RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: tis 21 maj 2024, 01:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Försöker sluta med oxycontin.
InläggPostat: fre 12 mar 2010, 14:34 
Offline

Blev medlem: fre 12 mar 2010, 14:07
Inlägg: 3
Jag vet inte riktigt varför jag skriver. Letade upp ett forum i panik för allt känns så förbannat hopplöst.. Snälla ge mig något hopp, hur länge kommer detta hålla i sig? Blir jag någonsin som vanligt igen?

Jag har ätit ca 60mg oxycontin utspritt/dag i ca 6 månader (först för min rygg men sedan bara för att bli frisk då jag märkte att jag var beroende). Har en historia av beroende med mig i bagaget, bla av subutex men lyckades sluta med det.
För 4 dagar sedan började jag trappa ned. Har ingen läkarkontakt eller så, då jag beställt tabl via nätet.

Första dagen åt jag 30mg
Andra dagen 25mg
Igår 20mg
Idag - inget änsålänge för jag orkar inte med skiten och jag vill SLUTA.

Ena halvan av mig säger att jag ska fortsätta trappa ned, men jag mår ju skit då med. Och andra halvan säger att jag ska plocka bort dom helt och ta smällen, men jag mår redan hemskt och är rädd för hur mycket sämre jag kommer att bli.
Och om jag fortsätter trappa ned med de få piller jag har kvar, hur långt ner i dos ska jag för att det inte ska kännas som om jag ska dö när allt är borta. Räcker 5mg om dagen för att kunna nolla därifrån sen eller blir jag jättesjuk då med?

Vet någon när abstinensen peakar på oxycontin, vilket dygn brukar det vara som värst efter sista intag?
Och när brukar det börjar släppa?

Jag fryser o svettas, har jordens ångest och är så trött...

Hur tycker ni att jag ska göra? Snälla svara någon, jag är så ledsen just nu..


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 13 mar 2010, 12:44 
Kan inte oxycontin, har själv inte ätit starkare morfinderivat.
Det du verkar behöva är information, motivationen finns ju och det är ju mycket viktigare. Säkert kan du hitta peak-timmarna på nätet även om det är individuellt sen hur länge det sitter i.
Ring annars anonymt någon beroendeklinik. Det har jag gjort många gånger och fråga. En regelrätt avgiftning inneliggande kan ju vara ett alternativt, då kan du ju få blodtryckssänkande också.
Men du hittar säkert informationen du behöver, oxycontin är ett mycket välkänt preparat med vedertagen avgiftningspraxis. Övergång till subutex kan mycket väl visa sig vara vanligt, avgifta subutex hade du ju gjort så det kanske känns lättare?


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 13 mar 2010, 12:54 
Offline

Blev medlem: fre 12 mar 2010, 14:07
Inlägg: 3
jobbigt skrev:
Kan inte oxycontin, har själv inte ätit starkare morfinderivat.
Det du verkar behöva är information, motivationen finns ju och det är ju mycket viktigare. Säkert kan du hitta peak-timmarna på nätet även om det är individuellt sen hur länge det sitter i.
Ring annars anonymt någon beroendeklinik. Det har jag gjort många gånger och fråga. En regelrätt avgiftning inneliggande kan ju vara ett alternativt, då kan du ju få blodtryckssänkande också.
Men du hittar säkert informationen du behöver, oxycontin är ett mycket välkänt preparat med vedertagen avgiftningspraxis. Övergång till subutex kan mycket väl visa sig vara vanligt, avgifta subutex hade du ju gjort så det kanske känns lättare?


TACK för ditt svar. Bara att någon skrev något kändes så skönt.
Jag vill inte läggas in. Det finns bara en avgiftningsklinik här och den delas på missbrukare och missbrukare som kommer från fängelset för att avgiftas så avd är låst för alla och man får knappt gå ut. Jag har varit där två ggr för subutexmissbruk och jag åker aldrig mer dit :/ Det var hemskt..

Tanken att byta till subutex under några veckor har slagit mig, men, då får jag köpa det svart och erfarenheten säger mig att jag inte kan sluta när dom veckorna är över. Och en subutexavgiftning är så otroligt långdragen och hemsk så jag tror att jag hellre gör detta. Om man nu måste välja mellan pest eller kolera.

Jag har lite catapresan (blodtryckssänkande) hemma sedan förut. Men jag hatar att laborera med mediciner själv, även om det är det som gjort att jag hamnat här i oxycontinets träsk. Men om blodtrycket blir alltför högt så har jag catapresan iallafall.

Jag mår pyton men motivationen finns där. Jag ska sluta bara, finns inget annat.

Åter, stort tack för ditt svar. Så skönt att veta att någon läser bara. Känner mig ensammast i världen just nu. Tack så jättemycket.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 13 mar 2010, 19:41 
Offline

Blev medlem: fre 12 mar 2010, 14:07
Inlägg: 3
Jag fortsätter skriva för min egen skull. Detta är ju ingen dagbok men jag måste få skriva av mig någonstans där jag ser att folk åtminstone läser även om det inte blir många svar. Jag hoppas det är okej!

Igår tog jag 4mg när jag skulle sova. Skulle "egentligen" ha tagit 30 mg om jag hade följt mitt nedtrappningsschema men jag ORKAR inte dra ut på det. Har tagit ett par tramadol när det känns som värst men är försiktig med det. Tror inte ens att dom hjälper speciellt mycket (?).
Har varit beroende av tradolan för längesedan och det är heller ingen lek att sluta med, men det känns bättre att ta 50mg tram än att fortsätta äta oxycontin iallafall.

Idag har jag inte tagit någon oxy än så länge. Får se hur jag gör innan sömnen.
Ligger mest i sängen med hunden just nu och försöker lösa korsord och läsa.
Är så ilsk på allt och killen (som jobbar borta) får ta det mesta vilket är dumt. Samtidigt så vaknar jag upp på något sätt och inser att all irritation faktiskt inte är obefogad. Den har bara legat under ytan denna tid med oxy som verkar gjort mig svag och osjälvständig. Jag vet inte... konstigt är det iallafall.

Tog mig in i duschen nyss och tvättade håret vilket var på tiden. Men nu har jag sådan hjärtklappning att jag måste lägga mig.

Tack för att ni/om ni läser.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 16 mar 2010, 00:00 
Kastar ett getöga lite då och då här, skönt att läsa att din motivation är så stark, då löser det sig säkert. Men ta det lungt med nedtrappningen så det inte går för fort. jag trappade ut citodon (kodein) med tramadol som hjälpmedel och jag tyckte det hjälpte lite, förmodligen mest psykologiskt
(preparaten är inte korstoleranta)
även om oxycontin är superduperstarkt så hade du ju inte ätit det så himla länge, 6 månader är inte så himla mycket.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Tramadol Avtändning
InläggPostat: tis 16 mar 2010, 16:56 
Hej,har också varit uppe i maxdosen 400mg/dag tramadol pga ländryggsmärta och nervsmärta pga en höftledsnerv ligger i kläm..
Har gått ner 50 mg i januari,just nu har jag tagit 25 mg till.Alltså 75 mg har jag lyckats bli av med.
Men vilka biverkningar..det surrar i huvudet,svettningar,sömnlöshet,koncentrationsvårigheter sedan flera veckor tillbaka.Känns som jag befinner mej i en bubbla..hjärtklappningar,orkar inget.
Nu har jag kontaktat min läkare,han måste hjälpa mej!
Undrar om jag kan minska 50 mg i månaden eller krossa tabletten så att det blir småbitar av den,kan då minska 25 mg /månaden!det känns bättre.Men min sömn har upphört trots imovane,vaknar vid 04 tiden med hjärtklappning.Hjälp mej,tror jag blir tokig snart!!Ge mej tips att må bättre annars får läkaren sjukskriva mej..


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Tramadol Avtändning
InläggPostat: tis 16 mar 2010, 18:17 
Hej,har också varit uppe i maxdosen 400mg/dag tramadol pga ländryggsmärta och nervsmärta pga en höftledsnerv ligger i kläm..
Har gått ner 50 mg i januari,just nu har jag tagit 25 mg till.Alltså 75 mg har jag lyckats bli av med.
Men vilka biverkningar..det surrar i huvudet,svettningar,sömnlöshet,koncentrationsvårigheter sedan flera veckor tillbaka.Känns som jag befinner mej i en bubbla..hjärtklappningar,orkar inget.
Nu har jag kontaktat min läkare,han måste hjälpa mej!
Undrar om jag kan minska 50 mg i månaden eller krossa tabletten så att det blir småbitar av den,kan då minska 25 mg /månaden!det känns bättre.Men min sömn har upphört trots imovane,vaknar vid 04 tiden med hjärtklappning.Hjälp mej,tror jag blir tokig snart!!Ge mej tips att må bättre annars får läkaren sjukskriva mej..


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 18 mar 2010, 00:05 
tramadol är så där jobbig att få bort, det finns god kunskap kring just det preparatet, prata med läkaren så löser det sig nog.
Tips är (som vanligt) att trappa det extremt långsamt, en tumregel jag använt när jag trappat benz, psykofarmaka mm är minskning 10% av dosen varannan vecka för att få minskningen helt jämn.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Försöker sluta med oxycontin.
InläggPostat: ons 15 jun 2011, 12:44 
jag äter Tramadol, 200mg tabletter. 2 på morgonen och 1 på kvällen. 2 på kvällen när jag mår dåligt.
dagligt ätande i flera flera flera månader.
hjälper inte mycket för mig, har konstant smärta i mina fötter, som bara blir värre under dagen och hur mycket jag använder dom.
måste väl finnas något bättre i smärtstillande synpunkt än Tramadol?
känner därimot inte att jag MÅSTE ha dom p.g.a. sug på dom, jag tar dom för de hjälper mig lite grann.
blir inte missbrukare av dessa, vill helst slippa ta tabletter, men behöver något för smärtan


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Försöker sluta med oxycontin.
InläggPostat: ons 14 sep 2011, 06:06 
Offline

Blev medlem: ons 14 sep 2011, 05:11
Inlägg: 36
Ja fy F för dessa morfinpreparat kodein tycks vara det lättaste preparatet att sätta ut håller själv på att sätta ut K nu .Varning för råttgiftet tramadol ett helvete att sätta ut


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Försöker sluta med oxycontin.
InläggPostat: tor 13 okt 2011, 22:51 
Jag har ätit 60mg Oxycontin (3x20mg) per dygn nu för över ett år och har faktiskt mått bra, men smärtan har nästan gåt,t det är ändrade omständigheter, så Oxycontin skall bort.

Min läkare sade att jag först skall äta 20+20+10 ( Tian får dagtid ca kl 8-9 på morgonen), detta för tre veckor!!! Nu har jag varit på 50 mg på det här sättet för tre dagar och jag lovar, att det är på gränsen till uthärdigt. Kanske skulle man börja för ett par veckor med att byta ner bara 5mg, äta 10+5 för dagen. Ändå har all medicinsk verkan gått till smärtlindrandet, jag har aldrig haft några extra välbehagsupplevelser eller behov av att öka dosen.

Hur som helst, efter tre veckor går man över till 20x2 (40mg) per dygn (alt 4x10, med 6 timmar intervaller), detta håller man med på flera veckor, från 40 går man ner till 3x10mg och sedan med 5mg steg och jag förväntas vara nollad vid nyår.
Arthur


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Försöker sluta med oxycontin.
InläggPostat: lör 15 okt 2011, 01:21 
Hej "Gäst"
Jag hade skrivit ett långt svar till dig men det försvann. Nu orkar jag inte skriva om mitt svar igen, men jag vill gärna uppmuntra dig med att den jobbigaste delen av Oxycontin-abstinensen är dag 2-3-4 efter varje sänkning, sedan börjar det lugna ner sig igen och efter 8-10 dagar är det okej. Så håll ut någon dag till så känner du att det börjar lätta.

OxyContin är en ren opiat, därför är abstinensen inte lika lömskt otäck och långvarig som den kan bli av rävgiftet Tramadol och även av Antidepressiva tabletter.
(Jag har erfarenhet av att sluta med Oxycontin efter 5 års användning.)


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Försöker sluta med oxycontin.
InläggPostat: fre 25 nov 2011, 11:44 
skriver något år senare här nu, men behöver också prata.. håller på att gå av oxycontin, den drogen jag älskar mest i hela världen. Äter den mot min sjukdom i början men slutade med att jag var beroende, legat på 80mg om dagen och ätit det i två år snart..

idag är min 6e dag utan och jag mår fortfarande piss, men inte så dåligt som jag gjorde när jag åt dom. Då kände jag mig levande i en död människas kropp. Tabletterna gjorde så jag orkade med min vardag.

nu ligger jag och tas med mardrömmar, dyngsura lakan och depressioner och bara väntar på att detta ska gå över.. hur lång tid tog det för dig att sluta och känna dig "normal" igen?


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Försöker sluta med oxycontin.
InläggPostat: fre 27 jan 2012, 19:28 
Hej alla. Jag lider med er. Jag har en i släkten som är fast på oxyconton. Hon har försökt trappa ner flera gånger.det har hållt på nu i 2 år 60 mg/dag vet så mkt om dem nu så jag har jag blivit expert på dem. Men hjälp av kokain, amfetamin, röka gräs, kokain, tramadol, metadon och syra. Men inte allt på en gång. Men försökt ersätta så att man får opimet ur kroppen. Jag lovar alla er där ute att jag önska jag kunde hjälpa er. Jag vill nästan säga skyll er själv men jag vill hellre stötta. Alla gör fel. Tänk så här,det är kroppen som] vill inte. Allt har med er vilja att göra. Sen ska man aldrig sluta själv. Ta kontakt med läkare ellerberoendecenter. Dem är där för att hjälpa er o dem har tystnads plikt. Det kam vara farligt för hjärtat om du skulle få för dig att sluta så. Jag förstår att ni inte vill bli inlåsta men det finns andra vägar med jag lovar er. Det är nästan en ursäkt när man dröjer ut på det. Man förstör för sin framtid o dina nära o kära. Detta preparat ät för cancerpacienter. Det är inte ni. Spara det till lidande. Om ni har annan smärta som ryggbesvär finns det andra läkemedel o framför allt sjukgymnast. Lycka till alla.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Försöker sluta med oxycontin.
InläggPostat: mån 05 mar 2012, 06:32 
Offline

Blev medlem: ons 25 jan 2012, 13:49
Inlägg: 10
Well guys I's like to ask you just the dose should I order that there should feel as if I should die, when all is gone. Is 5mg a day to zero from late or I become very ill if the?

_________________
Pasadena Personal Trainers


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Försöker sluta med oxycontin.
InläggPostat: tor 29 mar 2012, 15:47 
Jag har käkat 40 mg Oxycontin om dagen i 4 månader p.g.a. diskbråck.

Diskbråcket låg så illa till att det stötte på ischiasnerven konstant med smärta i ryggen/skinkmuskeln/vad och lår Då det inte var några andra smärtstillande som hjälpte så fick jag dom här preparaten.

"Jag vill nästan säga skyll er själv men jag vill hellre stötta."
Skyll er själva? Vad menar du med det?

Jag har en hög smärttröskel men det finns ingen som hade stått ut med den enorma smärta jag utstått. Jag har haft njursten 3 ggr och lägger du ihop den smärta de tre tillfällena så kommer du ändå inte upp i den smärta jag hade när jag fick diskbråck.
T.o.m. sjukgymnasterna sa att de vill inte ta i mig då det kan reta upp mer än det hjälper.

Nu har det gått 3 dar sedan jag slutade med tabletterna och jag mår piss men det är sånt man får ta.

//Jimmy


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Försöker sluta med oxycontin.
InläggPostat: tis 12 feb 2013, 12:01 
Imodium är bra när man slutar tvärt, tråden är gammal men jag gör ett litet inlägg.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Försöker sluta med oxycontin.
InläggPostat: tis 12 feb 2013, 12:07 
Glömde en sak, sen så gäller det att bryta tanke mönstret när man bryter, för annars så är det risk å halka tillbaks på samma bananskal.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Försöker sluta med oxycontin.
InläggPostat: mån 18 feb 2013, 09:43 
Ett litet hopp till de som försöker sluta med Oxycontin, mfl, det går! även om det kan vara en lång och krokig väg. Detta svar är kanske inte till så stor hjälp när man har myrkrypningar när man håller på att kliva av eller mår fruktansvärt dåligt, men har du hoppet, viljan så för eller senare så kliver man över tröskeln. :|

Oxy har en relativt kort AT men så intensiv, jämfört med många andra. Tramadol har lång och förjäklig utdragen AT, plus att det fuckar upp annat i knoppen" ett djävuls preparat enligt mig" :(


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Försöker sluta med oxycontin.
InläggPostat: lör 16 mar 2013, 10:05 
Offline

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 14:23
Inlägg: 4
Helt fantastisk medicin denna Oxycontin och Oxynorm i början, man orkar mer och mer, inga biverkningar och tala om. Men när man väl är fast och toleransen trappas upp och man behöver mer och mer... helvetet på jorden. Har varit utan Oxy nu i 10 (tio!) dagar och är skakig, orolig, smärtdrabbad överallt, orkeslös och deprimerad MEN har fått tillbaka känseln och min sexualitet, kan få fnitteranfall mitt i eländet (man blir humorbefriad på opiater) och känner HOPP. Jag ska klara detta! Sverige är fantastiskt! Sen allt rämnade med mitt lm-beroende har jag fått fantastiskt stöd och hjälp från så många olika håll, vi har ett bra samhälle på många sätt. Om Ni vill se något otäckt gå till YouTube och titta på Vanguards dokumentär "Oxycontin Express" och se vad människor är beredda att göra för denna legala substans. Otäckt!
Skriv gärna och dela med Er av att bli fri från Oxycontin/Oxynorm!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010