Forumindex RFHL Uppsala län
Öppet forum för problem med läkemedel.
Var noggrann med rubrikerna till vad Du skriver.
Våra REGLER finner Du här.

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Imovane undringar

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lugnande och sömngivande medel, biverkningar och att sluta
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ChristerA

Registreringsdatum: 14 juni 2009

InläggPostat: sön jun 14, 2009 12:38 pm    Rubrik: Imovane undringar Svara med citat

Hej. Jag har suttit och läst alla trådar angående imovane och dess biverkningar vid utsättning och frågetecknen bara ökar.

Jag får många goda råd när jag läser trådarna men undrar t.ex hur länge en medlem som skriver har använt Imovane för att få just dessa biverkningar. Om man ätit imovane i flera år eller 3 månader, är biverkningar desamma, blir de starkare etc. eller är Imovane så lömsk att man får tuffa biverkningar redan efter 3 månader av en hög dos (?)

Jag har ätit Imovane i cirka 4 månader totalt. I 3 månader så åt jag bara 1 tablett till kvällen. I 1 månad har jag tagit en mycket hög dos från morgonen fram till jag gick och la mig. På detta så tog jag på tok för hög dos av Concerta för min ADHD.

Att jag började missbruka Imovane var bara en tillfällighet då jag märkte att den efter en tid även fungerade på dagen som lugnande medicin. Jag gick då snabbt upp på en för hög dos och gjorde så i cirka 1 månad. Jag förstod i bakhuvudet att detta inte håller i längden men jag sköt det ifrån mig.

Jag har mycket svår GAD med kronisk ångest så detta blev ett sätt att "vila" från mig själv ett tag trots att jag innerst inne vet om riskerna. Jag tog inte denna höga dosen för att "flumma runt" utan som sagt att få vila från mig själv ett tag då min konstanta ångest är så jobbigt.

Jag har nu trappat ut Imovane helt på 2 veckor med hjälp av TUB per telefon, de hjälpte mig med ett schema. Under själva urtrappningen så funkade det ganska bra även om jag var mer orolig, nervös än vanligt.

Vad som jag undrar lite över är att nu 2 dagar efter nollning så mår jag mycket sämre. Jag har markant ökad ångest hela dagen, är spänd, meningslöshetskänslor och känner mig allmänt misslyckad. Hur länge kommer denna abstinens att sitta i efter 4 månaders bruk ?. Vad har jag att vänta och vad kommer att bli bättre ?.

Jag tar också en antidepressiv medicin mot min GAD och har gjort så mycket längre än jag tagit Imovane. Jag är nu tillbaka på min riktiga dor av antidepp + concerta men mår som sagt inte bra alls.

Imovane kommer jag aldrig att ta igen, den saken är säker.

Tacksam för synpunkter och råd angående "mitt" imovane missbruk. 4 månader kanske uppfattas som en struntsak för en del av er men jag undrar ändå, med risk för att skämmas lite kanske.

//ChristerA
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Halloj
Gäst

InläggPostat: lör mar 13, 2010 6:43 pm    Rubrik: Svara med citat

Ät inte dessa mer än 2-3 dagar i sträck, annars så blir det ett H-vete.
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: sön mar 14, 2010 7:22 pm    Rubrik: Svara med citat

4 månader ger sannolikt någon månads abstinens max, förmodligen förhöjd ångest primärt.
Det är ingen big deal ur beroendeperspektiv om du nu sätter bort den och inte sätter in något annat benz istället.
Men det ursprungliga problemet är ju inte löst riktigt, alltså att du behövde imovane från början. Prata med läkaren, concertan är orosbov den med, kan vara knepig när den går ur.
Till överst på sidan
halloj
Gäst

InläggPostat: tis mar 16, 2010 1:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Någon månad abstines oj vad lätt å ta, ingen big deal, har du haft abstines och känt hur det känns, jag undrar?

mvh
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: tis mar 16, 2010 11:36 pm    Rubrik: Svara med citat

jo jag är väl insatt i benz abstinens.
ätit själv benz i 8 år dagligen plus sömnmedel dagligen
satt ut det för 2 år sen, långsamt nedtrappat, fick en psykos trots det och fick därefter sätta tillbaka lite av stesoliden och har nu trappat ut allt för 6 månader sen. Benzabstinens är eländenas elände, och det sitter i så in i norden, men alternativet är ju att fortsätta äta och skjuta upp eländet.
Till överst på sidan
Halloj
Gäst

InläggPostat: ons mar 17, 2010 2:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Du har kött på bena det är klart, och inget illa menat.
Men det är ett h-vete med abstinens, det som gäller är
motivation och den kommer med tiden av missbruk av läkemedel.

Mvh
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lugnande och sömngivande medel, biverkningar och att sluta Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet