RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 07:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Själsfränder sökes
InläggPostat: tis 10 feb 2009, 12:38 
Offline

Blev medlem: tis 10 feb 2009, 11:33
Inlägg: 3
Hej,
Jag är ny på forumet och heter Jonny. Min bakgrund är att jag ätit paroxetin/seroxat under 13 år pga panikångest/tvång. Jag har inte haft en enda på-attack på 11 år, så jag har ätit medicinen av trygghets/säkerhetsskäl...... Jag har försökt sluta med medicinen vid ett flertal tillfällen utan framgång trots alla former av nedtrappningar känns det som. Nu är jag där igen :-) är "nollad" sedan 2 månader tillbaka, helt utan abstinensbesvär!, trodde jag.....
Sedan en vecka tillbaka är jag i princip sömnlös, har ångest och jobbiga tankar samt är allmänt väldigt låg. Precis som det varit vid alla tidigare tillfällen. Den här gången kom abstinensen när jag har trott att jag äntligen klarat av det efter 2 månader. Typiskt. Är detta vanligt?

Finns det någon själsfrände där ute som är i samma sits som jag så kanske vi kan stötta varandra.
Hör av dig!
Jonny[/b]


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 feb 2009, 15:43 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Detta är vanligt. Det hände mig också. Du har trappat ner för snabbt och det kommer bara att bli värre för dig allteftersom. Man skall trappa ner högst 5-10% var 4-6e vecka. Tror att du blir tvungen att återinsätta Seroxat igen och stabilisera, det kan ta 8 veckor eller mer. Gör det. 13 år är lång tid. Om du fortsätter kommer det att ta många år att bli bra.. 5 år typ. Cold turkey är skitfarligt. Det kan leda till självmord. Gör inte samma misstag som vi alla andra. Läkare är idioter. Jag återinsatte efter 3 mån från 300mg nertrappning på 7 mån Efexor och det fungerar men inte lika bra men jag överlever. Symptomen är inte kraftiga utan vid en låg nivå, och det blir bättre allteftersom. Jag planerar att trappa ner igen och beräknas ta 3-4 år eller mer. Sköldpaddan vinner...


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 feb 2009, 15:45 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Efter 8 veckor är chansen mindre för att återinsättandet skall lyckas, men jag tror du fortfarande har chans ännu.. Sätt in på 5-10 mg och öka till 20 eller 40 allteftersom och försök stabilisera igen. Det kanske inte fungerar lika bra men du kommer att överleva och lyckas trappa ner. Jag håller tummarna för dig. Kram!!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 feb 2009, 15:47 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Det kommer att kännas värre i början då du har insättningsbesvär samt utsättningsbesvär som balanserar mot varann, men efter 8 veckor eller mer har det börjat stabilisera sig. Jag, efter 3 och halv mån har blivit mer stabil men det känns att det finns mer att hämta. Daglig rutin/aktiviteter är bra. Har blivit relativt ångest fri men fortfarande inte symptomfri helt.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 feb 2009, 18:12 
Offline

Blev medlem: tis 10 feb 2009, 11:33
Inlägg: 3
Hej igen,

Det var ju föga upplysande. För att beskriva min nedtrappning bättre så har jag under hela föregående år trappat ned från 5 mg till 0 i början av december precis som du föreslår.

Jonny


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: ingen kan veta
InläggPostat: tis 10 feb 2009, 18:41 
Offline

Blev medlem: mån 02 feb 2009, 13:27
Inlägg: 25
Nej, jag har också fått en del mindre upplyftande svar när jag ställt frågor och sökt lite uppmuntran. Ingen här på frumet är expert, många har egna teorier och ofta går man ju på vad man hör från andra och så. Det du måste komma ihåg är att alla reagerar individuellt, det finns ingen som kan säga hur lång tid det kommer att ta för dig. En erfarenhet som en del här på forumet (se bla en del gamla trådar) tycks vara överens om är att det psykiska symptomen brukar gå över före vissa väldigt besvärliga och långvariga fysiska symptom. Även detta är förstås också bara uppskattat från andras erfarenheter och kan inte appliceras såsom någon allmän sanning. Hur känns din kropp, har du inga fysiska symptom? Jag tror att din ångest kommer att lägga sig, omöjligt att säga när men jag tror ABSOLUT inte att det kommer ta så lång tid som fem år. Du har ju dessutom trappat ner långsamt och försiktigt. Själv trappade jag ut på två veckor efter att ha käkat AD i fem år. Min kropp reagerade med chock, ångesten kom snarare av att de fysiska symptomen skrämde mig så mycket, det är egentligen inte ångesten som är jobbig, det jobbiga är att jag mår så jäkla dåligt rent fysiskt och har så gjort i 6 månader. Men jag tänker inte ge upp och tappa hoppet. Lyssna inte på den som säger att detta kommer att ta fem år för det finns ingen som vet. Försök istället tänka positivt och ta till dig all peppning som du kan få, du kommer att klara det här!

Stor kram Helena


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 feb 2009, 19:03 
Hej Helena,

Det var skönt att läsa dina rader för jag tycker verkligen att jag nedtrappat ordentligt och långsamt den här gången. Jag har inga fysiska besvär utan det är framför allt sömnbristen som är jobbig. Hur yttrar sig dina fysiska besvär?

Jonny


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 feb 2009, 21:07 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Det kan ta mellan 3 månader och 5 år, enligt min erfarenhet. Ju längre på antidepressiva, desto längre tid tar det att bli fullständigt återställd. Visst, det är inte upplyftande men jag säger som det är. Det är dock olika för alla. Ifall du trappat ner direkt från 5 till 0 är det ändå för snabbt. Det är så att den sista 5 mg biten är svårast av alla. Dom på Paxilprogress brukar trappa ner 10%, så 4,5 mg sen vänta 4-6 vecka, sen 4,05 mg med vätske lösning. Det tar längre tid men man blir fullständigt återställd snabbare och kan ha ett liv under den biten. Jobba, sova, äta med minimala bieffekter. Varför chansa när man kan genomföra det på bästa sätt? Min Efexornertrappning från 225mg blir så. Jag önskar att fler kunde förstå hur viktigt det är med en riktig nertrappning. Läkare vet inget. Det är dåligt med information.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 feb 2009, 21:23 
Ciao,

Min nedtrappning gick mycket långsamt först 5 mg till 3,75 sedan till 2,5 mg och sedan till 1,25 mg och slutligen till 0 under cirka 1 års tid. Jag tycker också det är viktigt att vi är ärliga mot varandra men jag uttryckte mig nog lite vagt , men nu vet ni mitt avtrappningsschema som skett tillsammans med min psykolog.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 feb 2009, 21:26 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Gäst, det verkar vara rätt bra schema. Fast om jag var du skulle jag gå ännu långsammare. Men hur mår du nu då? Den svåraste biten är 3,4,5,6e månaden och 9,11 månaderna efter nollning. Vågor som kommer och går. Hur länge har du varit Seroxatfri?


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 feb 2009, 21:27 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
5 mg till 0 under 1 års tid är långsamt. Många som trappar ner från 20 mg till 0 på 1-2 års tid. Så det verkar som om det gick bra för dig.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 feb 2009, 21:33 
Offline

Blev medlem: tis 10 feb 2009, 11:33
Inlägg: 3
Hej igen,

Den här gången känns det bra förutom nu som ju är 3:e månaden som du syftar på. Sömnlösheten är ett besvär som jag haft under hela nedtrappningsperioden men är värst nu. Det känns som om abstinensen kommer och går...


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 feb 2009, 21:36 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
http://www.paxilprogress.org/forums/sho ... hp?t=20079


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010