande känner dig lite bättre. Lycka till!

Sambo

Rapportera detta inlägg

Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 12 jun 2009, 10:04 
Hej igen!

Tänkte också säga att jag tycker du ska ta på allvar om det känns som värsta giftet du stoppat i dig. Och att du aldrig har mått riktigt bra av tabletterna. kan mycket väl vara så och du kan också bli mycket bättre utan medicin än med i såna fall. Men ofta tar sånt tid och man kan behöva sluta mycket långsamt. Vad har du fått för problem av tabletterna och av att sluta? Min sambo blev sjuk under tiden hon åt sin medicin och det tog jättelänge innan vi fattade vad som orsakade det. Muskelvärk, koncentrationssvårigheter, gångsvårigheter, rastlöshet, sömnighet, inåtvändhet, ångest, muskelsvaghet mm fick hon av att äta medicinen. Tills sist fanns ignen annan utväg än att sluta.

Sambo

Rapportera detta inlägg

Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 13 jun 2009, 14:58 

Om du har sådana besvär tycker jag att du allvarligt skall överväga att gå väldigt sakta. Det är värt det att krångla med nertrappningen, eftersom det finns inget som slår ett 1000000 gånger värre helvete än du tror! Att varje dag plåga sig genom dödshelvetet i många år är inte värt det! Jag gjorde misstaget också att tänka så eftersom jag tyckte att det skulle bli väldigt krångligt att trappa ner så, att räkna ned Efexor kornen men nu i efterhand inser jag att det där var MYCKET lätt att göra för att undvika det här väldigt SVÅRA. Jag tycker du ska lyssna på oss ordentligt och även läsa i www.paxilprogress.org noggrannt innan du överväger att göra så där (varannandag dosering är det sämsta man kan göra) och tyvärr finns det folk som inte lyssnar på en, till dem önskar jag bara: Lycka till, vi önskar er vårt bästa i framtiden. Lyssna även på Anhörig och kolla även Fredriks inlägg, han trappade ner Anafranil för snabbt och det gick inte bra att återinsätta igen efter 2 månader. Han är borta nu, jag vet inte vad som hänt honom faktiskt. Även kfj, och om jag var du skulle jag gå 5 procent ner varje 4-6e vecka, det skulle ta 2-3 år, men det skulle vara möjligt att ha ett normalt liv, med jobb, relationer, träning, sova bra, terapi, allt möjligt. Gör inte samma misstag som oss, snälla, för det är du värt det! Man tror man kan klara det i början. Det var så för mig med, det kände som man kunde hålla ut, men det blev en annan sak sen på slutet, det var den där äckliga panik känslan, akatisin, noll sömn, spasmerna, skakningar, illamåendet, yrseln, elstötarna som aldrig slutade när man trodde att det skulle sluta någon gång! Samt den där förvirringen, agitationen, att ej kunna sitta still, dimman, känslolöshet kombinerat med våldsamma humörsvängningar och ilska, gråtattacker. Det brukar inte komma förrän några månader gått efter nollning, eller under ett visst nivå av antidepressiv dos, oftast 5 mg citalopram/paroxetin är som värst, och för Anafranil vet jag inte riktigt men kanske runt under 5-10mg. Var väldigt uppmärksam! Var rädd om dig! Du har bara ett liv och hur du väljer nu att göra kommer för alltid att påverka ditt liv. Det är hela nervsystemet som påverkas allvarligt när man börjar med en SSRI eller avslutar det. Man måste sänka väldigt långsamt, när man som du beskriver får såna där reaktioner! Det är inte attityden att man ska hålla ut som behövs, utan att man ska vara snäll mot sin egen kropp och ge det tid! Det är ingen tävling eller race, utan om att bibehålla livskvaliteten under tiden.

Och om du äter Omega-3 2-3 gram om dagen med minst 375-1125 (great earth) Magnesium och även Whey protein så får du ner utsättningssymptomen till ett minimum.

Följer du mitt råd kan du leva ett bra liv under tiden. Nästan garanterat.

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: anafranil utsättning
InläggPostat: ons 07 nov 2012, 08:15 

Anafranil - http://reliablemedicationrx.com/?wm=11492&tr=8027 Jag har mottagit beställningen och den kom i tid och pillerna fungerar jättebra.

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
InläggPostat: ons 14 mar 2018, 10:43 

Hej! Jag beställer droger på http://medicineronline.net/ ibland. Glad att hjälpa till.

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
InläggPostat: ons 11 maj 2022, 11:23 

apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill

Rapportera detta inlägg
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]