RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 10:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Efexor och utsättningsproblem
InläggPostat: ons 26 maj 2010, 21:11 
Offline

Blev medlem: ons 26 maj 2010, 21:00
Inlägg: 5
Hej

Har nu börjat min resa att sluta med Efexor. Var på dosen 300 mg. Började med att sänka till 225 mg och tog första veckan varannan dag 300 mg och 225 mg och har nu gått på 225 ett par månader. Bestämde mig för att gå ner till 150 mg. Detta fungerade jättebra de första två veckorna men tredje veckan så börjande jag få ångest igen och febrig och förvirrad. Är det normalt att utsättningsproblem kan starta efter två veckor av neddragning :?:

Tacksam för svar!

AL


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 29 maj 2010, 00:00 
Ja, det är helt normalt. För mig kom besvären ca 2 månader efter jag slutat.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Jobbigt
InläggPostat: mån 31 maj 2010, 20:22 
Offline

Blev medlem: ons 26 maj 2010, 21:00
Inlägg: 5
Har nu legat på 150 mg i 4 veckor. Har en hel del ångest och känner mig spänd och orolig. Det svåra tycker jag är att veta om det är utsättningsproblem eller den riktiga ångesten som är tillbaka? Hur länge brukar det ta innan man med säkerhet vet att det inte är Efexor som ställer till det.
Tar tacksamt emot svar?


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 01 jun 2010, 12:43 
Offline
Site Admin

Blev medlem: fre 07 jan 2005, 22:42
Inlägg: 641
Det är ju inte lätt att svara på. Du fick tydligen nu ångesten tillsammans med febrighet och förvirring, vilket tycker jag pekar mot att detockså är utsättningsångest. Du gjorde ju ett kraftigt steg neråt på denna jobbiga tablett så symtomen kan säkert bli långvariga och ändå vara orsakade av tillvänjningen vid medlet. Det går att halvera även efexor. Du kan även fundera på att öka en halv 75:a igen om besvären som helhet ännu inte börjat minska. Hur länge har du ätit AD? Det är mycket som skall tas med ibedömningen av dina symtom.
(Det går trots allt att ringa mej på 018 12 44 22)
LYCKA TILL!!!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 01 jun 2010, 21:06 
Offline

Blev medlem: ons 26 maj 2010, 21:00
Inlägg: 5
staffan skrev:
Det är ju inte lätt att svara på. Du fick tydligen nu ångesten tillsammans med febrighet och förvirring, vilket tycker jag pekar mot att detockså är utsättningsångest. Du gjorde ju ett kraftigt steg neråt på denna jobbiga tablett så symtomen kan säkert bli långvariga och ändå vara orsakade av tillvänjningen vid medlet. Det går att halvera även efexor. Du kan även fundera på att öka en halv 75:a igen om besvären som helhet ännu inte börjat minska. Hur länge har du ätit AD? Det är mycket som skall tas med ibedömningen av dina symtom.
(Det går trots allt att ringa mej på 018 12 44 22)
LYCKA TILL!!!


Tack för ditt stöd

Anders


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 04 jun 2010, 21:29 
Jag har skrivit en tråd längre ner här om att sluta med Efexor. Började trappa ner i september, tog högre dos varannan dag och den lägre varannan. På slutet tog jag den lägsta dosen, alltså 75 varannan, sen var tredje och sen var fjärde dag, men efter några veckor med var fjärde dag slutade jag helt. Har haft mycket nertrappningsbesvär, men har varit helt bestämd på att sluta så det har jag bara fått stå ut med. Nu är det ca 1½ månad sen jag slutade helt, börjar må bättre, mycket mindre "swischar" i huvet och kroppen, känns som jag börjar komma ut ur dimman, men räknar med att det tar tid innan jag är "normal" igen. När jag började med Efexor juli 07 behövde jag verkligen medicinen, men tyckte det var dax att sluta eftersom det var som i en bubbla, var inte i verkligheten, inga känslor osv och så vill jag inte vara resten av livet. Önskar dig lycka till, det är inte lätt men om du har bestämt dig för att sluta så måste du nog uthärda abstinensen och det blir bättre sen!


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 04 jun 2010, 21:32 
Lägsta dosen var såklart 37,5 när jag slutade!


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 04 jun 2010, 21:35 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Annkie, det är väldigt farligt att sluta så där. Jag hade också elstötar och när dom avtog började helvetet för mig, ca 2 månader efter nollning.

Man ska aldrig sätta ut som dom gör i FASS, aldrig nånsin!

Måste kontakta Staffan för läkaren vägrar trappa långsammare än så!

JÄVLA IDIOTLÄKARE!!!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 04 jun 2010, 21:38 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Kan inte ens säga i ord hur arg jag är över det hela, jävla situationen jag har råkat i ut för - det är närmast vansinnesdåd jag kallar det för, på riktigt inte så långt ifrån!!!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 04 jun 2010, 21:42 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Hade jag fått genomlida det här en enda gång till hade jag definitivt valt att ta självmord, jag försäkrar mig 100% säkerhet... inget snack om saken!!!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 04 jun 2010, 23:42 
Efter mina egna erfarenheter av SSRI undrar jag bara om man nånsin "behöver" sån skit? placebo kan ju göra att en del personer kanske känner sig bättre av dom... Men finns det egentligen dokumenterat att dom hjälper någon över huvud taget annat än att man som patient inbillar sig det i vissa fall? "I want to believe", liksom? med tanke på alla jäkla biverkningar?


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 06 jun 2010, 23:49 
Offline

Blev medlem: ons 21 apr 2010, 23:12
Inlägg: 189
Carl skrev:
Efter mina egna erfarenheter av SSRI undrar jag bara om man nånsin "behöver" sån skit? placebo kan ju göra att en del personer kanske känner sig bättre av dom... Men finns det egentligen dokumenterat att dom hjälper någon över huvud taget annat än att man som patient inbillar sig det i vissa fall? "I want to believe", liksom? med tanke på alla jäkla biverkningar?

Det är jag personligen övertygad om!! Inget gift kan få oss att må bra.men det är bara min personliga övertygelse & tro.. Kram


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 06 jun 2010, 23:58 
Offline

Blev medlem: ons 21 apr 2010, 23:12
Inlägg: 189
Nån som vet om vilket som är svårast att sluta med ,AD eller benzo? Jobbigast abstinens osv.. Själv har Jag har bara ätit benzo.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Ny fråga?? ;-)
InläggPostat: mån 07 jun 2010, 22:55 
Offline

Blev medlem: ons 26 maj 2010, 21:00
Inlägg: 5
staffan skrev:
Det är ju inte lätt att svara på. Du fick tydligen nu ångesten tillsammans med febrighet och förvirring, vilket tycker jag pekar mot att detockså är utsättningsångest. Du gjorde ju ett kraftigt steg neråt på denna jobbiga tablett så symtomen kan säkert bli långvariga och ändå vara orsakade av tillvänjningen vid medlet. Det går att halvera även efexor. Du kan även fundera på att öka en halv 75:a igen om besvären som helhet ännu inte börjat minska. Hur länge har du ätit AD? Det är mycket som skall tas med ibedömningen av dina symtom.
(Det går trots allt att ringa mej på 018 12 44 22)
LYCKA TILL!!!


Hej
Efter ca 4 veckor så började det lätta och kännas riktigt bra. Nu har jag fått en annan sort på apoteket som heter Venlafaxine Bluefich och jag tycker att jag känner vissa bivärkningar av detta byte. Det är samma dos 150 mg men föra sorten hette Venlafaxine Krka. Kan detta stämma??


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07 jun 2010, 23:12 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Hej!

Vill bara säga att det är bra om du kan hålla dig till Krka-versionen för den har massa små kulor som du kan lätt trappa ner med en milligramsvåg om du inte vill räkna kulorna. Bluefish-versionen är svårare att sätta ut eftersom den består av 12 stora kulor, på slutet blir det för stora steg. Med Efexor rekommenderar jag 3-7 procents takt per 4 till 8 veckor, gärna lite långsammare. Jag tar original versionen (har haft problem med Krka) eftersom jag ätit originalen under lång tid. Planerar att köpa en milligramsvåg som har bra tolerans och felavvikelse nivå, inte mer än 3000 kr iaf. Tycker att du ska byta tillbaka till Krka för det blir lättare sätta ut den då. Och att du borde sakta ner. Det kan bli mycket värre sen, om du fortsätter halvera Efexor. Jag sänker med 3.27 procent varje steg är nere på 207 nu idag sänkte jag. Tänk gärna över det och skriv här om hur det går. Börja med byta tillbaka till Krka eller Teva (dom har ungefär samma sammansättning, kanske bättre) ... jag trappar ner så här enl youtube videon jag gjort http://www.youtube.com/watch?v=4qePLPMdp4E


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07 jun 2010, 23:18 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Sedan har jag märkt om jag doserar 2 gånger per dag får jag mindre biverkningar än om jag doserar 1 gång enbart... troligen beror det på att det avtar ganska snabbt på slutet, och med tanke på att peak plasma uppnås efter 12h och faller ner väldigt snabbt kring 24 h efter dosen enl patent dokument jag läst ang sammansättningen av depå Efexor. Då blir det mjukare kurvor 12h efter 12h osv, det är stor skillnad i hur jag mådde förut jämfört med nu för jag mår mycket bättre - mer stabil.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Efexor och utsättningsproblem
InläggPostat: ons 20 jun 2018, 09:43 
Offline

Blev medlem: fre 23 feb 2018, 10:36
Inlägg: 38
Hej! Jag beställer droger på http://medicineronline.net/ ibland. Glad att hjälpa till.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Efexor och utsättningsproblem
InläggPostat: ons 11 maj 2022, 11:19 
Offline

Blev medlem: fre 06 maj 2022, 05:50
Inlägg: 488
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill
apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill apill


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010