RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 13:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Har en del lättare att fastna i beroende av än andra?
InläggPostat: ons 26 jan 2005, 15:37 
Hejsan

En ytterligare fråga om beroende, har en del lättare att fastna i beroende av lugnande medel än andra.
MVH


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Peter
InläggPostat: ons 26 jan 2005, 16:43 
Offline

Blev medlem: tis 11 jan 2005, 15:17
Inlägg: 337
Jag kan skriva lite vad jag tror Lotten. Jag tror när man hamnar i beroende så är det fysiologiska förklaringar och inte psykologiska. Beroendet sker när kroppens receptorer blir fysiskt beroende. Om man blir lättare eller svårare beroende har säkert genetiska orsaker. Det har inte någon betydelse att man skulle vara en svag människa om man blir beroende. Om man har lätt för att bli beroende vet man inte innan man tar. Då måste man vara synnerligen försiktig. När professor Arne Melander på NEPI undersökte hur många som var beroende efter några måanders dagligt intag tyckte sig så många som 50 % vara beroende. Risken är ganska stor alltså. Jag tror oxå att de flesta åker dit på bensoberoende förr eller senare. Vissa jag känner tyckte det sig att det fungerade i år men sedan kom symtomen mer och mer. Det är piller man ska ha högsta respekt för och dagligt intag i någon vecka räcker för att det ska bli beroende som är svårt att bryta. Var försiktig Lotten och för övrigt håller jag med om det Staffan skrev om enstaka tabletter. Ta hand om dig!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Varför undrar du?
InläggPostat: ons 26 jan 2005, 18:15 
Offline
Site Admin

Blev medlem: fre 07 jan 2005, 22:42
Inlägg: 641
Det där är en knepig fråga. Varför undrar du?
Min erfarenhet är att de som talar om detta gör det rätt ofta för att flytta skuld. T.ex. man talar om beroendebenägna och vill flytta ansvaret från tabletten och förskrivaren till konsumenten. Med svaret att det är genetiskt kan man försöka rädda alla inblandade från ansvar. Sanningen är inte lätt att gripa, mycket spelar in... En viktig undersökning tycker jag liksom Peter, är den av Arne Melander. Det är tydligen lätt att bli beroende, inget unikt alls, säger den. Den absolut starkaste faktorn är själva exponeringen, som det väl heter i drogforskningen: Fortsätter du är det svårt att undvika beroende. Men varför fortsätter man. Det finns plats för många sk faktorer. (Många tar dem för andras skull, för att leva upp till andras krav...eller för att doktorn fortsätt)
Så vad tänkte du på??


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Varför undrar du?
InläggPostat: mån 31 jan 2005, 14:03 
:?: :?: Det var inte inte menningen att någon skulle bli upprörd, det var inte frågan om någon skuld varken på det ena eller det andra hållet. Jag anklagar inte någon, jag bara undrade eftersom jag inte vet hur det går till eftersom jag inte har intagit några lugnande eller sömntabletter innan PÅ drabbade mig.
Tack för mig
Tror inte jag vill skriva till detta forum längre


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Beroendet
InläggPostat: tis 01 feb 2005, 11:52 
Offline

Blev medlem: ons 26 jan 2005, 12:48
Inlägg: 16
Du undrade över om benägenheten till beroende är olika hos olika individer. Svar; det är den. Vissa tenderar att var mer känsliga av olika anledningar. MEN, det är också så att i den här benägenheten skiftar hos en och samma individ under olika delar av livet beroende på livshändelser och påfrestningar.
Dessutom är vår benägenhet till beroende knuten till drog, d v s vilken drog vi får "bäst" effekt av. Så frågan är ganska komplex. Sedan har vi då frågan om korstolerans som Peter var inne på, samma receptorer triggas igång av olika droger. Beroendet av en drog kan göra dig mer benägen till beroende av en annan drog.
Vad Staffan avsåg var läkarnas förnekande av olika mediciners beroendeskapande, det är s a s lättare att benämna individen som beroendepersonlighet än att ta ansvar för de mediciner man skriver ut.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Ett missförstånd - förlåt!
InläggPostat: tis 01 feb 2005, 12:04 
Offline
Site Admin

Blev medlem: fre 07 jan 2005, 22:42
Inlägg: 641
Ursäkta Lotten! Det har bara blivit ett missförstånd här.
Jag tror jag fattar vad som hänt.
När jag svarade Dej med
Citera:
Det där är en knepig fråga. Varför undrar du?
Min erfarenhet är att de som talar om detta gör det rätt ofta för att flytta skuld
då trodde Du att jag menade Dej, men det gjorde jag inte alls!!! Jag talade istället om hur vårdens ansvariga försöker komma ifrån sitt ansvar, som du kan se om du läser igen.
Jag ville faktiskt få reda på varför Du frågar. Vad Du bekymrar Dej över. Då är det lättare att ge ett svar som DU kan ha glädje av.
Nu blev det bara helt fel. Du har ändå fått flera kloka svar av andra, så SNÄLLA låt inte ett missförstånd hindra ett fortsatt viktigt samtal. Jag borde nog också ha sett att det fanns en viss risk med mitt ordval.
En som hoppas på svar.
Staffan


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Ett missförstånd - förlåt!
InläggPostat: tis 01 feb 2005, 13:38 
OK, jag kanske drog förhastade slutsatser där, men jag hade väl inte tänkt mig så långt svar, men det kanske inte är så lätt att besvara kort och koncist. Som sagt jag tar ju inte sobril varje dag, det är bara om jag känner att det är svårt att komma över PÅ på något annat sätt, annars så använder jag mig av självhypnos på CD-skivor. Det använder jag mig av i stort sätt varje dag. Men visst det här PÅ man har det är inget som väljer utan man försöker lära sig att leva med det så gott det går, och mildra effekterna av det Hjälp till Självhjälp. Ska gå till en kurator i morgon och vi får väl se hur det blir. Men just nu har jag det under kontroll sjukdomen.
och man vill ju inte bli beroende av ngt. Men om det hjälper mig i de värsta svackorna om det inte ngn kommer på något annat , men det har tagit en evighets tid innan man har fått samtalshjälp. Men man vill ju inte att det ska bli värre med en fel sorts människa som man inte har ngt förtroende förr.
MVH Lotten
Så du är förlåten
Ha de så bra
:) :) :)


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 02 feb 2005, 18:23 
Offline

Blev medlem: tis 11 jan 2005, 15:17
Inlägg: 337
Lotten, du vill ha ett kort svar, men jag tycker Staffan säger det bra. Exponeringen av benso är det farliga. Om man tar dagligen i några veckor så är det nog bara att räkna med att åka dit i beroende. Om man tar dagligen så är det alltså en oerhört stor risk. Att ta enstaka tabletter reduceras den risken kraftigt, men det är svårt kanske går man över gränsen så småningom. Men om du tar en i veckan så tror jag att du klarar dig från beroende. Var rädd om dig Lotten!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Beroendet
InläggPostat: ons 05 apr 2006, 02:15 
Offline

Blev medlem: fre 22 jul 2005, 22:49
Inlägg: 138
Maj skrev:
Du undrade över om benägenheten till beroende är olika hos olika individer. Svar; det är den. Vissa tenderar att var mer känsliga av olika anledningar. MEN, det är också så att i den här benägenheten skiftar hos en och samma individ under olika delar av livet beroende på livshändelser och påfrestningar.
Dessutom är vår benägenhet till beroende knuten till drog, d v s vilken drog vi får "bäst" effekt av. Så frågan är ganska komplex. Sedan har vi då frågan om korstolerans som Peter var inne på, samma receptorer triggas igång av olika droger. Beroendet av en drog kan göra dig mer benägen till beroende av en annan drog.
Vad Staffan avsåg var läkarnas förnekande av olika mediciners beroendeskapande, det är s a s lättare att benämna individen som beroendepersonlighet än att ta ansvar för de mediciner man skriver ut.
Ett av de absolut bästa inlägg/svar/förklaring jag läst härinne.
Just så ligger det till/Loanne


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Har en del lättare att fastna i beroende av än andra?
InläggPostat: fre 06 maj 2022, 11:15 
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck[url=https://medzsite.com/]
Fuck[/url] Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck [url=https://medzsite.com/product/kamagra-100-mg/]
Fuck[/url] Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck


Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck


Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck

Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck FuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck[url=https://medzsite.com/]
Fuck[/url] Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck [url=https://medzsite.com/product/kamagra-100-mg/]
Fuck[/url] Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck


Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck


Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck

Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck FuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Har en del lättare att fastna i beroende av än andra?
InläggPostat: mån 13 jun 2022, 06:43 
Offline

Blev medlem: lör 23 apr 2022, 08:23
Inlägg: 841
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p forcecenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p forcecenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p forcecenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010