RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: tor 28 mar 2024, 11:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Beroende av Klomipramin
InläggPostat: sön 02 apr 2006, 19:03 
Började med Anafranil(Klomipramin) 1993 när jag fick en förlossningsdepression eller mest ångest och sömnproblem efter min förlossning. Gick först i 2 månader utan att sova en blund och fick till sist hallucinationer av trötthet.
Fick Klomipramin och blev bra på 1 vecka. Sov som en stock, åt som en häst och mådde jättebra och kunde njuta av att vara mamma, människa och allt.
Problemen började först efter ungefär 1 år när jag tänkte jag skulle sluta. Då på den tiden gick det bra att trappa ner utan alltför mycket abstinens men ångesten kom i stort sett alltid som ett brev på posten efter ett tag (panikångest).
Så jag började igen och slutade ett par omgångar.
Åren gick..........Nu har jag ätit denna medicin i drygt 10 år och fick för mig igen att trappa ner sakta vilket funkat bra tidigare. Trappade ner 1/2 tablett och blev genast väldigt dålig.
Abstinenssymptom jag får är: Total sömnlöshet. Sover inte en blund vilket gör att man efter bara ett par dagar är helt färdig som människa, svår huvudvärk, ångest.
Frågade NOGA när denna medicin skrevs ut om den var beroendeframkallande eftersom jag är LIVRÄDD för allt sådant och fick till svar. NEJ! Den är INTE beroendeframkallande.

Känner mig lurad!

Har kontaktat den läkare som skrev ut medicinen men inte fått svar. Går nu hos en annan läkare som bara säger att jag måste vara extra känslig som får sådana utsättningsproblem..........eller så säger alla så för att dölja fakta.
Inte vet jag.

Så här knaprar jag på........förmodligen för resten av livet........Vet inte annars hur jag ska gå till väga.
Ska jag trappa ner kommer det att kräva lång sjukskrivning..... :cry:


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: beroende av klomipramin
InläggPostat: mån 03 apr 2006, 06:59 
Offline

Blev medlem: mån 20 mar 2006, 15:13
Inlägg: 21
Har också ätit klomipramin sedan -93(har panikångest)
Har lyckats trappa ner o sluta förut men fått otrolig ångest efter ett tag dvs börjat igen.
Nu tycker jag inte medicinen har hjälpt ut så jag ville sluta och har börjat trappa ner och nu mår jag så dåligt så jag vet inte vart jag ska ta vägen.
Har nog fått alla utsättningssymtom,läkaren förstår inte alls och jag är livrädd :cry:


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 apr 2006, 19:11 
Hej!
Jag har ätit Remeron och har en gång tidigare försökt att sluta men fick så svåra uttsättningsproblem att jag var tvungen börja om med medecinen.
Jag håller nu på att trappa ner igen exstremt långsamt.
Har ätit en tablett 30 ml och har hållit på i över tre år med nedtappningen.
Det har gått bra denna gång mår bättre och bättre.
Jag har Remeronen i flytande form och har minskat en droppe i taget.

Mitt råd är fråga om Anafranil finns i flytande form och minska långsamt.
Jag har minskat med 0,1 ml med sex veckors mellanrum och nu har jag bara två minskningar kvar innan jag är fri.
MVH Kerstin


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 05 apr 2006, 10:59 
Offline
Site Admin

Blev medlem: fre 07 jan 2005, 22:42
Inlägg: 641
Tack Kerstin
Jag förstår inte riktigt varför Mia och Sommar inte fått fler svar.

Det är många här på forumet som har mycket erfarenhet om det som plågar er båda.
Ja en mycket långsam nedtrappning och personligt stöd under tiden, det brukar vara bra. Men jag känner inte er och era bakgrunder.
Det finns mycket att läsa här på hemsidan om antidepressiva och deras utsättning. Har ni kollat där. Skriv igen så blir det nog fler svar. T.ex. Vilket stöd har ni? Mia, det finns visst hopp men det är rätt knepigt.
Så skriv igen!
(Eller ring mej, Bor ni i Uppsala län så rekommenderar jag det. )


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: klomipramin
InläggPostat: fre 07 apr 2006, 13:01 
Offline

Blev medlem: mån 20 mar 2006, 15:13
Inlägg: 21
Har nu gått upp lite i dos av klomipramn för att se om kroppen lugnar ner sig,har nog trappat ut alldeles för fort.
Men nu SKA den bort men mkt försiktigt,är glad att jag hittade den här sidan och såg att jag inte är ensam om problemen.
Man tror ju inte att man kan må så här av att sänka dosen men nu vet jag.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Klomipramin
InläggPostat: mån 10 apr 2006, 13:31 
Offline

Blev medlem: mån 20 mar 2006, 15:13
Inlägg: 21
Min läkare ringde idag och berättade att hon hade ringt in ett recept med cymbalta och sobril till apoteket.
Hon tror absolut inte att mina problem har med utsättning att göra.
Nu tänkte jag bara ta ut sobrilen(vet att det INTE är nån bra medicin men vill bara ha den i nödfall vid min klomipramin utsättning)
Kan en läkare se om man inte tagit ut ett recept(cymbaltan)vet att det kanske är fel men om man vill prova utan medicin får man liksom skylla sig själv,kan ju dra en vit lögn om att cymbaltan ej fungerade så slipper jag läkarens tjat.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10 apr 2006, 14:17 
Offline
Site Admin

Blev medlem: fre 07 jan 2005, 22:42
Inlägg: 641
Hej igen sommar
Nej för att se det måste hon ju ta ett blodprov och det kostar pengar att analysera det för antidepressiva. Om det ens är lagligt att göra det utan att informera innan det vet jag inte, men verkar ju principiellt mycket tveksamt. Den "vita lögnen" är i alla fall mycket vanlig.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Klomipramin
InläggPostat: tis 11 apr 2006, 13:42 
Offline

Blev medlem: tor 11 aug 2005, 09:11
Inlägg: 88
sommar skrev:
Min läkare ringde idag och berättade att hon hade ringt in ett recept med cymbalta och sobril till apoteket.
Hon tror absolut inte att mina problem har med utsättning att göra.


Hej sommar, har inte skrivit ju på denna tråd förrut. Men ser att du äter Anafranil-Klomipramin, eller har utsättningsbesvär av de?. Min erfarenhet är att läkare fakiskt inte vet så mkt om just hur man man sätter ut dessa medel, inte heller om de symtomen som kan komma när man slutar. Och ofta får man då istället ett annat preparat som du fått nu som Cymbalta. Om du kan ,så ta de inte inte..Sobril kan ju dig hjälpa temporärt iaf, vid utsättande av TCL och SRRI. Men bör ju helst inte ätas kontinuerligt. Risken för eroende ligger alltid och lurar när man äter Benzo.

Citera:
Nu tänkte jag bara ta ut sobrilen(vet att det INTE är nån bra medicin men vill bara ha den i nödfall vid min klomipramin utsättning)
Kan en läkare se om man inte tagit ut ett recept(cymbaltan)vet att det kanske är fel men om man vill prova utan medicin får man liksom skylla sig själv,kan ju dra en vit lögn om att cymbaltan ej fungerade så slipper jag läkarens tjat.


Jag tror att sannolikheten är mkt liten, eller är du tvungen att inta läkarens mediciner? Att ta dessa blodprov görs mkt sällan, så de tankarna tror jag du kan slappna av från..


Har inte sett denna tråd förrut, men det saknas så mkt inf. Om t.ex dig gäst..Till dig Mia, hur går det för dig nu? Trappar du ut sakta nu,? eller fick du gå upp? eller ska du äta "dessa" hela livet som du skrev?

Och hej Kerstin! Verkligen skoj att se dig skriva här, och ett sådant tålamod du haft, detta kombinerat med sunt förnuft och kunskap. Du har i tid sett hur viktigt det är att sätta ut sina t.ex Remeron/ssri/snri under verlkigen mkt lång tid. Efter de 2 stegen du har kvar nu då, så är du äntligen fri från Remeronen, och därmed sluppit de värsta symtom. Bara att gratulera dig Kerstin..(tror inte du tar ngnt piller mer nu va?) ;)

Hälsningar

Goggo


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 13 apr 2006, 14:43 
Hej!
Jag har nyss trappat ner lite och har nu 0;1 ml Remeron kvar att ta bort.
Mår just nu lite sämre men hoppas att det blir bättre igen jag brukar
få en svack tre dagar efter trappningen och sedan må bättre igen för att efter tre veckor känna av det igen

Sjukvården här förnerkar inte numera att man kan få uttsättningsproblem från SSRI.
Efter att jag tagit ett prov som visade att jag hade dubbelt så hög koncenration i blodet av Remeronen som normalt har jag fått hjälp med nedtrappningen. Det har tagits nya prov med jämna mellanrum för att se hur Remeronen sjunkit i blodet. I sista provet jag tog var det så lite kvar att det inte längre gick att mäta.
Sjukvården här säger att dom lärt sig mycket av mitt fall.
MVH Kerstin


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 14 apr 2006, 14:04 
Offline

Blev medlem: fre 04 mar 2005, 13:57
Inlägg: 239
Hej Kerstin!

Tycker det är jätteroligt att du lyckats med nedtrappningen och har så lite kvar och lika roligt är det att läsa att det finns enstaka exempel på sjukvårdspersonal som fattat allvaret i det här. Det är bara att hoppas att kunskapen så småningom sprids. Hoppas du kan förmå din läkare att sprida denna kunskap bland sina kolleger, det skulle kunna bli till god hjälp för många i framtiden.

Vad jag skulle önska är att man en dag också kan förstå och förklara varför vissa personer med svåra problem efter SSRI absolut inte kan sätta in dem igen för att sedan göra en långsammare nedtrappning. Det börjar dyka upp fler och fler som upplever detta märkliga fenomen. Man reagerar fruktansvärt illa på så lite som 5-10 % av ursprungsdosen och detta gör det helt omöjligt att börja igen trots att man har vidriga och illa handikappande utsättningsreaktioner, många av dem neurologiska till sin natur, som pågår i flera år, ibland utan någon som helst lättnad. De som hamnar i detta blir snabbt ännu sjukare om de försöker sätta in medlet igen eller ersätta det med ett annat. Berätta gärna detta för din läkare om du har lust och tillfälle.

Lycka till med den sista lilla dosen och fira rejält när du nollat och är symptomfri!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Beroende av Klomipramin
InläggPostat: tis 26 feb 2013, 06:43 
Offline

Blev medlem: tis 26 feb 2013, 06:36
Inlägg: 4
Klomipramin - http://24tabs.org/buy-anafranil-se.html Jag har mottagit beställningen och den kom i tid och pillerna fungerar jättebra.

_________________
Köpa Risperdal, Atarax, Remeron - qualitypillsprovider.com


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Beroende av Klomipramin
InläggPostat: tis 13 mar 2018, 11:43 
Offline

Blev medlem: fre 23 feb 2018, 10:36
Inlägg: 38
Hej! Jag beställer droger på http://medicineronline.net/ ibland. Glad att hjälpa till.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010