RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: tor 18 apr 2024, 19:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Progressrapport.
InläggPostat: ons 30 jan 2008, 15:57 
Offline

Blev medlem: sön 27 jan 2008, 23:59
Inlägg: 85
Ort: Norduppland
Är nu Tiparolfri sedan 23 januari då den sista tabletten slank ner.
Har dessutom idag, peppar,peppar, klarat mig utan något tillskott förutom ett par Atarax, mot vad jag skulle beskriva som ett par oroliga flärilar i magen.

Nu hoppas jag verkligen att Tiparolen är ett ont minne blott. :evil:

Jag städade ur skafferiet med mediciner som ska till apoteket för kassering.. En stor kartong med testosteronplåster, lite gamla blodtryckspiller, och 200 stycken Tiparol.... Hejdå, vill aldrig se er igen.. :D

Jag tror inte att jag har något sug efter Sobrilen än, och det är ju bra.
Om jag bara kunde somna på kvällen utan myrkryp också, så skulle jag ju kunna sparka ut Zopiklonen.
Den HAR jag fått sug på, men ju fortare jag kan somna utan den, desto fortare kan jag börja göra mig av med den.

Ja,ja, samma gamla gnäll..

_________________
Många mediciner är som ett par kolsvarta solbrillor.
Du ser inte ljuset i tunneln förrän du tar av dom.

Kämpa på alla.. Mvh Micke


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Progressrapport.
InläggPostat: tor 31 jan 2008, 12:28 
Offline

Blev medlem: tis 17 jul 2007, 12:27
Inlägg: 264
Ort: Uppsala
Jäkligt bra jobbat Micke=)

Kämpa på, det lönar sig med tiden...

/J


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Tack
InläggPostat: tor 31 jan 2008, 21:07 
Offline

Blev medlem: sön 27 jan 2008, 23:59
Inlägg: 85
Ort: Norduppland
Tack ska du ha Johnny, det är alltid trevligt med lite beröm... 8)

Läs gärna mitt sista inlägg på tråden "tips t d mot myrkrypn" orkar inte skriva ut hela namnet, men du vet nog vilken tråd jag menar..

Där kan du se hur min dag idag, 31/1 varit... :lol:

_________________
Många mediciner är som ett par kolsvarta solbrillor.
Du ser inte ljuset i tunneln förrän du tar av dom.

Kämpa på alla.. Mvh Micke


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 06 feb 2008, 15:51 
Offline

Blev medlem: sön 27 jan 2008, 23:59
Inlägg: 85
Ort: Norduppland
Till torsdagsnatten 31/1 tog jag den sista Zopiklonen, sen har jag testat med att bara ta Propavan.
Problemet var att Propavan gav mig myrkryp, så då testade jag Propavan och Atarax.
Tyvärr funkade inte det heller, så jag blir tvungen att ta Propavan och en Sobril till natten, och det funkar, men är väl ingen hit i längden... :(

Nu är det 6/2 och jag har kickat både Tiparol och Zopiklon och minskat Efexoren med 25mg.
Peppar, peppar, det går rätt bra än så länge. Nu ska jag vänta till jag känner att jag orkat ta en dust med Efexoren igen, innan jag sänker mer.

Jag behöver också hitta en ersättare till Tiparolen som hjälper mot värken utan att förstöra min hjärna.. :?

Hoppas det är bra med alla, jag har nästan trott att det är något fel på mitt mailprogram, för det har varit spöklikt tyst från detta forum sen i fredags...
Förhoppningsvis beror det på just det, att ni mår bra...

_________________
Många mediciner är som ett par kolsvarta solbrillor.
Du ser inte ljuset i tunneln förrän du tar av dom.

Kämpa på alla.. Mvh Micke


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 06 feb 2008, 21:40 
Hej FunLight!

Hjälper inte 2 st Panodil något alls mot värken? Otto skrev vid något tillfälle att "Panodil ska man inte förakta", och jag håller med, den är faktiskt inte helt värdelös. Beror i och för sig lite på vilken typ av smärta det är.
En annan med du kan prova är Eeze. Det är en spraypump med diklofenak (samma som Voltaren), NSAID alltså. Inte lika farligt att spruta utanpå smärtstället som att svälja ner den i magen, för det kommer inte lika mycket ut i CNS och i övriga "kroppssystemet". Visserligen finns det liknande salvor och krämer att smörja på huden, men de är inte riktigt lika effektiva, för genom att man sprayar på Eeze, så penetrerar det huden och kommer litet djupare in i muskelvävnaden.
(Så sa de i alla fall till mig när jag ringde och frågade leverantören.)
Vad är det för typ av värk du har FunLight?

Skönt att du klarat dig någorlunda efter 25 mg sänkningen av Efexor!


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07 feb 2008, 00:13 
Oj FunLight, jag glömde ju gratulera dig för att det gått så bra med både Tiparol och Zopiklon också!

Jag blev lite orolig när jag inget såg här under helgen och trodde du var jättedålig eller hade gett upp. Men du kämpar på. Duktigt!


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Hej Hilton
InläggPostat: tor 07 feb 2008, 17:34 
Offline

Blev medlem: sön 27 jan 2008, 23:59
Inlägg: 85
Ort: Norduppland
Jodå, jag lever än.. :)

Det är faktiskt inte så farligt, lite darrig, särskilt i vänster hand :?:
Varför vet jag inte, matt osv. men jag fick ett tips på Oves sida, om att vi nordbor har för lite D vitamin i kroppen, och effekterna utav det stämmer skrämmande bra på mig, så jag har beställt ett par burkar dunder vitamin och ska testa och se om jag inte kan få upp farten lite. :P

Eeze tror jag inte riktigt på i mitt fall för jag har mina största problem från två diskbråck i nacken där värken går upp i huvudet.

Tack för uppmuntran och ha det bra alla.... :D

_________________
Många mediciner är som ett par kolsvarta solbrillor.
Du ser inte ljuset i tunneln förrän du tar av dom.

Kämpa på alla.. Mvh Micke


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 12 feb 2008, 19:23 
Jasså Funlight! du har 2 diskbrock som spökar, då förtår jag att du har ont.

Men du gör ett bra arbete, men nåong smärtklinik kanske vore på sin plats, du skall ju inte gå och lida i onödan om det finns vertyg som hjälper dig.

Kämpa vidare

/otto


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 feb 2008, 02:28 
Hej FunLight!

Hur går det för dig?

Funderar på en sak som jag skulle vilja ha svar på. Nu när du slutade med Tiparol, hur många mg per dygn tog du när du nollade?
1. Alltså vilken dos slutade du på?
2. Vilken sorts Tiparol var det? Vanliga eller depot-tabletter?
3. Hur länge hade du använt dem?

Undrar Hilton


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 feb 2008, 02:29 
Tacksam för svar skulle jag väl skriva också!
Glömde det.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 feb 2008, 09:33 
Hej Hilton! jasså du här och skriver samma sak som vi skrev om. Det rörde sig om en st, depot, Du skulle försöka lägga om det till halv brustablett om jag inte minns fel, gjorde ni det då???

Hans nedtrrappning i detta läge har ingen betydelse i detta sammanhang,

utan det är att få bort den där tiparol-depot pillret, som ni skall göra!

Prövade ni det föslag som kom upp???

/otto


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Hej Hilton
InläggPostat: ons 13 feb 2008, 11:13 
Offline

Blev medlem: sön 27 jan 2008, 23:59
Inlägg: 85
Ort: Norduppland
Jaha, du funderar inte på att börja med dom hoppas jag....
Det är inga piller jag rekommenderar. Dom är effektiva, det kan jag erkänna, för dom är anpassade till värk i nerver från ryggmärgen.

Nåväl... Jag har säkert ätit dom i totalt 5 år till och från, men tre ggr per dag, 3x50mg dom senaste 2 åren.
Jag vet inte vad dom hette mer än Tiparol, men det var avlånga kapslar med något pulver i.. (Depot ??)

Jag körde första försöket 18/1, och tog sista pillret 23/1.
Sen blev det svettigt och jobbigt i några dagar, men det gick förvånansvärt snabbt över.

Hoppas detta besvarar dina frågor Hilton... :)

Otto, jag vet inte riktigt vad du menar.. Du får nog formulera om dig så min tröga skalle fattar... :shock:
Jag har inte haft några brus tabletter förutom vanlig Treo..

_________________
Många mediciner är som ett par kolsvarta solbrillor.
Du ser inte ljuset i tunneln förrän du tar av dom.

Kämpa på alla.. Mvh Micke


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 feb 2008, 11:45 
Offline

Blev medlem: sön 27 jan 2008, 23:59
Inlägg: 85
Ort: Norduppland
Jag glömde att svara på dom tidigare insändarna...

Värktabletter
Nu har jag läst allt som finns på internet om piller.... :shock: Känns det som..
Nädå, men jag har hittat en värktablett som jag håller på att prova just nu. Den heter Koffazon N och ska tydligen vara extra bra mot huvudvärk och migrän. Den är dessutom receptfri.. :D

Jag har haft den i 3 dar nu och det verkar ganska bra.
Den har låååång halveringstid så jag behöver bara ta 3 st/dag. Den tar inte bort allt och jag måste ständigt passa på hur jag håller huvudet annars går det åt xxxxxx,,,,men den hjälper i alla fall till mot "gnolet" i bakskallen.


Sömntabletter
Jag provade även häromkvällen med enbart Propavan igen, men det gick inte. :? krypet finns där..
För att testa in minsta möjliga dos av Sobril har jag börjat hacka sönder den i mindre bitar.

Provade igår med ca 6mg och det gick bra. Ska fråga min Dr. när jag ska dit, om jag kan få Sobril på 5mg.
Dom har skåra så jag kan dela dom lättare och om det går, så ska jag dela dom igen och då blir det "bara" 1,25mg Sobril till natten.

Den låga dosen 1 gång om dan hoppas jag inte ska göra så mycket, för jag behöver den till Propavanen.

Vad tror ni ????

_________________
Många mediciner är som ett par kolsvarta solbrillor.
Du ser inte ljuset i tunneln förrän du tar av dom.

Kämpa på alla.. Mvh Micke


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 feb 2008, 13:09 
Hej OTTO! Jag tänkte väl att jag skulle få ett svar från dig här också. :)

FunLight det var till mig Otto svarade. Han och jag har ”pratats vid” tidigare om detta. Det gäller min son som har ätit OxyContin i 5 år mot sin svåra ryggsmärta. Efter att han trappat bort dessa (pga toleransabstinens) fick han 75 mg Tiparol Depot istället. Men det visade sig efter ngn månad redan att han fick samma typ av toleransabstinens (mellan tabletterna) av Tiparolen, trots att Tiparol enligt läkaren skulle vara en ”snällare” tablett än OxyContin. Otto varnade oss för Tiparol redan från början.

Otto! Han började med 50 mg Tiparol Brus för några dagar sedan. Så han har gått ner från 75 mg/dygn till 50 mg. Sedan tänkte vi dela den så det blir 25 mg några dagar och därefter sluta. Jag tänkte det skulle räcka med 1 vecka för varje steg? Han har ju bara ätit Tiparol ngn månad. Vad tror du?

Det tråkiga är att nu har han inte någonting som är tillräckligt effektivt mot smärtan längre. Tiparolen hjälpte inte heller lika bra som OxyContin. Han tog ju visserligen bara 75 mg, men han vill ändå inte ha något som han blir abstinent och ”pirrig” av.

Det är ju skit att det inte ska finnas ngn tablett som man vågar äta en längre tid och som ändå är mer effektiv mot smärta än Panodil! Koffazon som du provar FunLight går nog inte för hans del, för koffein kan trigga igång ångest. Annars hade den varit bra eftersom den är långtidsverkande. Panodil-effekten varar ju bara 3-4 timmar.
Eeze, som man sprejar på huden lindrar bara 2-3 timmar
:(


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 feb 2008, 14:00 
Hej Funlight! undra var jag har skrivit om några brustabletter, hittar det inte, och mot vad??

/otto


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 feb 2008, 14:08 
Hej Hilton! ja det är en mkt stor skillnad mellan oxyContin och Tiparol.

Nu är han nere i 50 mg och halvera den och se hur han mår, sen tar ni resten, dét är nästan inget kvar, det är ju inte värre än han backar schemat ett steg om det blir för jobbigt.

Efter noll, så blivet trist ett bra tag, men det rätar till sig.

Försök med något annat preparat som ej är vanebildande, kom inte på någon just nu, men återkommer i ämnet.

Hälsa sonen o Ha det gott!

/Otto


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 feb 2008, 14:12 
Funlight! lider du av migrän???

Då skall du begäa imigran, finns i näspray. koffazonet triggar bara igång ångesten.

/Otto


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 feb 2008, 14:17 
Var är Johnny????

/otto


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 feb 2008, 14:57 
Offline

Blev medlem: sön 27 jan 2008, 23:59
Inlägg: 85
Ort: Norduppland
Nu blev det lite rörigt här på tråden... :shock:

Otto. Jag trodde du "pratade" med mig, därav min förvirring....
Nej, jag har inte migrän. Jag har bara sökt en ersättare för Tiparolen och har kanske funnit den i Koffazon.

Var det någon som hade en synpunkt på om man kan äta 1,25-5mg Sobril till natten någon längre tid ????
Jag hoppas att det inte gör så mycket när det är så små doser.. :?:

Tacksam för svar..

_________________
Många mediciner är som ett par kolsvarta solbrillor.
Du ser inte ljuset i tunneln förrän du tar av dom.

Kämpa på alla.. Mvh Micke


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 13 feb 2008, 16:13 
Ja kan du hålla dig till den dosen för att få sova, så är det väl okej. Men stig inte upp i dos då har du börjat färden till missbruk.

Diciplinert, och aldrig mer än du angett! Så varför inte, ser inget hinder i det.

/otto


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010