RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: tor 18 apr 2024, 02:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bra medicin mot ångest?
InläggPostat: mån 06 jun 2011, 23:10 
Offline

Blev medlem: tor 26 maj 2011, 16:36
Inlägg: 25
Jag har hyfsat kraftig ångest. Jag äter just nu 200mg lyrica, 50mg propavan samt 25-50mg lergigan/dag för att bli lite lugn osv. Lyrica vill jag inte ens fortsätta med men jag kommer inte klara mig utan någon medicin alls eftersom att jag trots medicinen har väldigt hög ångest.

Finns det någon medicin som du vet om som är lugnande som inte har så många biverkningar??


Tacksam för alla svar.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Bra medicin mot ångest?
InläggPostat: ons 08 jun 2011, 08:08 
Offline

Blev medlem: ons 05 jan 2011, 11:40
Inlägg: 49
Det verkar inte vara så många här och svara på frågor så jag ger lite input igen. Så här är mina två öre.

Ingen medicin är biverkningsfri för alla, det varierar jättemycket från person till person och över tid. Den kan sluta fungera/vända sig mot dig, nya bieffekter kan uppstå med tiden. Egentligen är uppdelningen mellan verkan och biverkan bara vi människor som värderar olika effekter som antingen positiva eller negativa. Hjärnan är mer komplicerad än något annat som vi känner till i hela universum, så det är inte rocket science vi talar om här. Utan MYCKET MER komplicerat. Om det ger positiv effekt är det något som stökas till där inne och då får du negativa effekter också. Det finns inga "målsökande robotar" som bara gör en sak. Så man måste pröva sig fram (vilket nervsystemet _verkligen inte_ mår bra av).

Du säger att trots att du äter flera mediciner har du svår, kronisk ångest. Har du någonsin funderat på om det kan vara så att du har kroniska problem FÖR att du äter medicin? Att din ångest skulle vara fullkomligt hanterbar om du inte ätit medicin? All psykofarmaka har just ångest, depression och utmattning som möjliga biverkningar och effekter på lång sikt. Du är ju ung, hur kan du veta att det du hade inte var tillfällig tonårsångest som nästan alla får och som skulle ha läkt ut av sig själv när du lämnade puberteten? Är du helt, helt säker på att du är ångestkroniker?

Visst har en del mer ångest än andra och några få blir riktigt sjuka. Men det här att unga människor blir så sjuka att de inte kan gå ut, ibland inte ens lämna sängen, är inte normalt! Så här har det inte alltid varit. När jag var tonåring (början på 90-talet med kris, nedskärningar, massavskedningar - stress, stress, stress) kände jag inte till någon enda alls som ens var i närheten av att vara så sjuk. Något hände efter millennieskiftet, man började stöta på en massa kroniker som var helt handikappade av ångest och andra psykiska åkommor. Så var det inte förut. Nuförtiden verkar unga människor ta för givet att det är normal att en eller två i varje klass är helt handikappade av den ena eller andra psykiska åkomman och som skulle lida oändligt om de inte fick sin medicin. Men så är det inte, det är inte normalt alls.

Jag tror inte alls att det är hopplöst för dig. Du kan visst bli medicinfri om du vill _och_ MÅ BRA en dag. Faktum är att om du varit på pillerkarusellen ett tag så är du antagligen mentalt starkare än de flesta. Som om du varit på boot camp i några år. Inte kul, men det gör en stark.

Kram


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Bra medicin mot ångest?
InläggPostat: ons 08 jun 2011, 10:32 
Offline

Blev medlem: mån 22 nov 2010, 13:43
Inlägg: 41
Ort: Uppsala
Jag fick ett tips som jag försöker använda mig av. Lev och titta på nuet, räkna upp vad som är positivt just nu. Det kan vara något så simpelt som att solen skiner eller att katten sover sött.

Sen håller jag med Zepine, det kanske är medicinerna som får dig att må dåligt.

_________________
Det är svårt att dividera med divar, de har en bestämd åsikt :lol:


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Bra medicin mot ångest?
InläggPostat: ons 08 jun 2011, 11:52 
Offline

Blev medlem: ons 05 jan 2011, 11:40
Inlägg: 49
Cougarina det är ett jättebra råd att hålla ögonen på det man kan och ska vara tacksam för. Jag tänker varje dag hur lycklig jag är som har en dusch, varmt vatten som kan strila läkande och tröstande över mitt sargade liv. Jag tänker ofta på en dikt av Karin Boye:

Små ting

Orkar du inte ett steg mer,
inte lyfta ditt huvud,
dignar du trött under hopplös gråhet --
tacka då nöjd de vänliga, små tingen,
tröstande, barnsliga.
Du har ett äpple i fickan,
en bok med sagor där hemma --
små, små ting, föraktade
i den tid, som strålade levande,
men milda fästen under de döda timmarna.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Bra medicin mot ångest?
InläggPostat: tis 14 jun 2011, 21:59 
Offline

Blev medlem: tor 26 maj 2011, 16:36
Inlägg: 25
Jag är tyvärr ledsen att det funkar inte utan medicin. Jag har haft vissa pauser för att se o jag klarar mig utan dem. Men då är jag sängliggandes med otrolig ångest, skakar, svimmar, hyperventilerar, svettas, får värmeböljor och fryser var om vart annat, panikkänslor osv. sen kan jag få så att det domnar av eller krypningar i kroppen och att de kliar under huden vilket brukar sluta med att jag kliar sönder huden. det går liksom inte bara att tänka att vad bra nuet är. för jag får ångest av att bara tänka på nuet.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Bra medicin mot ångest?
InläggPostat: ons 15 jun 2011, 07:08 
Offline

Blev medlem: ons 05 jan 2011, 11:40
Inlägg: 49
((((Josefin))))

Åh, vännen vad otroligt jobbigt du måste ha det. Jag förstår verkligen att det känns enormt hopplöst och att du måste vara väldigt rädd. Kan inte leva utan medicin, kan inte leva med den.

Men den goda nyheten är att det du beskriver låter _exakt_ som abstinens. Om du slutar tvärt med en medicin så blir det så där, och det kan pågå i månader. Det är ett rent helvete, jag vet tyvärr alltför väl. Många tvingas ligga så där i över ett år innan symptomen mildras och det kan ta flera år att bli helt återställd. Det är därför man ska trappa ut dem extremt långsamt. Din dos Effexor kräver minst ett års nedtrappning. Hur du mår när du just har slutat med de här medicinerna är _inte_ hur du är. Ingen mår så där av ångest. Du är inte så där under tabletterna, det är dom som gör dig så där. Jag vet förstås inte vad du bär på för historia av smärtor och problem. Men jag vet både vad ångest och depression är och jag vet vad abstinens är. Jag har fått äran att lära mig det under ett decennium av att ha "kämpat på med medicinerna". Jag tillsammans med tusentals andra.

Effexor är djävulen. Prova googla effexor + helvete/hell så får du se. Eller gå in och kolla på den här petitionen mot effexor där närmare 24 000 personer som upplevt skiten skrivit på. http://www.petitiononline.com/effexor/

Tyvärr är det inte många läkare som är kunniga i det här. De känner inte igen symptomen och fattar inte vad det är patienten berättar. Glöm inte att för inte så länge sedan hette det att dessa mediciner var helt biverkningsfria och ingen blev beroende av dem. Det finns läkare som fortfarande går omkring och tror på det där. Och mycket få förstår fulla vidden. Men det finns de som är pålästa och förstår de här medicinerna. Jag har numer en sådan läkare.

Jag vet att detta är svindlande att ta till sig. Jag är så ledsen att du behöver genomlida det här. Snälla tro inte att du kommer att må så här för alltid.

Kram


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Bra medicin mot ångest?
InläggPostat: ons 26 okt 2011, 01:00 
Offline

Blev medlem: mån 10 okt 2011, 22:04
Inlägg: 2
Hej!

Jag undrar om någon vet om lyrica har som biverkning att man känner sig känslomässigt avstängd? Jag kan liksom inte känna känslor lika starkt som jag gjort tidigare. Det innefattar alla känslor såväl jobbiga som bra...Känner att jag inte får ut lika mycket av livet som tidigare, känner mig inte lika levande. Sen är jag ju deprimerad också och då är det svårt att veta vad som är vad.

Jag undrar också över utsättningssymtom när man ska sluta med lyrica? Jag har glömt nån dos nån gång och blivit helt knäpp, mått fruktansvärt illa och känt mig och betett mig väldigt konstigt som okontrollerat.

Jag blir inte klok på vad jag känner för jag är rädd för att äta lyrica och för att inte få ut så mycket av livet och jag är rädd för att inte äta lyrica och go crazy...ska kanske tillägga att jag har GAD och borderline som huvuddiagnoser. Innan jag började äta ssri,snri,lyrica och dylikt var livet ett helvete men jag kände saker.

Läkaren jag har är inge vidare just nu och jag vet inte var jag ska prata/fråga om det här så jag provar att skriva här.

Tacksam för svar


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Bra medicin mot ångest?
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 22:16 
dolly skrev:
Hej!

Jag undrar om någon vet om lyrica har som biverkning att man känner sig känslomässigt avstängd? Jag kan liksom inte känna känslor lika starkt som jag gjort tidigare. Det innefattar alla känslor såväl jobbiga som bra...Känner att jag inte får ut lika mycket av livet som tidigare, känner mig inte lika levande. Sen är jag ju deprimerad också och då är det svårt att veta vad som är vad.

Jag undrar också över utsättningssymtom när man ska sluta med lyrica? Jag har glömt nån dos nån gång och blivit helt knäpp, mått fruktansvärt illa och känt mig och betett mig väldigt konstigt som okontrollerat.

Jag blir inte klok på vad jag känner för jag är rädd för att äta lyrica och för att inte få ut så mycket av livet och jag är rädd för att inte äta lyrica och go crazy...ska kanske tillägga att jag har GAD och borderline som huvuddiagnoser. Innan jag började äta ssri,snri,lyrica och dylikt var livet ett helvete men jag kände saker.

Läkaren jag har är inge vidare just nu och jag vet inte var jag ska prata/fråga om det här så jag provar att skriva här.

Tacksam för svar



Ett något sent svar men LYRICA är en helvetesdrog...hade den i ca. 5 år och på maxdos ca 1 år...om du inte redan är av med den se till att sluta...NU


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Bra medicin mot ångest?
InläggPostat: fre 06 maj 2022, 08:06 
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck[url=https://medzsite.com/]
Fuck[/url] Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck [url=https://medzsite.com/product/kamagra-100-mg/]
Fuck[/url] Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck


Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck


Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck

Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck FuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
FuckFuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck[url=https://medzsite.com/]
Fuck[/url] Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck [url=https://medzsite.com/product/kamagra-100-mg/]
Fuck[/url] Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck


Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck


Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck

Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck FuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Bra medicin mot ångest?
InläggPostat: mån 13 jun 2022, 10:52 
Offline

Blev medlem: lör 23 apr 2022, 08:23
Inlägg: 841
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p forcecenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p forcecenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p forcecenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Bra medicin mot ångest?
InläggPostat: tis 28 jun 2022, 08:12 
Offline

Blev medlem: ons 27 apr 2022, 08:32
Inlägg: 495
FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena FildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildenaFildena


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010