RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 07:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Min historia med Zoloft och Efexor
InläggPostat: lör 19 jan 2008, 17:21 
Hej alla.

Har nu skrivit ett par trådar om mina problem att bli av med Tiparol som jag håller på med för fullt just nu. 3x30 mg per dag. Har sen igår dragit ner till 2x30 mg med frossa, rastlösa ben, ångest mm.

Men åter till ämnet. Jag fick i slutet på -99 nog av mitt dåliga humör som i dom flesta fall drabbade min sambo.
Sökte akut på sjukan och fick med mig några lugnande och ett recept på Zoloft.
Jag började med dom, och efter ca 14 dar hamnade jag i ett totalt euforiskt tillstånd.
Jag kunde sitta och köra bil och plötsligt utan anledning börja skratta bara för att jag mådde så bra, tyvärr höll det bara i sig max en vecka, sen var det som vanligt igen.
Läkaren tyckte att en öppenvårdskontakt med terapi skulle vara bra för mig.
När jag kom dit ville psyk läkaren att jag skulle byta till Efexor av någon anledning, så det blev så och utan besvär, vad jag kan minnas.
Terapin höll i sig i ett år innan jag bröt pga att vi inte kom längre.

Sen har åren rullat på med inslag av vinterdepressioner och overksamhet, som gått över när vårsolen har tittat fram.
Senaste sommaren -07 var dock annorlunda, då vädret var dåligt och jag blev sittande bitvis fast det inte var vinter, och då blev jag som ni kan förstå sittande på heltid när hösten kom.

Jag fick reda på att ECT bahandling (elchocker) var den bästa behandlingen mot depp, så jag fixade en remiss till 124an i Uppsala och blev inlagd i 4 veckor med tre ECT behandlingar i veckan.
Mådde rätt kasst när jag kom in, men det lättade ganska mycket redan efter 1:a behandlingen.
När jag kom hem igen kändes det rätt bra igen i ca 2 veckor, men sen sjönk jag ner i overksamhets träsket igen, så nu vill min doktor att jag ska höja dosen av Efexor från 3x75 mg till 300 mg per dag och även att jag ska börja med Lyrica 150 mg 14 dagar och sedan 300 mg.

Nu kanske ni undrar vad jag vill igentligen, men jag började med ett dåligt humör och ingen depp, och nu vill dom höja dosen och dessutom ge mig ett nytt piller att äta för att jag har utvecklat en depp och en förlamande overksamhet.

Tanken hos mig efter att ha läst varenda tråd i ert forum är, kan jag ha medicinerat till mig psykisk ohälsa som jag inte hade från början??
Ska jag börja med Lyrican och höja Efexoren, eller ska jag försöka få bort allt sånt och hoppas på det bästa ???
Tilläggas kan vara att jag är extremt medicin okänslig, jag måste alltid ta dubbelt mot andra och då får jag ändå mindre effekt av det jag har tagit mot vad dom får. Jag har sällan fått biverkningar av några mediciner men utsättnings problem får jag uppenbarligen som alla andra. (Tiparol)

Om jag dessutom glömmer att ta mina Efexor på morgonen märker jag det vid 16 tiden av elektriska stötar i huvudet och yrsel med balansproblem.

Hoppas det finns någon som kan svara mig, jag står som en åsna mellan hötapparna nu och vet inte hur jag ska göra med den nya medicinen. Problemet är att jag måste bestämma mig snabbt, då jag har ätit Lyrica i fem dar men vet inte om jag ska fortsätta.

Snälla skriv svar.........


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 28 jan 2008, 15:19 
Offline

Blev medlem: sön 27 jan 2008, 23:59
Inlägg: 85
Ort: Norduppland
Dålig fart på denna tråden.
Finns det nägon annan där ute som satt ut Efexor efter många år ??
Vad har jag att vänta mig när det blir dax ? Vilka doser bör jag använda efter att ha tagit Efexor Depot 225mg varje dag i 8 år ??

Alla synpunkter värderas högt.....

_________________
Många mediciner är som ett par kolsvarta solbrillor.
Du ser inte ljuset i tunneln förrän du tar av dom.

Kämpa på alla.. Mvh Micke


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 28 jan 2008, 22:41 
Offline

Blev medlem: fre 29 dec 2006, 11:15
Inlägg: 10
[quote="FunLight"]Dålig fart på denna tråden.
/quote]
Ja, dålig fart är det verkligen. Jag har sett att du (och flera andra) ej fått svar och det är verligen dålig stil och ingen vidare bra reklam för rfhl.
Jag tycker att om ingen svarar på ett nån dag så ska väl åtmindstånde
någon moderator kunna svara, om efexor är det väl agneta som besitter kunskaper har jag för mig att jag läst här någonstans.

Jag kan tänka mig att det kan kännas frusterande att vänta länge på en för dig så viktig fråga (snälla ni, skriv svar), tyvärr kan ej jag svara dig korrekt annars hade jag givetvis gjort det samma dag som du skrev dina frågor här.

Mig veterligen är väl det här den största och mest informationsrika sidan om läkemedel och jag har ofta länkat hit i fråga om att sluta med benzodiasepiner, ssri och andra mediciner.
Det har jag gjort bl a för att det på första sidan står: tycker du att sidan verkar bra, tipsa gärna om den till andra.
Jag ser på antalet sidvisningar att en hel del besöker här, men en ny besökare, som kanske börjar bli motiverad någonstans att sluta med sina piller och blit länkad hit, kanske vänder i dörren om han eller hon ser att man inte ens får svar på enkla standardfrågor.
Och hips vips förlorar kanske rfhl en blivande medlem.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 jan 2008, 01:09 
Ulf!

Micke Funlight har skrivit två trådar nästan samtidigt med ungefär samma innehåll och han har fått en hel del svar på den andra tråden. Se länk:

http://www.oberoende.info/rfhlups/forum ... php?t=1631

Jag ser denna tråd som ett komplement till den andra tråden och med en efterlysning på ngn som har egen erfarenhet av just Efexor.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 jan 2008, 01:12 
Ledsen, missade att skriva användarnamn.

Hilton var det den här gången också :oops:


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Min historia med Zoloft och Efexor
InläggPostat: tis 29 jan 2008, 14:26 
Offline

Blev medlem: tis 17 jul 2007, 12:27
Inlägg: 264
Ort: Uppsala
Hej Micke.
Har ej kollat in på dessa trådar på en tid, mina erfarnheter om antidepp är förvisso som sådant att jag nog käkat dem alla, men det var många år sen, har liksom avböjt dem.
Tror inte på den utlovade effekten.
Men har käkat precis som du zoloft-97, efexor under 2 år-97-99.
Sedan zoloft igen, sedan lite fontex, fluoxetin, sen satte de in de tunga maskineriet, samt höga benso doser.
Vart anafranil, remeron, buspar, aurorix, sensaval, o massa fler.
Samt xanor, sobril, stes, osv.
Förra året skrev de på nytt ut zoloft, samt efexor, samt lyrica på psykakuten, men tog dem aldrig.
Lyrican har jag förstått tillomed från beroende mott att man ska passa sig för, mtn likvärdig benso.
Jag tänker ej råda dig till vad du ska göra, men om du vill ha min åsikt om detta, så tycker jag du ska försöka skippa även antidepp i den mån det går.
Alla kanske inte kan göra det, kanske "behöver" även jag dem, emn vill inte ha skiten, tror att man kan lösa det på annat sätt.
Hoppas på det.
Hellre terapi o sånt.
Men du måste göra vad som känns bäst för dig, vissa kanske behöver dessa preparat, men som du säger, o precis som det har vart för mig, jag var t sämre när jag gick med på "deras hjälp", började med en ganska "mild" panikångest, sedan har det blitt en rejäl utökning på diagnos listan. Samt mkt sämre mående.
Allt har blittsämre för mig sen den där dagen då jag började ta emot deras skit mediciner.
Så detta är vad jag kan bjuda dig, min åsikt.
Hoppas det kan ge nån slags hjälp. Även om jag ej kan ge så bra råd i ärendet.
Men börja bli av med tiparolen iaf..
Sköt om dig, tittar in vid senare tillfälle.
Sköt om dig
/J


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010