RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: mån 13 maj 2024, 04:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Preparat vid nedtrapp av TreoComp?
InläggPostat: mån 12 mar 2007, 22:24 
Funderar bara om det finns något preparat som kan mildra abstinensen vid nedtrapp av TreoComp? Dexofen? Eller bara dumt att ersätta med annat?
Läste att man kör Dexofenschema ala 10 dagar i sjukvården..Något att rekomendera att göra hemma? Någon som testat?


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Vad är detta?
InläggPostat: tis 13 mar 2007, 15:13 
En massa visningar av tråden men ingen som orkar svara...Stor idé med forum då...Är det bara en massa ljusskygga fluktare som hänger här och läser om andras patetiska liv så de kan känna sig lite större än de som vågar blotta sig och be om hjälp här? eller är alla upptagna av att tycka synd om sig själva så de inte hinner svara?
Många verkar läsa i forumet men ingen vill skriva...De lär ju funka bra i längden.....not :?


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 13 mar 2007, 21:48 
Hej! gjort det åtskilliga ggr hemma, även från hög dos! skaffa imodium, samt ipren. för diarren och för värken.

Det är beroende hur högt du står, nu läste jag bara det sista. men kör med det och imodum kan göra underverk. Ipren eller ngt liknade mot värken!

Lycka till


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Tack för rådet!
InläggPostat: ons 14 mar 2007, 20:19 
Skall prova.. Menar du att endast Imodium och Ipren kan underlätta abstinensen trots relativt hög konsumtion? Eller bör Dexofen även ingå i nedtrappen?
Har obegränsad tillgång till läkare så det är inga problem att få preparat bara jag vet vilka preparat jag behöver så att säga..


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 14 mar 2007, 22:49 
Ja har du obegränsat med läkemedel, så då använder du Dexofen en högre dos i början första 3 dygnen, sen trappar du ner. Men använder fortfarande Imodium!

Lycka tilll Otto


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: det bästa är väl...
InläggPostat: ons 14 mar 2007, 23:47 
Offline

Blev medlem: fre 22 jul 2005, 22:49
Inlägg: 138
Hej TC!

Inte så ofta man är härinne numer, därav den långa väntan på svar kanske.
Det är ju ett forum som står still ibland.

Jag har åxå gjort detta ett otalt gånger. Vad som fick mig att sluta för gott var väl att jag kräktes kaskader av någon svart metalliknande sörja i samband med fruktansvärd magsmärta, förstod att detta skulle bli mitt "öde" om jag tog en endaste treocomp till...nu till dig.

Visst kan man mildra/lindra avgiftningen med en massa annat..typ värktabletter som Dexofen mm (fanns förut catapressan) ett blodtryckssänkande litet piller som tog bort topparna av det mesta elände man går igenom under en CT..det finns kvar men endast via licens och i flytande form..synd.

Jag har aldrig använt mig av "substitut" så som Dexofen mm, jag tycker det är bättre att gå igenom eländet utan "kryckor" (fast jag hade ju även stesolid) ...utan dessa vete sjutton :? om det gått överhuvudtaget.

Men du får väl testa dig fram till vad DU tycker känns bäst..det är ju otroligt individuellt ingen avg är den andre lik, jag ligger till sängs i nästan två veckor medans andra är uppe på benen efter en vecka.

Alla råd är bra (utan de dåliga) så om du har obegränsat med tillgång som du säger så testa vad som känns bäst för dig själv (jag har åxå varit uppe i O-troliga doser.

Lycka Till
Kram
Loanne


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 15 mar 2007, 08:08 
Ja om du är inneliggande patient på en beroendeavd. så får du ett Dexofenschema runt 10 dagar, var jag som skrev det, gjort det själv. Och används numera i hela sverige! Dexofen är en stark värktablett som även heronisterna får vid avgiftning. Har även som loanne haft Catapresan
ett blodtrycksänkande medel, men lite svårkontrollerat hemma, p.g.a att trycket kan du inte göra själv. Även indraget som loanne påpekade, såldes för lite. finns att få för läkarna på licens men sällan dom gör det för att det finns ju preparat på marknaden som täcker en avgiftning.

Lycka till igen Otto


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Hur känns det ?
InläggPostat: tor 15 mar 2007, 12:35 
Efter en sådan 10 dagars resa? Är man skapligt människa eller fortfarande plågsamt?
Tack alla för tankar och råd!


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: hmm svår fråga..
InläggPostat: fre 16 mar 2007, 00:07 
....om man blir "människa igen efter 10 dagar..undrar duTC.
:cry: kanske det låter grymt att jag (efter egna erfarenheter) säger NEJ!
Det blir du inte...det är bara sjäva avgiftningen...då giftet lämnar kroppen.

Efter det så är det nycket vanligt att man blir deprimerad...tycker allt är sk*t..ingenting är av betydelse...sedan kommer du in i en annan fas av ...ett lyckorus av att känna dig som människa igen...den bubbla du levt i har spruckit och du känner dig högst levande igen...

Det är en otrolig känsla..sedan går det upp o ner tills suget har gått bort och du har stabiliserat dig, men jag kan tänka mig att det är individuellt även där...för suget får jag iaf dras med ett bra tag framöver, fastän det snart är på dagen ett år sedan jag slutade...med undantag av två små återfall samt ett större nu senast som fick mig att bestämma mig om jag ville fortsätta att "vara med en stund till" så sjuk blev jag..
Beslutet var ju lätt att fatta, klart man vill leva, men suget finns där ibland.
Det ska väl blekna med tiden.
Du TC om du har tillgång till Dexofen så ta dessa med försiktighet så du inte hamnar i ett annat beroende...men allt för lindring skull, varför lida i onödan.
Hoppas det går bra för dig.
Kram
Loanne


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 17 mar 2007, 18:57 
Offline

Blev medlem: tis 14 feb 2006, 18:13
Inlägg: 44
Jag har aldrig legat högt på kodeinet c:a 240mg dag. För mig tar det ungefär 5 dagar att gå på en CT (cold turkey) hemma.
Efter de där 5 dagarna av att sitta på muggen, spy, ligga i sängen o inte kunna göra nåt är jag helt normal (värst är dag 3-4 oc litet kan sitta kvar dag 5)

Jannsen lekte för några år sedan med tanken på att utvinna en substans ur Fentanylmolekylen eller på annat sätt bygga på den för att kunna lansera en kraftigt smärtstillande opiat till sjukvården. De kom fram med substansen Loperamid. Substansen är nära besläktad med Fentanyl och hjälper mot diarre.
Den saknar smärtstillande och beroendeframkallande egenskaper men binder effektivt till vissa av opiatreceptorerna. Köp de orala dropparna och ta 4-6mg så fort du kan (helst innan abstinensen sätter in). Du kan kolla en annan tråd jag skrivit här om detta.

Nu skulle jag trappa ned i januari, det funkade fin-fint, så jag slog av 6 tabletter på stört men har väldigt svårt att släppa morgondosen på 2st. Vet inte om det är koffeinet som spökar här. Varje Treo Comp innehåller ju 50mg koffein så 100mg på morgonen blir en liten "boost" som får mig att vakna. Nu har jag 2 rör kvar hemma, sen tänkte jag prova vanliga Treo för att se om det är "boosten" från koffeinet som spökar för mig eller om det är kodeinet.

Jag har aldrig känt mig deppad eller någonting efter utan efter de 5-7 dagarna av AT har det varit över för mig. Man bör här tänka på att jag till skillnad från de flesta som skriver här åt min första Treo Comp år 2006 i samband med ryggbesvär, jag har även haft Ketogan som tillägsmedicin 5-10mg i nödfall och en herrans massa Somadril men det var compen jag fastnade för.

På min arbetsplats vet jag att många (kvinnor framförallt) löser upp ett halvrör i en vattenflaska och går och smuttar på under dagen när det är varmt, så man är ju inte ensam när det gäller detta. Många föredrar Compen framför Citodon, jag har mina teorier om varför och just att koffeinet finns i tabletten är en av dem.
Det är lättare att ta på arbetsplatsen för man blir inte lika seg, många kanske tar Citodonet eller Ardinexen (som inte har koffein) efter arbetsdagens slut i TV-soffan.

Ang. Dexofen är jag ganska skeptisk, preparatet är ganska giftigt och ger upphov till beroende precis som kodein. Prova Loperamid, det tar inte bort allt men hjälper en bit på vägen.

_________________
Can´t stop me the original Pill :)


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 17 mar 2007, 21:52 
Jag såg inlägget om Imodium Pillpopper..Verkar ju inte så dumt om det skulle fungera bra med det..Det finns alltså receptfritt flytande Loperamid?
Är själv skeptisk till Dexofen men aningen desperat.. Har inga som helst andra piller som jag käkar och har aldrig haft behovet att gå till något annat heller.. Treocompen har passat mig som hand i handsken så att säga..
Alltid varit livrädd för bensodiazepiner(stavning?)..
tycker nog själv att jag har stark karaktär och slutade snusa efter många år utan större problem...Men dessa Treocomp sitter som berget i kroppen..


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Hur länge?
InläggPostat: sön 18 mar 2007, 02:15 
Offline

Blev medlem: fre 22 jul 2005, 22:49
Inlägg: 138
Hej!
Kan inte låta bli att kika in här :) ...
Ja PP... det är en ganska STOR skillnad på att tagit Treocomp i något år och att ha "gått in sig" på dem i 12 år som jag dessvärre gjorde, morgondosen är viktigast...det har du rätt i.
Fem dagar då du är "dålig" och ingen depp!
Grattis, lätt som en plätt :lol: .

Men TC..hur länge och hur mycket har du stoppat i dig ...ca?
Det är ju av stor betydelse som jag skrev ovan.
Jag förstår att du vill ha "lindring" av något..men förutom sjukdomskänslan (kraftfull influensa) diarré en jäkla huvudvärk, så är det inte så farligt ändå..Skaffa Imodium och handla hem det du vet att du måste ha i mat&dryck i ca 10 dagar och försök att att inte förstora upp det hela...ta det som komma skall.

Jag har överlevt..och de mängder jag varit uppe i är pinsamma att ens skriva ut, det blev mitt liv på något sätt.tom min partner på sätt o vis iaf känslomässigt.
Jag blev även personlighetsförändrad, förlorade många av mina "vänner" då..men jag kan förstå dem för jag tyckte jag visste allt, var odräglig ibland.
Nu har jag varit "fri" från TC i några månader, och jag säger bara GUD vilken skillnad...har fått tillbaks mitt liv igen.
Men jag ska inte säga aldrig mer...för det är lömskt.

Du! Jag hoppas verkligen att du klarar detta, försök att inte tänka för mycket på (antar att det är rädsla) själva CT, n du ligger i influensa i 10 dagar säger vi....men däremot försök att ha det någorlunda ordnat när du har avgiftat dig så inte din första tanke blir...måste ha treo så jag kan fungera.
En bra planering ...om vad som ska hända sedan är nog det som är viktigast.
Själv flyttar jag och min "äkta partner" till Oslo inom kort ;) ...fast så behöver man inte "ta i"...bara veta vad du ska göra sedan räcker.

Ha det så bra och Lycka Till än en gång.
Loanne


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: visst men
InläggPostat: sön 18 mar 2007, 02:20 
Offline

Blev medlem: fre 22 jul 2005, 22:49
Inlägg: 138
TC skrev:
Jag såg inlägget om Imodium Pillpopper..Verkar ju inte så dumt om det skulle fungera bra med det..Det finns alltså receptfritt flytande Loperamid?
Är själv skeptisk till Dexofen men aningen desperat.. Har inga som helst andra piller som jag käkar och har aldrig haft behovet att gå till något annat heller.. Treocompen har passat mig som hand i handsken så att säga..
Alltid varit livrädd för bensodiazepiner(stavning?)..
tycker nog själv att jag har stark karaktär och slutade snusa efter många år utan större problem...Men dessa Treocomp sitter som berget i kroppen..
Viljan kan förflytta berg..sägs det, bra om du har den innan du börjar...benso...räcker gott o väl att du skriver.
Loanne


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 18 mar 2007, 16:14 
Offline

Blev medlem: tis 14 feb 2006, 18:13
Inlägg: 44
Loanne skrev:
Citera:
Ja PP... det är en ganska STOR skillnad på att tagit Treocomp i något år och att ha "gått in sig" på dem i 12 år som jag dessvärre gjorde
Jo, jag förstår att det är en väldigt stor skillnad, jag kanske skulle betonat det mer i mitt inlägg. Jag har tagit ned mig 2ggr från 240mg och kanske 5-10mg Ketogan på det i samband med ryggbesvär och inte haft svårigheter efteråt. Men självklart förstår jag att det är en milsvidd skillnad på att ha tagit långt högre än den dosen och i 12 år än i några månader som mig.

Somadrilen fastnade inte dock, så man får väl vara glad för det lilla.

_________________
Can´t stop me the original Pill :)


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: .....!
InläggPostat: sön 18 mar 2007, 20:52 
Offline

Blev medlem: fre 22 jul 2005, 22:49
Inlägg: 138
Betone mer?
Nej det tycker jag inte...Du berättar-ger råd efter dina erfarenheter ...jag efter mina...som det är tänkt antar jag.

Nej jag hittar inga oklarheter i ditt första inlägg, men i ditt andra betonar du verkligen skillnaden.

Bra att Somadrilen inte fastnade ...tycker själv det är en knepig medecin...men den är väl för er med svår värk...för oss utan värk fungerar den som en bedövningspil ...i heeela kroppen.

Ha en trevlig fortsättning på kvällen alla
al.j ;)


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: måste bara berätta innan
InläggPostat: sön 18 mar 2007, 21:25 
Offline

Blev medlem: fre 22 jul 2005, 22:49
Inlägg: 138
Jo jag tänkte berätta lite innan jag flyttar, lite om mig själv och förhoppningsvis raserar jag de ev förutfattade meningar ni har haft om Loanne.
Jag är ingen erfaren pillertrillare, vet knappt hur en stilnoct fungerar har väl tagit någon nån gång men det är inget för mig att botanisera med en massa kemikalier, De enda i typ beroendeframkallande medeciner jag tagit under dessa åren är endast två st TREOCOMP OCH STESOLID.

Det känns lite skönt att få säga detta för många tror nog att denna Loanne har säkert stoppat i sig det mesta...men icke det är endast de två som jag skrivit överst som har varit mitt delema mest då treocompen

.. som i mitt fall tyvärr hade så "possitiva"reaktioner på mig..att jag gick ner 40kg på kort tid, tränade upp mig och fick tillbaks mitt liv igen....
mådde väldigt dåligt de två åren jag var deppig och bara åt och sov vägde nästan 100kg...inte så konstigt att jag tyckte dessa var rena miraklet...gick ner till 55kg på kort tid

Om jag ändå hade vetat vad jag vet nu så hade jag nog bantat på ett anorlunda sätt och blivit pigg och alert på kaffe istället.

Nu är det som det är och jag är fortfarande beroende av stesolid, har varit i över 20 år en liten dos på 1.5- 2 mg/dag... har inte höjt den dosen under alla dessa år,... jag tror inte jag kommer att utsätta mig för en nertrappning av dessa ...aldrig någonsin om jag får bestämma själv..tror inte att det fungerar...men som sagt dessa två...inga andra.

Kanske jag provat en tablett någon gång för att få sova tex...men inget för mig.

Så någon luttrad person gällande piller och medeciner är jag inte.

Treo kan jag..vet hur jag mår när jag ska sluta och allt omkring dessa, men det är oxå allt jag vet.
Ha det så gott alla.
al.j


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Nedtrappning
InläggPostat: mån 19 mar 2007, 01:23 
Inom beroendevården använder man, som tidigare nämndes, en cocktail bestående av Catapresan, Dexofen och ibland även Librium (eller Sobril) vid utsättade av opioider. Både Catepresan och Librium är licenspreparat. Librium har inte funnits tillgängligt sedan mitten av 90-talet medan Catapresan avregistrerades förra året, om jag inte minns fel. (Catapresan är inte narkotikaklassad och finns att få tag på via internetapotek.)

När man trappar av med ersättningsmediciner, om man nu ska göra det på egen hand, är det viktigt att hålla sig till ett strikt schema utformat av en läkare eller annan medicinskt kunnig person. Helt enkelt av anledningen är risken är stor att man blir beroende av ersättningsmedicinen.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Är catapresan ber.framk?
InläggPostat: mån 19 mar 2007, 01:57 
Hej!

Jag måste få fråga dig Herr Stork, vad är det som är beroendeframkallande menar du?
Catapresan är det ju inte och varför måste man ta Dexofen? Det går väl lika bra med en receptfri värktablett, för det finns ju inte någon som direkt hjälper mot den värk man får, en Albyl tror jag gör lika stor/liten verkan på den kraftfulla värk i leder och muskelatur man får.

Köpa Catapresan på nätet )) Nej det rekomenderar inte jag kan ju vara vad smörja som helst.

Det du säger om läkaruppsikt låter bra men det beror ju på hur mycket och hur länge man har tagit TreoComp utan uppehåll, åldern spelar roll så gör även grundfysiken, är man ung och relativt normalfrisk så behöver det nog inte vara under läkaruppsikt, men rådet är inte att förakta.

Många som har problem med just TreoComp, man kan ju fråga sig varför inte Citodon tex är lika utbrett, Paracetamolen i tabletten kanske gör sitt för kan man ju inte ta så många, en teori...
sten-åke


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 19 mar 2007, 11:36 
Tack för alla synpunkter!
TC ätandet har pågått under ganska långt tid och straxt ovanför fulldos dvs 8-12 per dygn..
Mest fruktar jag krypningarna.. det är dessa jag vill undvika..resten går nog bra..


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Är catapresan ber.framk?
InläggPostat: mån 19 mar 2007, 12:48 
sten-åke skrev:
Hej!

Jag måste få fråga dig Herr Stork, vad är det som är beroendeframkallande menar du?
Catapresan är det ju inte och varför måste man ta Dexofen? Det går väl lika bra med en receptfri värktablett, för det finns ju inte någon som direkt hjälper mot den värk man får, en Albyl tror jag gör lika stor/liten verkan på den kraftfulla värk i leder och muskelatur man får.

Köpa Catapresan på nätet )) Nej det rekomenderar inte jag kan ju vara vad smörja som helst.

sten-åke


Hej sten-åke!

Jag kanske inte var tydlig nog. Både Dexofen och benzopreparaten (Librium och Sobril) är beroendeframkallande. Däremot är inte Catapresan beroendeframkallande som du säger, men man ska tydligen efter längre tids regelbundet bruk även trappa ut det läkemedlet, (precis som man gör med betablockerare).

Dexofen är bra på så sätt att det vanligtvis undertrycker flera av abstinenssymptomen många personer vanligtvis får vid utsättning av opioider, dvs. frossa, vallningar, illamående/uppkastningar, allmän sjukdomskänsla liknande den man får i kroppen vid influensa osv.

Jag rekommenderar ingen att köpa något via internetapotek. Bara nämnde att det finns att få tag på, om man så vill.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010