RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: tor 18 apr 2024, 06:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 654 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 33  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Här trappar vi ut ur Sobril och Temesta
InläggPostat: lör 13 jun 2009, 12:46 
Offline

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 12:42
Inlägg: 246
Hej Jag!
Vi började ju skriva lite i förra tråden " Hur blandar man ut tabletterna för att trappa ner? om vår nertrappning, men bestämde oss för att göra en ny tråd om detta som passar bättre!

Här är vi nu då och ska kämpa oss ut ur den här benzo abstinensen.
Många andra har ju lyckats och det ska vi också göra. Men det gäller säkert att vara helt bestämt på att man ska ta sig igenom det och inte ge sig. Men upplever man svåra abstinens gäller det säkert att trappa extremt försiktigt.
Inne på den sidan du tipsade om från början, menar dom ju på att dom som inte lyckas är dom som trappar för fort och inte klarar abstinensen.

Själv tycker jag som nämnt tidigare att det går bättre nu när jag blandar ut tabletten i vatten och tar 2 ggr pr. dag.
Närmast ser jag fram emot att kunna nolla här i höst nån gång, men man är helt inställd på att det kommer säkert att ta lång tid innan man blir av med all abstinens, även om man ju trots allt har sett att vissa extrema abstinenser redan har gett med sig till stor del.

Till andra som också läser här säger vi, skriv gärna här också!

Kämpa på!

Kurtan


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 13 jun 2009, 18:36 
Hej.
Fick post av Mixter att Sobril inte är vattenlösliga jaha.... vad göra nu.
Jag sänkte 1,25 i går, får se nu hur dom kommande 16 dagarna blir, annars måste jag dela dom mindre eller gå över på Stesolid.
Ja, man får onekligen smyga i från dom, man blir nog uppfinningsrik på vägen.

En sak som jag har märkt är att jag triggar igång abstinens på mjöl och det riktigt mycket t.o.m.

Hur har du det i dag...

Jag.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 13 jun 2009, 21:19 
Offline

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 12:42
Inlägg: 246
Hej!
Efter det du skrev nu, så pratade vi om det här. Det är ju min fru som har varit inne tidigare och läst på ordentligt i det engelska forum du hänvisade till. Hon menar på att dom säger där att Temesta inte heller är vattenlösliga, men om man gör som dom rekommenderar med en mixer o.s.v. så går det bra ändå.
Som jag har nämnt så gör vi en sats på kvällen. På morgonen när vi tar fram flaskan, så ligger det på botten. Men då skakar vi ju flaskan 50 ggr åt ena hållet + 50 åt andra hållet och sen snabbt suger vi upp det med en spruta, den mängd jag ska ha.
Du skulle ju kunna offra en tablett och prova och se hur det verkar att lösa upp den. Annars är det att gå in på forumet och läsa mera om det.
Jag började ju att ta det flytande 26 maj och tycker att det går en del bättre.
Om jag inte skulle få i mig nått benzo så här, skulle jag väl knappast uppleva att det går bättre! Vet ju inte säkert om jag får i mig mera än jag ska på detta viset, men tycker inte att det verkar så logiskt, det är ju en så försvinnande lite mängd jag kan få i mig på detta viset.
Tidigare hade jag en längre period då jag ofta vaknade på natten, dyngsur av svett, men en stund senare fick jag klä på mig då jag frös så väldigt.
Så har jag inte haft det dom senaste veckorna. Det enda jag känner av den abstinensen är nu att jag till o. från är lite frusen invärtes och får klä på mig lite mera.
Så allmänt sett känns det lite bättre. Dom värsta symtomen nu är nog annars overklighetskänslan, den massiva tröttheten och svagheten i kroppen, att man känner sig väck i huvudet och till viss del domningar och stickningar i armar och ben,men just det symtomet har också varit bättre sista tiden.
Hoppas att du kommer fram till snart hur du ska göra för att trappa ner så lindrigt som möjligt.
Förresten, har du en bra läkare som hjälper dig med din nertrappning på nått vis?

Kurtan


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 jun 2009, 11:02 
Hej på er.
Ja, jag har bestämt att jag kör 1,25 i flytand är helt säker på att det funkar, jag har ju blandat en gång och tyckte det löste sig bra. Det som det föll på var beredningen har lite problem med logiken, får liksom inte ihop saker, väldigt frusterande.

Har ingen hjälp med nedtrappningen av någon läkare eftersom okunskapen om dessa medeciners bivekningar och avgiftning är så stor.
Jag får hjälp på ett annat ställe och har en behandlare som är bra.
Det känns tryggt att veta att man inte är ensam om konstiga symptom,
hon har hört det mesta.

Idag vaknade jag och mådde hur bra som helst... och gör det fortfarande,
det gör jag alltid efter varje trappning men sedan kommer abstinensen.

Så ha en bra dag.

Jag


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 jun 2009, 16:15 
Offline

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 12:42
Inlägg: 246
Hej!
Låter bra att du tror att du vet hur du ska göra nu. Håller tummarna för att det fungerar lika bra för dig som för mig!

Roligt att höra att du har någon som kan hjälpa dig på vägen i nertrappningen.

Verkar inte klokt, att man inte vågar prata med sin läkare om dom här problemen som Benzo ställer till med. Men många som får svåra abstinens under åren som dom går på Benzo verkar känna sig lurade och bedragna över att ingen ens har varnat dom för hur det kan bli, så det är klart att många inte verkar vilja ta risken och prata med läkaren om det. Man kan ju verkligen komma i kläm om han inte alls tror på alla dessa långvariga abstinenser.

Kan berätta att för 1 1/2 år sedan fick jag för mig att gå in och kolla på Fass vilka biverkningar min Temesta hade. Där räknades ju upp en del symtom som jag kände igen. Så jag tänkte att det här vill jag ju inte fortsätta med, så jag bestämde mig för att bara ta en tablett vid behov.
Precis i början gick det bra, men sen började jag att få en del abstinens symtom så då tog jag en tablett då och då och då lugnade det ner sig. Höll nog på så första halvan utav -08. Jag fattade ju inte vad som hände.
Men i nov. -08 började jag läsa om vilka enorma problem allt detta med Benzo kan ge om man tar dom mer än några få veckor!!!!
Ja, det är verkligen tur att man har fått upp ögonen för vad alltihopa detta handlar om.

Fint att höra att du mådde så bra i dag.

Nu åker vi bort i morgon, så då kan det dröja några dagar tills jag kan
gå in här igen.

Kämpa på!

Kurtan


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 jun 2009, 17:50 
Hej.
3 dagen efter sänkning och abstinensen är här. Det gungar, det spänner inne i huvudet, tryck över halsen.
Lika bra att hålla sig cool 8) måste igenom skiten.

Jag


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 17 jun 2009, 18:55 
´Hej.
Tål inte sol och värme blir suddig, matt och yr så det är att hålla sig inne i dag. Ivarje nedtrappning så finns det några dagar som jag är väldigt ljudkänslig. Minsta ljud från grannarna och jag får behärska mig att inte ringa på och ställa till med stora scener.
Känslorna är väl det jag har saknat mest, dom har ju varit så förbaskade utplånade under medicinens tid, skall bli riktigt skönt att få tillbaka dom men kanske mer balanserade.

Jag


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 18 jun 2009, 23:04 
Hej!
Ja, nu har vi åkt långt för att hälsa på och det är verkligen extremt jobbigt att resa med alla dessa abstinens. Men nu är vi hos släkten och dom vill man ju också gärna träffa även om det inte är den bästa tiden precis med alla dessa abstinenser. Att försöka att fungera normalt. Men man får försöka att klara det.

Läste precis det du hade skrivit och jag funderade på om du känner nån skillnad nu annars med medicinen utblandat i vatten?

Kan berätta att när vi kom hit, provade jag att låna en massageapparat, som skulle vara bra mot smärta. När jag hade använt den en stund på kvällen på några onda punkter, så fick jag en riktigt dålig natt, då jag vaknade och var genomsvett och lite senare frös så att jag skakade. Har inte haft det så på sista tiden annars, så det verkar som att det triggar abstinensen precis som jag har sett på vissa mediciner. Så det gäller att vara försiktig om man inte ska få värre abstinens än nödvändigt.
Fick även tryck över tindningarna igen och det kändes ännu mer konstigt i benen.

Kurtan


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 18 jun 2009, 23:08 
Offline

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 12:42
Inlägg: 246
Oops, jag glömde att logga in, fick se att jag stod som gäst!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 19 jun 2009, 08:39 
Hej.
Blev inte förvånad att du blev abstinens efter masagen eftersom tabletterna är fettlösliga, och det sitter nog en heldel gifter i bindevävnaden.
Efter jag har nollat och tillfrisknat skall jag köra bindevävsmassage för att få ut gifterna från lymfan, nervsystemet och bindevävnaden, men det får bli då.I

För några år sedan amalgamsanerade jag mej och min tandläkare som även är homeopat berättade just vikten av att röra på sig att få i gång lymfan för bättre avgiftning, så principen måste vara detsamma för tabletterna.
Nu går det bra för min del att vara ute och gå, har ingen värk eller spänningar mina runder brukar ligga på 1 mil, så där är man väl lyckligt lottad.


GLAD MIDSOMMAR ALLIHOPA.

Jag.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 jun 2009, 00:02 
Offline

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 12:42
Inlägg: 246
Hej!
Har tänkt flera gånger att jag bara skulle nämna att jag sen början på året har skrivit inne på Oves gästbok, på hans sida www.evoca.info ,
http://www.evoca.info/guestbook/gbook.php

När jag läste ditt senaste inlägg, så undrade jag över att du inte hade svarat på min fråga hur det gick att blanda ut medicinen. Sen så upptäckte jag tråden ovanför där Mixter ger dig beskrivningen. Ja, det är inte klokt va okoncentrerad och ouppmärksam man är, man misstänker starkt benzon för att man fungerar så dåligt som man gör.
Det lät krångligt med nertrappningsschemat, men hoppas att det fungerar bra för dig.
Inte dåligt att du klarar att motionera så pass mycket! Vilka är dina värsta symtom just nu?

Dessa är nog några av dom värsta symtomen för mig just nu:
Känner mig helt slut, overklighetskänslan, stickningar i armar och ben.
I lördags middags började pulsen att hoppa över ofta och det känns i hela kroppen och är EXTREMT obehagligt. På kvällen tog jag en homeopatisk medicin som jag fick för länge sen för nått annat och som jag av en slump konstaterade en gång att det hjälper på symtomet när hjärtat slår onomalt. När jag har tagit medicinen, så tar det nästan ett dygn innan det hjälper, men sen håller det länge innan problemet kommer tillbaka.
( Är hur konstigt som helst, men nu har jag provat det så många gånger, så jag vet att det är så.)
Ja, det är tur när man själv kan komma på nått som kan hjälpa. Innan jag kom på det, så vet jag inte hur många gånger jag var på akuten och fick olika hjärtpiller som i stort sett inte hjälpte nåt, men bara gav otäcka biverkningar.
Ja, vi får se fram emot när vi börjar att få distans till all denna abstinens framöver.

Kämpa på!

Kurtan


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 jun 2009, 21:00 
Hej.
Dag 10 från den sista sänkningen.
Den sista trappningen har gått smidigt tills nu men i dag vaknade jag till oro,hopplöshetskänsla,vibrationer inuti kroppen, rädslor, overklighetskänslor och en enorm irritation och ilska, får behärska mig för att inte det skall gå helt över styr. Denna ilska är jobbig när den dyker upp, vet liksom inte riktigt vad den betyder, jag retar mig på allt och alla, jag som har varit så följsam dom sista åren, man har ju ätit benso. Jag får nog säga att overklighetskänslorna och glaskupekänslan är dom värsta för dom skapar så mycket rädsla får riktigt stålsätta mig för att inte slänga mig på marken och ropa på hjälp.

Nu har jag iallafall kommit halvägs så i oktober någon gång är jag färdig.

Nej det är bara att kämpa på.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 26 jun 2009, 20:06 
Idag har jag kämpat mot abstinensen lika mycket som Sverige gjorde mot England

Jag


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 27 jun 2009, 21:53 
Offline

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 12:42
Inlägg: 246
Hej!
Är ju bortrest en månad och är hos släkten så därför är det just nu mera sällan jag har möjlighet för att gå in här, men gör det när jag kan.
Inte att rekommendera att göra så här mitt under nertrappning och abstinens, men man får göra så gott man kan. Inte det lättaste att vara trevlig och "normal" när man är bland folk och abstinensen kör upp och ner med sina olika symtom.
Tycker ändå att det går lite bättre trots allt nu, jämfört med innan jag började ta benzo i vatten och trappa sakta, sakta.
Ett symtom som jag reagerar på flera gånger om dagen är att jag inte ser suddigt och otydligt nu dom sista 2 veckorna. Den abstinensen har annars kört hej vilt ända från början på året. Mer eller mindre till och från. Innan var det hemskt obehagligt att se så suddigt och ibland när man exempelvis stod ett par meter ifrån någon var den personen helt otydlig och suddig. Funderade många gånger på om just det verkligen kunde vara abstinens och om det någonsin skulle bli bättre. Men det är skönt att se att vissa saker ger sig.
Overklighetskänslan är hemskt jobbig, så det ser man fram emot när det ska börja att ge med sig. Koncentrationen är helt kass. Har länge haft rätt kraftigt ont över korsryggen, men det hjälper mycket när jag bara orkar göra några ryggövningar och smörja på en salva där.
Ett extremt jobbigt symtom är att man mer eller mindre känner sig helt slut. Ibland sitter man på ett ställe och blir så slut så man inte fattar hur man bara ska kunna resa sig och gå och lägga sig.
Det låter bra att du kanske kan nolla i oktober, det är ju då nån gång som jag hoppas att jag också kan göra det. Då återstår det bara att se hur lång tid det tar sen innan man kan se dom stora framstegen!

Men det är bara att kämpa på, skam den som ger sig. Har man kommit så här långt, så kan man ju snart se ljuset i tunneln och förhoppningsvis lägga benzoträsket bakom sig, långt bakom sig!!!

Kurtan


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 30 jun 2009, 20:11 
Offline

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 12:42
Inlägg: 246
Hej!
Fick tillfälle att titta in här igen nu. Hur går det för dig, Jag, med abstinensen?
Det verkade vara väldigt jobbigt för dig, sist du skrev här. Vad är värst nu?

I dag på eftermiddagen var jag och skulle automattvätta en bil. Det krånglade och stressen gjorde att all kraft rann av mig. Jag lyckades ta mig hem och lägga mig och där gick nån timme innan jag orkade vara uppe igen.

Kurtan


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 30 jun 2009, 21:50 
Hej, hej.
Jo abstinensen kommer och går, trappade i Fredags så detta är 6 dagen och då har min kropp börjat känna av sänkningen. I en abstinens så funkar inte termostaten i kroppen riktigt och det är nästan 30 grader varmt här, så det är ju jobbigt. Det verkar inte som jag har något mellanting, antingen är jag väldigt abstinent eller så är jag nästan symptomfri. Just nu är jag fruktansvärd trött, suddig och lite gungig, men något som är irriterande är detta små krypande i huvudet tror det är dom små musklerna som sitter precis under huden på hjässan som drar ihop sig, har också en stickande känsla i ansiktet. Därimot så har jag börjat få en väl fungerande mage helt otroligt eftersom den har varit så förbaskat trög i så många år och jag har aldrig tänkt att benso kunde vara boven men varför inte, vi har ju millioner gaba receptore i mage och tarmar.
Känner också att jag inte får ner andningen riktigt den känns i bland lite ytlig att man andas mer från bröstkorgen så det jobbar jag med har den förmånen att jag är utbildad andning terapuft

Ha det gott.

Jag.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08 jul 2009, 17:27 
Hej.
Har haft två riktigt bra dagar men i dag är det väldigt tröttsamt, denna trötthet som infinner sig mellan varven är enorm. Jag får väl se det från den ljusa sidan, att min kropp befinner sig i en läkningsprocess och det är ju det jag vill.
Skall sänka ytterligare ett snäpp i morgon.

Ha det.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Ni klarar det
InläggPostat: tor 09 jul 2009, 20:31 
Hej.

Sitter och läser tråden, ni klarar detta, det är jag övertygad om. Ni har bestämt er och det är bara viljan som avgör om man lyckas eller inte.

Ni är på god väg till ert NYA liv och många glädjeämnen.

//MVH CGR ;)


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09 jul 2009, 23:18 
Offline

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 12:42
Inlägg: 246
Hej!
Tack för de uppmuntrande orden CGR! Klart att vi ska klara det, vi har ju minst sagt fått nog av Benzolivet om man säger så!!!

Otroligt att du Jag kan ha så bra dagar och det är ju verkligen nått att glädja sig åt.

Det kan jag inte påstå att jag har, men jag har ju också mina grundsjukdomar i botten. Jag känner mig ofatbart slut jämt, närmast som att man har influensa och har haft det så väldigt länge. Vet ju då inte heller hur mycket som är mitt Kroniska Trötthets Syndrom och hur mycket som är Benzo påverkan när det gäller det. Dom senaste 3 åren när mina "allergi" symtom mot dom flesta födoämnen har varit helt vilda, så har jag även haft en väldigt svaghetskänsla i kroppen och nästan inte orkat nånting. Läkarna har inte kunnat ge mig en vettig förklaring på detta trots alla undersökningar, så just dessa symtom hoppas jag mycket på ska bli bättre, när resterna och sviterna efter 17 år med Benzo framöver börjar få lite distans.
Men annars går det ju upp och ner med en del abstinens. Stressen och pressen slår mig ut helt ibland, så det får man undvika så mycket det bara går.

Kämpa på!

Kurtan


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 16 jul 2009, 16:07 
Offline

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 12:42
Inlägg: 246
Hej!
Nu är jag hemma igen, efter att ha varit bortrest 1 månad. Släkten bor långt borta, så vi träffar dom bara 1 gång om året. Så vi bestämde oss för att försöka genomföra resan, trots att det är högst olämpligt när man är mitt uppe i nertrappning och har väldigt jobbiga abstinenser.
Då jag nu är hemma igen, kan jag ju gå in här igen ofta och kolla och skriva lite, så det tänker jag göra.
Ja, att vara på resa eller borta när man är mitt uppe i detta rekomenderas verkligen inte. Stressen och pressen är enorm.
Mina riktiga jobbiga symtom är nu:
Overklighetskänslan
Kraftlösheten och svagheten
Tryck över tinningarna
Ont och obehag längst ner på båda sidorna av halsen
Ont uppe strax bakom axlarna

Kämpa på ni andra, som också anstränger er för att ta er ut ur denna mardrömmen.

Kurtan


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 654 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 33  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010