|
RFHL Uppsala län Öppet forum för problem med läkemedel. Var noggrann med rubrikerna till vad Du skriver. Våra REGLER finner Du här.
|
| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
anhörig Gäst
|
Postat: ons mar 10, 2010 10:29 am Rubrik: dopaminnivåer- vanföreställningar- akatisi |
|
|
den senaste tiden har sambon fått tillbaka en rad symptom, alla väldigt tvärt och samtidigt. nu har hon riktigt jobbig akatisi igen, bensparkar som gör det svårt att somna, ihop med detta känner hon sig lätt paranoid och kan få en plötslig känsla av att tex en viss låt på radion är ett tecken på att hon ska gå under. har en känsla av att alla dessa saker på något sätt kan ha att göra med dopaminnnivårerna?? någon som har nån aning, eller brukar få slängar av detta?
(sambon hade aldrig dessa symptom före medicinen, som med allt annat... var som värst efter nollning) |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mixter
Registreringsdatum: 06 februari 2009 Inlägg: 558
|
Postat: tor mar 11, 2010 12:02 am Rubrik: |
|
|
| Jag hade de efter tvärt avslut och tolerans. Det är mycket bättre nu. Prova öka dopamin genom lite L-tyrosine. Det ska också finnas spray. Och L-dopa är nästa steg. Prova om de hjälper. Troligen kan ökad dopamin göra receptorer mindre känsliga. Krillolja kan bygga upp dem också. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mixter
|
Postat: tor mar 11, 2010 12:03 am Rubrik: |
|
|
| Om det är akut, prova Requip eller Madopark mot akatisi och rls. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mixter
|
Postat: tor mar 11, 2010 12:04 am Rubrik: |
|
|
| Antihistaminer hjälper också mot akatisi. Doxylamin är det bästa. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Anhörig Gäst
|
Postat: tor mar 11, 2010 8:09 am Rubrik: |
|
|
Akatisin är akut. paranoian o vanföreställningarna är lätta o inte ett stort problem. inatt har sambon inte sovit alls typ igen, känns så hopplöst att alla problem man varit kvitt ska komma tillbaka igen. men det är väl så det är i långdragen abstinens.
vi ska beställa doxylamine, om inte annat ifall sömnen blir akut problem. krillolja beställer jag nu genast. känns inte kul att ta läkemedel som ställer om ännu mer i signalsubstanserna, så bara i yttersta nödfall något som går på dopaminet.
jag funderar på att se om hon vill ta gaba igen nästa natt, för den är tydligt muskelavslappannde och jag tror det är muskelspasmer o ryckningar som gör att hon knappt sover nu.
antar att man borde ha is i magen, akatisin var borta förut, då kommer den att försvinna igen.
tack för alla tips!! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Anhörig Gäst
|
Postat: tor mar 11, 2010 8:46 am Rubrik: |
|
|
har du nån uppfattning om vitamin B6 Mixter? Den sägs kunna hjälpa mot medicinorsakad akatisi. sambon tål ju vitamin o kosttillskott överlag så det kanske är värt ett försök? antagligen är akatisin ett stort hinder för att sova också nu. man tänker att B6 ställer till mindre skada i hjärnan än om man tar en medicin som går på dopamin, men det kanske är naivt tänkt.
L-tyrosine kan också vara en nödlösning, men känns som man inte vill ställa om mer i signalsubstanserna utan hjärnan behöver vara ifred för att nån gång kunna fixa detta själv igen. finns det några på paxil som tagit den länge o varit hjälpta o kunnat sluta?? om du råkar känna till nån alltså. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Anhörig Gäst
|
Postat: tor mar 11, 2010 9:02 am Rubrik: |
|
|
| Även avslappning kör dom med på paxil, dom tvingar sig att göra avslappningsövningar fast dom har allvarlig akatisi o det hjälper tydligen. kanske jag ska råda sambon till också. man får prova sig fram, för såhär kan det nästan itne fortsätta. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Anhörig Gäst
|
Postat: tor mar 11, 2010 11:37 am Rubrik: |
|
|
| även symptom som påminner om restless legs har sambon akut nu, men jag tror inte det bara är restless legs, för det är hela kroppen hon vill röra, o hon har haft akatisi förut utan att det varit särskilt i benen. jag tror hon har båda två samtidigt. hemskt detta. plus hon håller på bli ordentligt ljuskänslig, persiennen är allt mer nedfälld nu. antihistaminer förvärrar resstels legs symptom så doxylamine funkar kanske inte alls. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mixter
|
Postat: tor mar 11, 2010 1:15 pm Rubrik: |
|
|
Jag tror det blev lite bättre med B6, men man ska nog hålla sig till RDA 100-500% spannet. B6 kanske kan "dra" ur dopamin och serotonin, så det blir för lite kvar efter en kort boost = depression/mer akatisi, så att säga. Jag testade Power king green, och det innehöll 100-200% RDA B6 och B12. Verkade ok. Men man får testa sig fram. Eventuellt, kombinera med L-tyrosine kan vara en bra ide. Kortverkande spray så det blir vid behov.
Ska testa den på morgonen om jag får akatisi. Annars B6 tabletter med 100-200% RDA.
Inositol kan hjälpa ångesten.
Det med krillolja är på längre sikt tror jag. 6 månader typ. Ger mindre känsliga receptorer, och astaxantin som hjälper blockera glutamaterg aktivitet som leder till "spikar" av neurotransmittorer och elstötar osv.
Har upplevt mina demoner blir mindre när jag tar krillolja så det är nog förklarningen, med glutamaterg aktivitet. Magnesium hjälper också, men jag har märkt Cal-mag har lite bättre effekt faktiskt. Så jag testar ta den mer ofta nu och hel tablett 600/300.
Kanske Doxylamine gör RLS värre, man vet aldrig men akatisin kan bli lite lindrigare, det var så för mig när jag körde med Theralen tyckte jag. Inte så mycket, men lite mindre. Man kan ju ta låg dos vid behov.
För magen, är Dofilus jättebra. Avlastar kroppen genom att låta bakterierna göra mer jobb istället. Den hjälper om jag tar varje dag.
Mot muskelvärk kan Krillolja hjälpa med, på sikt tror jag! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mixter
|
Postat: tor mar 11, 2010 1:25 pm Rubrik: |
|
|
| Dofilus gjorde iaf min mage mycket bättre. Upptaget, ökade. Särskilt Omega-3 effekten ökade av Dofilus. Man kunde ta fler Omega-3 kapslar, förutom krilloljan. Samt minskade gaser och mindre smärtor. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet Du kan svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|