RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 08:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hjälp!
InläggPostat: mån 30 apr 2007, 11:33 
Offline

Blev medlem: mån 30 apr 2007, 11:17
Inlägg: 2
Ort: Linköping
Hej,
Har läst mycket av det ni alla skrivit och vänder mig nu till er för råd. Slutade med Cipramil för ca 7 veckor sedan efter en långsam nedtrappning (30 mg till 0 mg på 3 månader). Har ätit Cipramil från och till och i olika doser i totalt 12 år!!Mådde bra under nedtrappningen men efter 3 dagar efter att jag slutat helt så började helvetet. I början mådde jag illa det var som att åka karusell dygnet runt. Sedan har jag fått hjärtklappning, yrsel, spänningshuvudvärk m m. Insomningsproblem och nu det senaste är att det pirrar, sticks och känns som om delar av ansiktet (framförallt runt ögonen och kinderna) domnar bort...Plus detta känner jag mig också deprimerad, gråter mycket och har svårt att ta mig för saker. Känns som om jag blir stressad bara jag tänker på något som ska göras och har även svårt att fatta beslut..
Har sökt läkare för att kunna få hjälp med att lägga en plan för hur jag ska hantera mina utsättningssymptom men det är svårt har varit på psykakuten ca 3 ggr och pratat med dom ett flertal ggr. Idag väntar jag på samtal från min läkare från vårdcentralen för att ev få en remiss till psyk....
Nu till min fråga. Har velat hantera urtrappningen utan tilläggsmediciner men har inte alltid lyckats utan har ibland tagit Atarax, Stilnoct eller Sobril för då kan jag iallafall somna. Förstör detta urtrappningen? eller t om gör den ännu värre eftersom det är en hel del avvänjningssvårigheter med dessa mediciner? Är det isåfall bättre som jag tänker mig att det kanske är att bara ta dessa i nödfall och då variera vilken typ man tar?
Vill gärna vara tablettfri och få leva men ibland blir det övermäktigt.
Vet att det finns många i detta forum med lång erfarenhet av detta problem och många kloka tankar, förslag.
Snälla, ge mig råd...
:(


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: För kort tid!
InläggPostat: tis 08 maj 2007, 10:54 
Från 30mg till 0mg på tre månader är knappast en långsam nedtrappning. Du gick helt enkelt för fort fram. Är ju ingen expert, men om besvären kvarstår bör du kanske överväga att börja äta en liten dos igen och göra en ny utsättning. Lycka till!


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09 maj 2007, 15:16 
Offline
Site Admin

Blev medlem: fre 07 jan 2005, 22:42
Inlägg: 641
Det ligger ju mycket i svaret från chakar. Men är det nu åtta veckor sedan du sluta med Cip. så det kan väl kännas svårt att ta även så lite som 5 mg (eller 2,5) C. Så har det börjat vända nu kanske du hellre står ut. Det beror på om du har de svårare kroppsliga symtomen, kan man vara tvungen att försöka backa ändå.
Att ta sömnmedlen bara i riktiga nödfall och omväxlande olika, som du sa kan ibland vara ett elternativ, men akta dej särskilt för Stilnoct. Överhuvudtaget är det inte säkert att dessa medel lindrar sammmantaget över dygnet. Men vid det här laget har du väl redan prövat dem.
Lycka till hälsar Staffan


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Lyrica
InläggPostat: tor 10 maj 2007, 10:41 
Offline

Blev medlem: mån 30 apr 2007, 11:17
Inlägg: 2
Ort: Linköping
Hej,

Tack för svaren. Har nu äntligen fått en tid med en överläkare på psyk med lång erfarenhet. Han säger att jag har GAD och rekommenderade mig medicinen Lyrica. Ska börja med en mycket låg dos eftersom jag är så känslig (25 mg). Han lovar också att hålla kontakten med mig så att vi kan reda ut detta. Skönt med någon som engagerar sig. Känns lättare än på mycket länge då jag varit på väg att ge upp många gånger...
Någon annan som provat Lyrica??? berätta gärna.
Just nu är jag sjukskriven och försöker varva ner och även vänja mig vid den nya medicinen.
Ha' det gott


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 maj 2007, 20:31 
Offline

Blev medlem: fre 04 mar 2005, 13:57
Inlägg: 239
Hade du överhuvud taget några av de symtom du beskriver innan du tog Cipramilen? Det du beskriver låter som typiska och vanliga abstinensbesvär efter en på tok för kort nedtrappning. Många måste ta ett till två år på sig för att trappa ner SSRI. Läkarna - och då ofta särskilt psykiaterkåren - vill oftast inte kännas vid att SSRI kan ge problem som de du beskriver utan skyller på saker som GAD och liknande.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 30 maj 2007, 10:59 
Offline
Site Admin

Blev medlem: fre 07 jan 2005, 22:42
Inlägg: 641
Manga
Du kan vara jättetacksam för att någon engagerar sig utan att du måste följa hans råd. Glöm inte bort dina egna erfarenheter, det är väl viktigast. Vad säger den inre rösten om vad du behöver nu. (Människor eller nya mediciner? Unga människor utsätts för press genom att mänsklig hjälp ofta idag vilkoras med att man tar en medicin - se'n uteblir ändå ofta den mänskliga hjälpen. Det är otillbörlig påttrycknin. Samtidigt känns det inte riktigt bra att skriva så här /påtryckande/ som jag gör nu, men vad skall man göra i detta läge. Vi har mycket kunskap om utsättning av antidepressiva som sjukvården ännu inte har, för dom vill inte lyssna.)
Det är ju lite komiskt med det nu populära Lyrica, jag tänker på namnet. Välkommen till de "Lyriska ängderna" - eller ta en titt på bipacksedelns lista på biverkningar.
Jag önskar lycka till Manga och hoppas att du har någon bra i närheten att prata med om dina svåra beslut nu. (Mitt telenummer är annars 018 12 44 22)
Staffan


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 29 nov 2007, 00:12 
Offline
Site Admin

Blev medlem: fre 07 jan 2005, 22:42
Inlägg: 641
Jasmine
Du hade ett inlägg som låg här ovan om LYrica. Det var så viktigt att jag tyckte vi startar en egen tråd för ditt ämne, Abstinens av Lyrica!?? så du fiiner det här bredbvid. Men
Manga
om du återvänder hit, så svara Jasmine på den nya tråden.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010