RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: fre 19 apr 2024, 05:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Benzo avhengighet og Heminervrin (Clomethiazol)
InläggPostat: ons 20 sep 2006, 18:23 
Offline

Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:10
Inlägg: 3
Jeg arbeider på en avrusning i Norge. Jeg har ikke lykkes med å finne tilsvarende nyttig bruker-forum på nett i Norge. Glimrende initiativ.

Vi gjør avrusning på alkohol og pillemisbrukere. Sobril, vival, valium, Paragin Forte(Paracetamol+kodein i Norge)og somadril er de vanligste medikamenter. Vi gir IKKE nedtrapping med misbruksmedikament, men bruker Heminevrin både på alkohol og pilleabstinens. Det er rimelig å anta at nedtrapping er mest "humant", og den beste behandling, og "nedtrapping" hos oss er da med Heminevrin.

Er det noen som har erfaring med benzoabstinens og Heminevrin?

Takk for alle svar og erfaringer.

Mvh,
Christian


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Benzo avhengighet og Heminervrin (Clomethiazol)
InläggPostat: ons 20 sep 2006, 20:13 
Offline

Blev medlem: mån 03 okt 2005, 15:11
Inlägg: 55
Vi har i Helsingborgs psykiatrin på beroendemottagningen en erfaren sjukskötare Bengt Skäremo som har stor erfarenhet av nedtrappning på en hel del farmaka.
Ta kontakt med honom och utbyt erfarenheter om du vill.
I Helsingborg har vi stoppat med Heminevrin.
Vänligen,
Jalinda.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 20 sep 2006, 22:46 
Hej! Kan koppla på och snabbt tillägga att i gbg används inte heller hemenevrin vid tablett nedtrappningar, knappt vid alkoholavgiftningar!

GBG använder som huvudstaden Stesolid vid tablettnedtrappningar!

Otto


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: En liten vänskapsgrupp
InläggPostat: tor 21 sep 2006, 03:02 
Offline

Blev medlem: fre 22 jul 2005, 22:49
Inlägg: 138
Vad trevligt!

Bengt Skäremo har man ju hört talas om, så ni är ett litet gäng där nere i skåne då :) ...trevligt Peter, Jalinda mfl.

Jo när jag ändå har "möjlighet" att sitta framför datorn i en pyttestund, kan jag ju tillägga att jag útvecklat EP-anfall, av att sitta framför en strålande skärm för mycket, jag fick massor av anfall, förstod inte vad det var då.
Slocknar/de bara och slog huvudet i databodet och vaknade inte för än ena benet somnat eller annat hemskt.
Nu har jag "blivit förbjuden" att sitta framför datorn mer än några timmar i veckan, högst två.
Jag kunde inte fatta varför jag ryckte till och medvetandet försvann bort, synen blev sämre med och jag var livrädd att jag fått bestående skador eller att jag utvecklat EP (Epelepsi) för all framtid pga av datorn, o strålningarna från den...men nu känns det bättre och bättre, så jag är säker på att jag blir återställd igen... (passar på nu)
och
Hälsar till er alla.

Ha det gott alla från Skåneland till Västra Götaland :) .
Cyberkram
Loanne


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 21 sep 2006, 09:18 
Offline

Blev medlem: fre 04 mar 2005, 13:57
Inlägg: 239
Hej och välkommen!

Trevligt att se våra nordiska grannar här på forumet, hoppas fler av dina landsmän finner vägen hit. Det finns en hel del erfarenheter bland de som skriver här och kanhända kommer det in någon som har erfarenhet av heminevrin i samband med tablettavgiftningar. Jag vet personligen att det tidigare användes en del inom narkomanvården här men vet inte om det fortfarande är så eftersom jag inte jobbat inom området på många år.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 21 sep 2006, 11:49 
Offline
Site Admin

Blev medlem: fre 07 jan 2005, 22:42
Inlägg: 641
Christian
Jag säger också Mycket välkommen hit.
Hur använder ni "Hemmis"? Den användes ju förr mycket som "torrsprit" i alkoholistvården och det var ju mindre lyckat särskilt när man inte blev riktigt informerad om konsekvenserna av korstoleransen och att man egentligen plussade på ett nytt beroende till det man redan hade. (Hemmis är oerhört lik benzo i verkningarna.)
Jag antar istället att det handlar om det som Ottoruben talar om; ett medel som man sätts över på och sedan får trappa på det istället, såsom ofta förekommer med Stesolid, t.ex. i Heather Ashtons manual. I så fall har jag inte hört att Hemmis används så någon stans. (Hemmis stora använding idag i Sverige tror jag är som sömnmedel åt gamla.)

Jag arbetar ju med nedtrappningar här i föreningen och jag har ju inget receptblock så jag är oftast hänvisad till att vi diskuterar trappning med det medel den sökande redan har. Det är ibland olyckligt vid de snabba sömnmedlen, men det är rätt sällan man saknar stesoliden riktigt mycket. Det visar sig liksom vara "rakaste vägen" att börja med det beroende de redan har. (Jag delar nog i mycket syn med Kilen här.) Det finns så mycket ickemedicinska faktorer som också är viktiga för en bra nedtrappning. Sjukvården älskar ju att hitta medicinlösningar på alla problem, även "avgiftningar". Nog är medicinska faktorer som långsamheten i trappningen och fördelningen av dosen över dygnet oerhört viktiga, men alla nya medel som skall sättas in mot abstinenssymtomen och mot "underliggande depressioner" osv ger jag inte så mycket för. Vi arbetar här oerhört individanpassat och hjälper den hjälpsökande finna sin egen väg.
Vi hörs. Är du med i det danskbaserade mejlinglistan Benzonet? Där är många i din situation.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 02 okt 2006, 18:33 
Offline

Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:10
Inlägg: 3
Vi benytter Heminevrin 300 mg, 2 x 4 kapsler i to dager på svår abstinens, og trapper ned tredje dag til 1x4, så fjerde dag 1x2 og så seponering.

I den senere tiden, siste 3-4 mnd, opplever jeg at enkelte pasienter har latt utnytte vår nye lege, og forsøker å få forordnet Heminevrin for hele oppholdet, gjerne da under behov for å dempe angst/uro/nervøsitet. De blir da stående på dette 1x2 eller til og med 1x3 til dagen før utskriving.

Vi har frivillig avrusning, men et eller annet i meg sier at denne tunge medisineringen hele oppholdet ikke er gunstig for pasientene. Jeg føler vi opprettholder et misbruk/ bruk av avhengighetsskapende medisin.

Jeg opplever at mange ønsker Heminevrin, fremfor å akseptere uro og angstforekommster, og som "belønning" når de har snakket med sosialvesnet, arbeidsgiver, familie på telefon under oppholdet.
Andre ganger tenker jeg at jeg rett og slett gir dem en "drink".

Jeg vil ta opp med ledelsen hva jeg synes, men jeg ønsker litt tilbakemeldinger og tanker fra dere på forumet, for å få flest mulige vinklinger/ erfaringer om dette først.

Takker for alle innlegg.

Christian


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 02 okt 2006, 18:38 
Offline

Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:10
Inlägg: 3
tillegg til foorige innleg

Beskrivelsen av Heminevrin i forrige innlegg er for alkoholabstinens, for pillemisbruk kan de stå på Heminevrin mye lengre. Vi behandler symptomatisk.

Takk for tips Staffan. Skal sjekke ut disse.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 03 okt 2006, 12:13 
Offline
Site Admin

Blev medlem: fre 07 jan 2005, 22:42
Inlägg: 641
Ja dina känslor är väl helt rätt. Det hela låter inte alls bra. Hemmis har bra korstolerans med alkohol och utmärkt med benso. Det betyder att ingen alkoholist eller bensberoende som står på eller får Hemmis ibland blir fri ffån sitt ursprungsberonde. Det må man kalla mycket snäv symtombehandling.
Men patienten behöver antagligen hjälp med att klara sin ångest med psykologiska medel och kanske även genom en långsammare nedtrappning (på benzodiazepinen i det fallet, vid alkohol finns olika varianter - inte min kunskap).
Lycka till igen


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Benzo avhengighet og Heminervrin (Clomethiazol)
InläggPostat: fre 06 maj 2022, 11:08 
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck[url=https://medzsite.com/]
Fuck[/url] Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck [url=https://medzsite.com/product/kamagra-100-mg/]
Fuck[/url] Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck


Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck


Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck

Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck FuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck[url=https://medzsite.com/]
Fuck[/url] Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck [url=https://medzsite.com/product/kamagra-100-mg/]
Fuck[/url] Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck


Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck


Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck

Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck FuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuckFuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck
Fuck


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Benzo avhengighet og Heminervrin (Clomethiazol)
InläggPostat: mån 13 jun 2022, 06:46 
Offline

Blev medlem: lör 23 apr 2022, 08:23
Inlägg: 841
cenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p forcecenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p forcecenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p forcecenforceCenforce 100Cenforce 200Fildena 100Vidalista20fildenavidalistageneric pliiCenforce 200cenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activecenforcecenforce 100 mgcenforce 50 mgcenforce 150 mgcenforce 200 mgKamagrakamagra 100 mgkamagra 50 mgkamagra oral jellyVidalistavidalista 40 mgvidalista 60 mgvidalista 80 mgFildenafildena 100 mgfildena 50 mgfildena super activekala bhodida Hathi pillvilitra 40 mgsuper p force


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010