RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: tor 18 apr 2024, 02:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mixter, Poop out?
InläggPostat: mån 02 mar 2009, 16:03 
Har funderat lite på detta med toleransen som kan utvecklas. Du skrev att man blir bättre bara man sänker dosen lite. Du utgår ifrån att alla blir sjuka av medicinen. Så enkelt kanske det inte är. Personligen tror jag att mitt grundtillstånd kommer tillbaka smygande vid tolerans. Har känt att jag sjunkit sista åren vilket talar för ett långsamt förlopp. Inget som sker över en natt. Men att då sänka medicineringen.. Tja jag blir tveksam. Logiken säger ju att faktiskt höja om huvudsyftet är att nå den mentala hälsa jag hade vid starten av medicineringen. Sen att det inte funkar i längden och att allas mål är att bli medicinfria gäller även mig givetvis men inte till priset jag ska bli förlamad av ångest, den jag sluppit bära dom sista åren men som jag nu känner av igen svagt.

Jag bara funderar lite, inget är skrivet i sten för mig. Ovissheten om vad som händer i våra hjärnor delas av dom flesta förnuftiga männsikor. Och det är komplicerade system det handlar om.

Matteo


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 02 mar 2009, 21:55 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Det finns ingen annan utväg. Om du fortfarande stannar på samma dos kommer det också risker, för det gäller inte bara hjärnan utan kroppen blir tolerant och man kan börja få "sjukdomar" som jag har börjat få, men som nu med min doshöjning har "flytt" men jag kommer att få problem när jag trappar ner igen och jag verkar bli lite sämre men långsamt ja. Så jag ska nog börja trappa ner när jag känner mig redo. Det är möjligt att ha ett liv under tiden bara man sänker tillräckligt långsamt, mellan 5-10% och väntar i 4-6 veckor tills man känner sig lite sämre och sänker igen så mår man bättre igen enligt vad många har skrivit i paxil progress. Du kan ju testa sänka lite med Sertralin lösningen. Jag tror att kroppen och hjärnan faktiskt blir instabil om man stannar på samma dos länge och det leder också till kognitiva funktioner blir sämre, det s.k. "kokningen" i huvudet som du kanske har känt om man tar dosen lite senare än föregående dos. Därför tar jag dosen kl 15 varje dag exakt eftersom jag vaknar vid olika tider MEN före kl 15 alltid. Läs Donatelloblu's inlägg att hon faktiskt mår lite bättre efter varje sänkning eftersom hela systemet blir inte lika instabilt och har nåt "att haka på", som jag försöker förklara. Även en höjning känns som att det blir mera stabilt. Det är vad jag försöker förklara. Du kan ju testa min metod. Dosera samma tid varje dag - kl 15, och prova sänka med 5% och se hur du mår. Om det bekräftar vad jag sagt kan du börja trappa ner. Bättre nu än sen för det blir bara svårare och svårare ifall du stannar på samma dos för länge och kroppen blir instabil. (nervsystemet börjar fluktuera mellan dom olika dosnivåerna och minsta skillnad leder till "hopp", och kan upplevas som en konstig energi/spänning i kroppen). För sömnen rekommenderar jag att du tar mellan 375-750 mg Magnesium och 500 mg GABA. På morgonen ta 500 mg Kalcium eftersom det behövs mot Magnesium och för att SSRI "urlakar" kalcium ur benet, samt utsättningssymptomen blir mildare med Whey Protein (vassleprotein), och dessa 3 hjälper också mot ångesten, ökar Glutathione nivån (en mycket viktig antioxidant, bl.a i levern). Vi kan ha kontakt om saken eftersom jag själv går igenom vad du går genom.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 05 mar 2009, 11:20 
Hej Mixter. Tack för svar. Jag har läst och begrundat. Jag har ökat min dos, och plätsligt började jag sova lite bättre.. mycket märkligt!!! Troligtvis kommer jag må bättre med mer medicin? Det är tolerans. Jag börjar bli säker. Annars så skulle jag inte känna mig bättre.
Jag förstår och jag sympatiserar med syftet att bli medicinfri men för mig är det inget självändamål utan min prioritet ligger på att må bra. Sen kan vägen dit diskuteras? Det är som två vägar att gå. Att sätta ut medicinen kan innebära att man slipper dom biverkningar den för med sig. Risken är att återinsjukna så att säga i den verkliga . Att trappa upp medicinen kan vara positiv och negativt. För mig verkar det positivt eftersom jag med toleransen återinsjuknat i depression. Kanske hävs den nu och sömnproblemen inte haft med medicinen att göra utan depressionen?

Matteo


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 05 mar 2009, 22:47 
Offline

Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:51
Inlägg: 644
Sömnproblemen beror också på toleransen, allt beror på det, även depressionen. I början ökar ju serotoninet men kroppen sedan stänger av serotoninproduktionen och omsättningen minskar sen när den når en låg nivå blir det tolerans och man måste öka för att öka serotoninet igen, men tolerans nås igen efter nån månad, tyvärr. Men man kan öka långsamt isåfall, om du vill försöka behålla det men tyvärr blir det mycket svårare att sluta, man kan ju inte äta mer än 200 eller 250 mg som mest. Öka med 5 varje månad kanske? Stabilisera lite, sen sänk långsamt igen. Troligen förbättras sömnen. Viktigt att man gör det på rätt sätt dock. Det är fullt möjligt. Sluta aldrig tvärt. Du kommer att lyckas jättebra. Skaffa dig Sertralin lösningen och läs gärna mer på Paxil Progress, kanske registrera dig ett konto där och börja berätta om dina problem? Dom är mycket erfarna där och kan komma med väldigt goda råd, än jag har och ge kanske. För mitt fall finns det inget återvändo. Stenhårt, nertrappning. Vill inte komma i för hög dos Efexor. Nu på 262,5, inte mer!


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010