|
RFHL Uppsala län Öppet forum för problem med läkemedel. Var noggrann med rubrikerna till vad Du skriver. Våra REGLER finner Du här.
|
| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Fridan
Registreringsdatum: 12 mars 2010 Inlägg: 3
|
Postat: fre mar 12, 2010 1:34 pm Rubrik: Försöker sluta med oxycontin. |
|
|
Jag vet inte riktigt varför jag skriver. Letade upp ett forum i panik för allt känns så förbannat hopplöst.. Snälla ge mig något hopp, hur länge kommer detta hålla i sig? Blir jag någonsin som vanligt igen?
Jag har ätit ca 60mg oxycontin utspritt/dag i ca 6 månader (först för min rygg men sedan bara för att bli frisk då jag märkte att jag var beroende). Har en historia av beroende med mig i bagaget, bla av subutex men lyckades sluta med det.
För 4 dagar sedan började jag trappa ned. Har ingen läkarkontakt eller så, då jag beställt tabl via nätet.
Första dagen åt jag 30mg
Andra dagen 25mg
Igår 20mg
Idag - inget änsålänge för jag orkar inte med skiten och jag vill SLUTA.
Ena halvan av mig säger att jag ska fortsätta trappa ned, men jag mår ju skit då med. Och andra halvan säger att jag ska plocka bort dom helt och ta smällen, men jag mår redan hemskt och är rädd för hur mycket sämre jag kommer att bli.
Och om jag fortsätter trappa ned med de få piller jag har kvar, hur långt ner i dos ska jag för att det inte ska kännas som om jag ska dö när allt är borta. Räcker 5mg om dagen för att kunna nolla därifrån sen eller blir jag jättesjuk då med?
Vet någon när abstinensen peakar på oxycontin, vilket dygn brukar det vara som värst efter sista intag?
Och när brukar det börjar släppa?
Jag fryser o svettas, har jordens ångest och är så trött...
Hur tycker ni att jag ska göra? Snälla svara någon, jag är så ledsen just nu.. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
jobbigt Gäst
|
Postat: lör mar 13, 2010 11:44 am Rubrik: |
|
|
Kan inte oxycontin, har själv inte ätit starkare morfinderivat.
Det du verkar behöva är information, motivationen finns ju och det är ju mycket viktigare. Säkert kan du hitta peak-timmarna på nätet även om det är individuellt sen hur länge det sitter i.
Ring annars anonymt någon beroendeklinik. Det har jag gjort många gånger och fråga. En regelrätt avgiftning inneliggande kan ju vara ett alternativt, då kan du ju få blodtryckssänkande också.
Men du hittar säkert informationen du behöver, oxycontin är ett mycket välkänt preparat med vedertagen avgiftningspraxis. Övergång till subutex kan mycket väl visa sig vara vanligt, avgifta subutex hade du ju gjort så det kanske känns lättare? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Fridan
|
Postat: lör mar 13, 2010 11:54 am Rubrik: |
|
|
| jobbigt skrev: | Kan inte oxycontin, har själv inte ätit starkare morfinderivat.
Det du verkar behöva är information, motivationen finns ju och det är ju mycket viktigare. Säkert kan du hitta peak-timmarna på nätet även om det är individuellt sen hur länge det sitter i.
Ring annars anonymt någon beroendeklinik. Det har jag gjort många gånger och fråga. En regelrätt avgiftning inneliggande kan ju vara ett alternativt, då kan du ju få blodtryckssänkande också.
Men du hittar säkert informationen du behöver, oxycontin är ett mycket välkänt preparat med vedertagen avgiftningspraxis. Övergång till subutex kan mycket väl visa sig vara vanligt, avgifta subutex hade du ju gjort så det kanske känns lättare? |
TACK för ditt svar. Bara att någon skrev något kändes så skönt.
Jag vill inte läggas in. Det finns bara en avgiftningsklinik här och den delas på missbrukare och missbrukare som kommer från fängelset för att avgiftas så avd är låst för alla och man får knappt gå ut. Jag har varit där två ggr för subutexmissbruk och jag åker aldrig mer dit :/ Det var hemskt..
Tanken att byta till subutex under några veckor har slagit mig, men, då får jag köpa det svart och erfarenheten säger mig att jag inte kan sluta när dom veckorna är över. Och en subutexavgiftning är så otroligt långdragen och hemsk så jag tror att jag hellre gör detta. Om man nu måste välja mellan pest eller kolera.
Jag har lite catapresan (blodtryckssänkande) hemma sedan förut. Men jag hatar att laborera med mediciner själv, även om det är det som gjort att jag hamnat här i oxycontinets träsk. Men om blodtrycket blir alltför högt så har jag catapresan iallafall.
Jag mår pyton men motivationen finns där. Jag ska sluta bara, finns inget annat.
Åter, stort tack för ditt svar. Så skönt att veta att någon läser bara. Känner mig ensammast i världen just nu. Tack så jättemycket. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Fridan
|
Postat: lör mar 13, 2010 6:41 pm Rubrik: |
|
|
Jag fortsätter skriva för min egen skull. Detta är ju ingen dagbok men jag måste få skriva av mig någonstans där jag ser att folk åtminstone läser även om det inte blir många svar. Jag hoppas det är okej!
Igår tog jag 4mg när jag skulle sova. Skulle "egentligen" ha tagit 30 mg om jag hade följt mitt nedtrappningsschema men jag ORKAR inte dra ut på det. Har tagit ett par tramadol när det känns som värst men är försiktig med det. Tror inte ens att dom hjälper speciellt mycket (?).
Har varit beroende av tradolan för längesedan och det är heller ingen lek att sluta med, men det känns bättre att ta 50mg tram än att fortsätta äta oxycontin iallafall.
Idag har jag inte tagit någon oxy än så länge. Får se hur jag gör innan sömnen.
Ligger mest i sängen med hunden just nu och försöker lösa korsord och läsa.
Är så ilsk på allt och killen (som jobbar borta) får ta det mesta vilket är dumt. Samtidigt så vaknar jag upp på något sätt och inser att all irritation faktiskt inte är obefogad. Den har bara legat under ytan denna tid med oxy som verkar gjort mig svag och osjälvständig. Jag vet inte... konstigt är det iallafall.
Tog mig in i duschen nyss och tvättade håret vilket var på tiden. Men nu har jag sådan hjärtklappning att jag måste lägga mig.
Tack för att ni/om ni läser. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: mån mar 15, 2010 11:00 pm Rubrik: |
|
|
Kastar ett getöga lite då och då här, skönt att läsa att din motivation är så stark, då löser det sig säkert. Men ta det lungt med nedtrappningen så det inte går för fort. jag trappade ut citodon (kodein) med tramadol som hjälpmedel och jag tyckte det hjälpte lite, förmodligen mest psykologiskt
(preparaten är inte korstoleranta)
även om oxycontin är superduperstarkt så hade du ju inte ätit det så himla länge, 6 månader är inte så himla mycket. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
corrrona Gäst
|
Postat: tis mar 16, 2010 3:56 pm Rubrik: Tramadol Avtändning |
|
|
Hej,har också varit uppe i maxdosen 400mg/dag tramadol pga ländryggsmärta och nervsmärta pga en höftledsnerv ligger i kläm..
Har gått ner 50 mg i januari,just nu har jag tagit 25 mg till.Alltså 75 mg har jag lyckats bli av med.
Men vilka biverkningar..det surrar i huvudet,svettningar,sömnlöshet,koncentrationsvårigheter sedan flera veckor tillbaka.Känns som jag befinner mej i en bubbla..hjärtklappningar,orkar inget.
Nu har jag kontaktat min läkare,han måste hjälpa mej!
Undrar om jag kan minska 50 mg i månaden eller krossa tabletten så att det blir småbitar av den,kan då minska 25 mg /månaden!det känns bättre.Men min sömn har upphört trots imovane,vaknar vid 04 tiden med hjärtklappning.Hjälp mej,tror jag blir tokig snart!!Ge mej tips att må bättre annars får läkaren sjukskriva mej.. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
corrrona Gäst
|
Postat: tis mar 16, 2010 5:17 pm Rubrik: Tramadol Avtändning |
|
|
Hej,har också varit uppe i maxdosen 400mg/dag tramadol pga ländryggsmärta och nervsmärta pga en höftledsnerv ligger i kläm..
Har gått ner 50 mg i januari,just nu har jag tagit 25 mg till.Alltså 75 mg har jag lyckats bli av med.
Men vilka biverkningar..det surrar i huvudet,svettningar,sömnlöshet,koncentrationsvårigheter sedan flera veckor tillbaka.Känns som jag befinner mej i en bubbla..hjärtklappningar,orkar inget.
Nu har jag kontaktat min läkare,han måste hjälpa mej!
Undrar om jag kan minska 50 mg i månaden eller krossa tabletten så att det blir småbitar av den,kan då minska 25 mg /månaden!det känns bättre.Men min sömn har upphört trots imovane,vaknar vid 04 tiden med hjärtklappning.Hjälp mej,tror jag blir tokig snart!!Ge mej tips att må bättre annars får läkaren sjukskriva mej.. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: ons mar 17, 2010 11:05 pm Rubrik: |
|
|
tramadol är så där jobbig att få bort, det finns god kunskap kring just det preparatet, prata med läkaren så löser det sig nog.
Tips är (som vanligt) att trappa det extremt långsamt, en tumregel jag använt när jag trappat benz, psykofarmaka mm är minskning 10% av dosen varannan vecka för att få minskningen helt jämn. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet Du kan svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|