Forumindex RFHL Uppsala län
Öppet forum för problem med läkemedel.
Var noggrann med rubrikerna till vad Du skriver.
Våra REGLER finner Du här.

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

KETOGAN, SOBRIL, FLUNITRAZEPAM och APODORM
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Värktabletter, biverkningar och att sluta
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
pratkvarn

Registreringsdatum: 13 oktober 2009

InläggPostat: ons okt 14, 2009 2:02 pm    Rubrik: KETOGAN, SOBRIL, FLUNITRAZEPAM och APODORM Svara med citat

Hej, har aldrig varit inne här förut, men nu har jag problem. Sedan i början av 1970-talet, har jag regelbundet använt dessa mediciner.

Är idag uppe i 7 st. Ketogan 10/50, supp. 7 st. Sobril 25 mg. flunitrazepam 3 st. 1 mg. samt Apodorm 2 st. 5 mg.

Har försökt minska doserna, men det går inte, hur skall jag göra, finns det något program man kan gå efter.

Har en och samma läkare kontakt, Vårdcentral, som håller i mig, och de tycker inte att jag är uppe i några höga doser, så någon hjälp från dem kan jag inte räkna.

Hur gör jag?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Otto ruben svensson
Gäst

InläggPostat: tor okt 15, 2009 6:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej har du fått besvär först nu, efter alla dessa år????? Är du säker på att det var en läkare du pratade med, titta BARA PÅ KETOGANET, ÄR DET NORMALT? ALDRIG!
/otto
Till överst på sidan
pratkvarn

InläggPostat: fre okt 16, 2009 12:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Det kan inte vara normalt, men vad skall jag göra? Har pratat med läkaren, som skriver ut, h-n säger att på så lång tid, är det en väldigt liten ökning.

Läkaren lyssnar inte på mig, för jag vill ha bort skiten, och bli klar i huvudet. Har försökt att minska, men jag får nippran efter 2 dagar.

Hjälp mig bli fri från skiten.

Har kronisk smärta, och det måste väl finnas annat som är bättre, jag och min familj mår inte alls bra nu.
Till överst på sidan
Staffan ej inloggad
Gäst

InläggPostat: sön okt 18, 2009 12:16 am    Rubrik: Svara med citat

Vad och hur mycket har du minskat då. Med den långa användningen måste det gå väldigt längsamt.
Roligt at du vill ge dej på detta. Undrar just hur du kan må utan dessa narkotikaklassade medel.
Var bor du? Finns där någon RFHL-verksamhet?
Till överst på sidan
pratkvarn

InläggPostat: tis okt 20, 2009 8:06 am    Rubrik: Svara med citat

Hej, jag mår skitdåligt, har försökt gå ner med 2 Keogan och 2 Sobril. Vill bara gråta samtidigt som jag har blivit fruktansvärt arg och irriterad. Förstår inte vad som händer, har svårt att tänka klart och riktigt.

Har jag minskat för fort, en Ketogan och Sobril var 4-de dag, på natten får jag konstiga rörelser i armar, benen ja hela kroppen.

För ett år sedan, gick jag med i RFHL, Göteborg, de skulle kontakta mig, men de gjorde alrig det.
Till överst på sidan
Otto ruben svensson
Gäst

InläggPostat: ons okt 21, 2009 2:15 am    Rubrik: Svara med citat

Hej Pratkvarn! ja jag har själv knallat på ketogan, och det var en ruskig avgiftning, där jag i princip låg hela tiden på beeroendeenheten, avgiftades med Dexofen som även heronister får, det fanns dom som hade det värre.

Det är oxå inviduellt, att vara hemma och på en beroendeenhet, där folk finns hela tiden vid så svåra prylar som ketogan, som du ser utelämnar jag benso.

ta ett i taget och ta nu ketogan, försök få dexofen för smärtproblematiken. och gör ett bra schema för ketoganet, det är mkt lång tid du använt dom och du får en abstinens som heter duga, nä jag vill inte skrämmas dig, men få dig att förstå att det är ett mkt tungt preparat och gå av.

Vet inte om du försökt förut? hur gick det då, den läkarn hade jag nog villja prata med, undantag är givetvis svåra smärtpatienter, där inget biter.

Försök och ring RFHL, vänta inte på att dom skall ringa, ring du dit, läs vad du kommer över.
Rådgör med någon sakkunnig om just ketoganet.

Det är absolut ingen lek och skall du vara hemma så gick du för fort fram. Det hå¨ller absolut inte.

Få höra av dig om du vill skriva. Men tänk på att göra något radikalt åt det nu som du själv vill.

Kämpa väl!

/otto
Till överst på sidan
KajFi

Registreringsdatum: 20 augusti 2009

InläggPostat: mån nov 16, 2009 4:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Prova Kratom/Krypton
Till överst på sidan
pratkvarn

InläggPostat: lör nov 21, 2009 9:35 am    Rubrik: Svara med citat

Hej, att pröva Kratom/Krypton, tror jag, inte är någon bra ide. Till Otto, trots att jag inte känner dig, har jag stort förtroende för dig, vad skall jag göra, kan inte minska, är uppe i 7 Ketogan igen och känner att jag skulle behöva ta ännu mera.

Har talat med min läkare, som inte alls förstår problematiken, han menar att jag inte är uppe i några höga doser, men jag känner själv att nu är det slut, orkar inte med skiten. Min fru är frustrerad, hon vet inte vad hon skall göra.

Kan fortsätta med Ketoganet och även öka det, för att må bättre, men jag är ett vrak, kan vräka ur mig vad som helst, bli skit förbannad, skakar i hela kroppen och har fått okontrollerade rörelser i armar och ben.

Vet inte vad jag skall ta mig till.
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: lör nov 21, 2009 1:22 pm    Rubrik: Svara med citat

pratkvarn skrev:
Hej, att pröva Kratom/Krypton, tror jag, inte är någon bra ide. Till Otto, trots att jag inte känner dig, har jag stort förtroende för dig, vad skall jag göra, kan inte minska, är uppe i 7 Ketogan igen och känner att jag skulle behöva ta ännu mera.

Har talat med min läkare, som inte alls förstår problematiken, han menar att jag inte är uppe i några höga doser, men jag känner själv att nu är det slut, orkar inte med skiten. Min fru är frustrerad, hon vet inte vad hon skall göra.

Kan fortsätta med Ketoganet och även öka det, för att må bättre, men jag är ett vrak, kan vräka ur mig vad som helst, bli skit förbannad, skakar i hela kroppen och har fått okontrollerade rörelser i armar och ben.

Vet inte vad jag skall ta mig till.

Hej Pratkvarn!

Börjar med att säga att bra att du skrev, vet inte var du bor. När VC resonerar så. Du har smärtproblematik. Undrar bara om vad för problematik du har? så man vet att du behöver smärtpiller av något slag. Troligtvis gör du det.
Men inte 7 Ketogan om dagen, jag utelämnar åter bensot, får bli en annan fråga. Jag använde själv Ketogan som jag skrivit, morfin, spasmofen you name it. Men det går att bli fri. Och du är heligt förbannad.

Förstår att din hustru är förtvivlad och svårt för henne att göra något.

Är det saker du inte vill skriva, PM då, skall jag av erfarenhet av många års tung smärtpiller försöka lotsa dig framåt. Du är ej den första.

Jag är inte orolig för att det inte går, vet bara inte vad du har för smärtproblematik. Jag vet när jag åt alla dessa medel i skyhöga doser i många år och lade av. Ett efter ett av dom tunga preparaten, så trodde jag skulle dö. Ändå låg jag på sjukan, ex Ketogan var jag uppe i över 20 st dygn. Men det går sakta men säkert, jag lovar dig det, sett många göra det.

Finns andra medel att ta till, när man trappar ner ketoganet. Vi håller oss till Ketoganet och låter bensot vara.

Glömde skriva att när jag låg inne fick man så lite och det skulle gå så fort. Numera vet jag exakt hur dom kör på sjukan, ännu värre! Nä långsamt för du har väl inte bråttom, för att kroppen och psyket skall hinna med. Annars är risken för återfall 100 procent om det går för fort.

Ddet finns många scheman för allt, men vi är olika individer, och reagerar olika, alla kan ju inte gå på¨samma shema. Man får laborera lite efter hur man mår, sociala förhållanden, arbete etc.

Återkomm igen! vill du inte öppet skriva går det tror jag med PM.

Så skall vi se var du skall börja, försök att tänka lite själv hur du reagerar och annat som är viktigt att veta, OBS: det är ingen skam med piller, snarare bra att man vågar tala om hur det ligger till, med det är mkt vunnet. Det är du som skall vinna denna kamp! Må väl, kämpa på! Det löser sig!"

Skriv på!

Hälsar /otto

Jag läser av din förtvivlan, men är hundra på att även du kan ta bort det, sen fodras det stöd, ja du har ju skrivit hit, och jag har den erfarenheten, många till säkert,men av någon anledning har många lämnat skutan
Till överst på sidan
Otto ruben svensson
Gäst

InläggPostat: mån nov 23, 2009 5:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Pratkvarn! skriv när du vill och orkar och har lust.

/otto
Till överst på sidan
pratkvarn

InläggPostat: lör feb 06, 2010 12:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu är jag uppe i 9 till 10 ketogan, har inte förmågan att minska, men att ta mer är ingen konst.

Min fru har sagt att hon orkar inte med detta helvete, jag orkar inte att mista henne. Tycker att det kanske var lika bra att ta livet av sig.

Har varit och pratat med en läkare på Högsboklinikerna, Göteborg, men han vägrade att lägga in mig där, han påstod att jag inte tillhörde det klientelet. Utan jag skulle in på en vanlig medicinavdelning, och så skulle han vara konsult.

Problemet är då att ingen medicinavdelning, vill ha mig, utan de räknar mig som missbrukare, som ännu inte har kommit så långt i missbruket, så att jag lever i misär.

Nu står jag mellan två stolar, och ingen vill göra något, en fråga, om jag åker till en psykriatisk klinik, är de tvugna att ta in mig, om jag begär detta.

Själv vill jag inte räknas som missbrukare, då det är sjukvården själva som satt mig i denna situationen, vill egentligen inte söka till psyket, heller, då jag är en person som i vanliga fall inte är psykiskt sjuk.

Kan inte längre gå så här, skall jag försöka med psyket.
Till överst på sidan
spind

Registreringsdatum: 30 november 2009

InläggPostat: lör feb 06, 2010 2:13 pm    Rubrik: det låter som en fruktansvärd situation pratkvarn Svara med citat

Har du provat att kontakta St Lukas, jag tror att dom har personer som är duktiga på beroende/missbruk också. Jag är själv beroende av sömntabletter och delvis antidepressiva. Jag kan tänka mig dom fysiska och psykiska reaktioner du får om du försöker sluta(som influensa fast värre). Hoppas det löser sig för dig, kämpa på!
Till överst på sidan
Otto ruben svensson
Gäst

InläggPostat: lör feb 06, 2010 5:08 pm    Rubrik: Svara med citat

pratkvarn skrev:
Nu är jag uppe i 9 till 10 ketogan, har inte förmågan att minska, men att ta mer är ingen konst.

Min fru har sagt att hon orkar inte med detta helvete, jag orkar inte att mista henne. Tycker att det kanske var lika bra att ta livet av sig.

Har varit och pratat med en läkare på Högsboklinikerna, Göteborg, men han vägrade att lägga in mig där, han påstod att jag inte tillhörde det klientelet. Utan jag skulle in på en vanlig medicinavdelning, och så skulle han vara konsult.

Problemet är då att ingen medicinavdelning, vill ha mig, utan de räknar mig som missbrukare, som ännu inte har kommit så långt i missbruket, så att jag lever i misär.

Nu står jag mellan två stolar, och ingen vill göra något, en fråga, om jag åker till en psykriatisk klinik, är de tvugna att ta in mig, om jag begär detta.

Själv vill jag inte räknas som missbrukare, då det är sjukvården själva som satt mig i denna situationen, vill egentligen inte söka till psyket, heller, då jag är en person som i vanliga fall inte är psykiskt sjuk.

Hej! medicinklijhikerna kan du glömma, dom sparar i gbg på en akutaavd, var där nyss för andra åkommer, Du tillhör Beeroendeekliniken, Du söker via Sahlgrenska Akutpsyk, kommer du in
om plats finnes så hamnar du antingen på Mölndahl eller Östra, kruxet är bara att avgiftningen är på 5-7 dagar sen ut, kön är lång, men du kan få förlängt, och i ditt fall är det helt berättigad till en avdelning på östra där du får ligga en längre tid, men det gäller enbart planerade inläggnngar från 1 jan. antigen så söker du Centrummottagningen eller kviberg eller Järntorget. för remiss till någon av dom 2 beroendeklinikerna, och givetvis blir du stämplad som missbrukare, och behandlas därefter, Du överdoserar ju medicinerna och speciellt Ketogan, förr gav dom Dexofen mot ketogansmärtorna, men idag vet jag inte om dom kör samma, tror det.
Det är dagens situation i gbg, psyk, missbrukarvården står inte högt i kurs idag.Så har det alltid varit. i sparande tider.

Man tror det inte är sant, men gå dit får du se med dina egna ögon.

Kortataq rader hur det ser ut, och hur du går tillväga! <Otto
Till överst på sidan
Otto ruben svensson
Gäst

InläggPostat: lör feb 06, 2010 5:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Det heter ju numera Beroendesjukdom, altså beroende,, men det är jiu ändå missbrukl, bara snyggare ord för missbrukare klingar så illa, Och du kommer ut nollad, och skall senare tillbaka till någon av dom 3 jag nämnde för kontakt, urinprov, m.m. Socialpapper m.m. Du klanske har körkort, brev till länsstyrelsen. Dom är sanslösa. Undantag finnes jiu, men hirarkin är hemsk!

Vet inget om dig, men orkar du inte skall du försöka få hjälp, och ta bort ketoganet m.m men vill du gå på noll, eller ej vanebildande piller,. ex attarax, lergigan, theralen sen, springa där och pissa.

Har du känningar försök ta det polokliniskt, men då kommer haken, man har förbannat svårt att fixa det med,. svider det så är man i burken inom 30 sekunder ocvh så är det kört.

Sure. Det är läkarna som en gång i tiden som gav dig detta, på recept. men det är andra tider nu och andra läkare, så du har inte mkt att sätta emot. Du är inte den enda som påtalat det,. men någon föränddring sker inte annat till det sämre. Tyvärr är det så. Det är inte klokt.

Är det mer fråga på. Lycka till /Otto
Till överst på sidan
Otto ruben svensson
Gäst

InläggPostat: lör feb 06, 2010 6:32 pm    Rubrik: Svara med citat

pratkvarn skrev:

Ja det försvann det svaret, då kör vi om, det handlar inte om att du behöver leva i misär, var får dig att tänka så?? Det är bara cirka 3 % av alkolismen som syns på gator och torg och avgiftningen.

Ja svaret hamnade en bit upp i ditt, såkika där. Nu träder försvarsmekansmerna igån jag är inte osv alla har vi inte förstått kanske alla hur iolla beställt det är, och vad är det fel på att säga att man har råkat illa ut och behöver hjälp, gammalt som fortfarande lever kvar, du ser inte en heronist, pillertrillare som svidat upp garanterat, problemet är
att vi som använt droger i alla dess former kan se bra ut och ingen märker något, vi luktar inte, skam o skuld är vad det handlar om, om du biter av den svansen har du vunnit mkt.
Ett steg har du ju kommit, du sökte upp denna sida och skrev, kanon. Inget att skämmas för att man har problem med nerverna, huvudet tillhör oxå kroppen. Det är gammalt när man sa han är 5 5 och knäpp och mkt annat nedvärderande om personer. Det är som en rutinerad läkare sa till
mig en gång,det är en demokratisk sjukdom, Den slår över alla gränser.
yrken m,m och vi kan hamna i problem och ibland går det överstyr, viktigare är då att snabbt få stopp på eländet man hållerpå med,men man säger alltid i början, jag har inga problem, jaha säger någon varför äter du allt det där då, förnekelsen! Undrade var du tog vägen vid förra meilet,du söker juppenbarligen hjälp, där är vi överens, då får man kolla hur det ser ut på den fronten, och du bor tydligen i gbg som mig och flera andra här som kommer och går.

Vet inte om det var för snabbt jag skrev turordniongen för inneliggande.
Är det någon annan som vet andra sätt skriv ner det, man missar mkt, och här gäller det och hjälpas åt.

Sen kom en (glömde namnet ) med S:t Lukas stiftelse,men dom har inga bäddar, utan dom kör väl fortfarande med terapi utan piller,ja vissa anser läkarn du behöver,ssri medel s.k antidepp. det är legalt att använda det. Med förskräckligt många biverkningar för det flesta kika in på fass. men vid djup depp. är dom bra enligt många,
Men du med S:t lukas du vet ju hur det funklar där, ut med det, någon kanske vill o behjöver komma dit. Se nu har det börjat dyka upp folk igen ,du hjälper kanske en annan på traven, vill du inte det, till alla!

Tack för det du med S:t liukas stiftelse, finns mer,är det någon som klämmer på något skriv ut det, samtidigt med eran sits, 2 rader i samma inlägg. samla in lite info igen. Enligt vad jag hört under åren är S:t Lukas bra.

Men det börjar ju någonstans, ja med att avgifta sig, göra en plan om vidare saker, viktigast för många är starten. start med 1 osv.

Ser kurtan jag mixter dom stödjer varann hela tiden, så¨skall det se ut.

Inget är omöjligt det omöjliga tar bara lite mer tid!

Valet är ens eget, du kanske sitter nu och vacklar, säg att det är slutvacklat, nu kör vi, det skall finnas folk här som kan svara och följa, men under alla åren så går sidan upp och ner.

Så slå följe med Kurtan och jag! Dom har kommit långt. hej på er kurtan o jag o fler.

Men sitt inte däroch inget säg, skriv ex jag behöver hjälp med det och det.
jag vet det tar emot men du vinner tillbaka ditt liv många gånger om.
Och du behöver inte spela något teater, alla äri samma båt!

Tack för ordet!

Gör så gott alla, jag kämpar med mitt, klurtan o jag kämpar med sitt, och många tvivlar än, men sätt igång NU!

/otto
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: sön mar 07, 2010 12:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Tycker det är stort att vilja bli av med medicinerna efter så lång tid, då tror jag faktiskt det kommer att funka.
Men inläggning för avgiftningen kan vara aktuellt, har själv varit inlagd flera gånger men det funkade inte för mig, läste allt om dom mediciner jag åt och började trapppa ner. Har tagit flera år och komma ner på noll.
Smärtproblematik är ju ett problem som byggs på av ketogan och opatiater, moment 22, ketoganet måste ju bort på nåt vis men hur?
Benso behöver man dock inte vara inlagd för. Går utmärkt att trappa ner långsamt hemma. Dom som blir inlagda för bensotrappning får en trappning som är så snabb att det är rena skämtet enligt min mening.
Benso är fruktansvärt ihållande men det går.
Ketogan är jag mer tveksam till, saknar kunskap, måste ju gå att trappa men hur, det är ju inte så lång halveringstid om jag minns rätt vilket gör att det måste delas upp i en massa smådoser.
Poliklinisk stödmottagning, beroendeklinikerna har sådan kanske kan vara ett alternativ
Till överst på sidan
pratkvarn

InläggPostat: sön mar 21, 2010 2:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Har fått en ny läkare, på vårdcentralen, vet inte vem hon är, hon ringde mig, för några dagar sedan.

Hon lovade att ta tag i mina problem, skall träffa henne i slutet på denna månad.

Undrar bara, vad menar hon med att vi skall skriva ett kontrakt, tycker det låter konstigt, har någon erfarenhet av detta.
Till överst på sidan
pratkvarn

InläggPostat: ons apr 21, 2010 1:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Har träffat den nya läkaren, men jag blev djupt besviken, h-n skulle ha in mig på kontraksvård.

Skulle skriva på ett kontrakt, där jag i princip idiot förklarade mig, det liknade mer tvångsvård. H-n hade ordnat plats på ett psykriatiskt sjukhus, låst avdelning.

Vägrade detta, då ville h-n inte ha med mig att göra längre, så jag står på ruta 1 igen och vet inte vad jag skall göra.

Min smärtläkare säger att han förstår mig och han har sagt att jag kommer att få mina mediciner, via honom.

Hur går man vidare med detta, måste jag själv, ytterligare försöka trappa ut mina mediciner, men det misslyckas varje gång, jag skuld belägger mig och skäms över att jag inte lyckas.

Min familj vill inte ha med mig att göra, de har hotat med att flytta, mina vänner börjar också att svika mig, de vill inte umgås med mig längre.

Vad har jag för val, är förtvivlad, det bästa hade varit att dö.
Till överst på sidan
spind

Registreringsdatum: 30 november 2009

InläggPostat: ons apr 21, 2010 4:57 pm    Rubrik: Det känns fruktansvärt Svara med citat

att du funderar på om du orkar leva. Försök dela upp detta i två delar, en medicinsk där du måste kämpa för att få hjälp. Det andra är att skaffa någon att prata med så att du får bra argument att gå vidare. Kontakta St Lukas där kan du ansöka om bidrag till terapi om du har ont om pengar. Jag vet inte hur det funkar där du bor men prova! Jag har själv i princip blivit "hånad" för biverkningar jag tror jag fått av vissa mediciner. Det verkar som det går prestige i vissa vårdkretsar. Jag önskar att det fanns en mer helhetssyn av människor som söker vård. Ge inte upp!!!
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: tor apr 22, 2010 10:50 am    Rubrik: Svara med citat

Har varit i liknande sits, svårt svårt nergången var jag och in och ut på beroende och psyk (slutenvården).
När det gällde medicinerna (framförallt benz men även smärtställande) så bestämde jag mig inte för att ta tag i saken. Bara att minska sakta sakta. Det var det enda.
Jag gjorde en rekorderlig budget hur mycket jag fick ta av mediciner (inte nån snål budget heller direkt). Därefter minskade jag lite lite från budgeten nån gång var varannan vecka. Tog 1,5 år drygt att komma ner på noll. Men det gick ju, utan hjälp utifrån. Själva trappningen var inte så svår, dock var det svår abstinens.
Nu har jag inga mediciner, dock psykisk sjukdom men det är betydligt lättare att hantera när beroendet är borta.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Värktabletter, biverkningar och att sluta Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet