|
RFHL Uppsala län Öppet forum för problem med läkemedel. Var noggrann med rubrikerna till vad Du skriver. Våra REGLER finner Du här.
|
| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
smulan Gäst
|
Postat: tis jan 26, 2010 11:26 am Rubrik: Kurtan, |
|
|
Ja, man behöver bekräftelse i sitt mående.
Vi är många som mår dåligt länge efter nollning. Känslan av att något annat i kropp o själ är fel, är väldigt vanligt har jag förstått. Det är något jag själv kan uppleva också.
Det gör man nog för att det är så svårt att förstå, att man kan må så dåligt så lång tid. Då ligger det nära till hands att tro att det är något annat än abstinensen.
Så när det är illa, försöker jag ta till mig att det ÄR abstinensen och inget annat.
Visst, känner man en för stor oro, är det väl alltid bra att söka läkare. Men vad jag har förstått så är det nästan alltid så, att inga fynd hittas och man anses frisk.
Det är en riktig berg och dal bana upplerver jag. Vissa dagar är helt ok, vissa dagar sprutar det ångest ur varje por i kropp o själ...
Önskar dig en fin dag! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Otto ruben svensson Gäst
|
Postat: lör jan 30, 2010 4:03 am Rubrik: Re: Kurtan, |
|
|
| smulan skrev: | Ja, man behöver bekräftelse i sitt mående.
Vi är många som mår dåligt länge efter nollning. Känslan av att något annat i kropp o själ är fel, är väldigt vanligt har jag förstått. Det är något jag själv kan uppleva också.
Det gör man nog för att det är så svårt att förstå, att man kan må så dåligt så lång tid. Då ligger det nära till hands att tro att det är något annat än abstinensen.
Så när det är illa, försöker jag ta till mig att det ÄR abstinensen och inget annat.
Visst, känner man en för stor oro, är det väl alltid bra att söka läkare. Men vad jag har förstått så är det nästan alltid så, att inga fynd hittas och man anses frisk.
Det är en riktig berg och dal bana upplerver jag. Vissa dagar är helt ok, vissa dagar sprutar det ångest ur varje por i kropp o själ...
Önskar dig en fin dag! |
Hej alla kämpar! kan bara skriva under, stöd varann oavbrutet. Det går mkt lättare då, alla känner sig inte ensamma i sitt lidande, många har under åren sagt, jag har inget och skriva? självklart har alla det, fråga
och sätt igång maskinen och förhoppningsvis får alla svar, det är därför denna site finns, som kan ge svar på många frågor, baserar jag på sista 15 åren. Många är idag giftfria och lämnat gb, det är deras val, men kan ni så stötta, så vågar andra skriva, det är ofta rädslan som hindrar en från att skriva,det är ingen uppsats någon skall skriva bara att man behöver hjälp i olika faser i tillfrisknandet. Det tar inte mkt tid att klia ner några rader, men det tar tid att bara grubbla över vad det kan vara man har, ofta är läkarna hopplösa så det här är ventilen för alla som vill bli kvitt sina besvär och trycket som kan göra en tokig, många under har jag sett och inget är omöjligt det omöjliga tar bara lite längre tid, och tid finns.
Glöm nu inte och skriv. Det tål att upprepas dagligen ,dela med dig. Lid inte i din ensamhet.
Stå på er KURTAN, JAG och alla som läser här.
Friheten är inte långt borta. tillsammans kan man fixa den. Ensam är inte stark. go on alla! hälsar /0tto |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Otto ruben svensson Gäst
|
Postat: lör jan 30, 2010 4:03 am Rubrik: Re: Kurtan, |
|
|
| smulan skrev: | Ja, man behöver bekräftelse i sitt mående.
Önskar dig en fin dag! |
Hej alla kämpar! kan bara skriva under, stöd varann oavbrutet. Det går mkt lättare då, alla känner sig inte ensamma i sitt lidande, många har under åren sagt, jag har inget och skriva? självklart har alla det, fråga
och sätt igång maskinen och förhoppningsvis får alla svar, det är därför denna site finns, som kan ge svar på många frågor, baserar jag på sista 15 åren. Många är idag giftfria och lämnat gb, det är deras val, men kan ni så stötta, så vågar andra skriva, det är ofta rädslan som hindrar en från att skriva,det är ingen uppsats någon skall skriva bara att man behöver hjälp i olika faser i tillfrisknandet. Det tar inte mkt tid att klia ner några rader, men det tar tid att bara grubbla över vad det kan vara man har, ofta är läkarna hopplösa så det här är ventilen för alla som vill bli kvitt sina besvär och trycket som kan göra en tokig, många under har jag sett och inget är omöjligt det omöjliga tar bara lite längre tid, och tid finns.
Glöm nu inte och skriv. Det tål att upprepas dagligen ,dela med dig. Lid inte i din ensamhet.
Stå på er KURTAN, JAG och alla som läser här.
Friheten är inte långt borta. tillsammans kan man fixa den. Ensam är inte stark. go on alla! hälsar /0tto |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
jobbigt Gäst
|
Postat: sön jan 31, 2010 1:08 pm Rubrik: |
|
|
Såg kurtan beskrev "mina symtom", jag nollade för ett par månader, väldigt långsam utrappning under 1,5 år.
Mina symtom är nu väldigt kroniska, det är
tomhetskänsla, kan inte tänka tankar, hjärnan flyter runt utan att fungera känns det lite som (märklig känsla).
Sen spänningarna ovanpå huvudet och tinningar, har öronproppar när jag sover och då hör jag hur det knakar och knastrar, otäckt.
(Det här kom när jag var under 1 mg stesolid och har kört på - OAVBRUTET, ingen vågformighet överhuvudtaget!)
Lite pirrande i benen kvar men det har minskat.
Dom flesta dagarna är lika jävliga men lite minskning vad gäller depressionen. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kurtan
Registreringsdatum: 11 maj 2009 Inlägg: 119
|
Postat: sön jan 31, 2010 4:54 pm Rubrik: |
|
|
Hej "jobbigt"!
Som jag förstår det, så var det du som skrev här i höstas om att du också hade spänningar i huvudet! Trevligt att du skriver igen och vist verkar vi vara rätt lika drabbade av dessa enormt jobbiga symtom i huvudet. Jag tror att du har gjort helt rätt att du nollade för ett par månader sedan. Nu är det bara tiden som kan utvisa hur länge läkningen kan behöva ta. Skriv gärna här ibland, så kan vi också försöka att stötta varandra och så småningom försöka att ta oss igenom den här mardrömmen!!!
Det är nu ca. 5 1/2 månad sedan jag nollade och jag tycker att jag är sämre än nånsin. Men dom 3 första veckorna i december upplevde jag en förbättring. Fungerade lite bättre och orkade mera. Så jag hoppas att jag snart ska få en bättre period igen. Jag har ju väldigt många symtom överallt i kroppen och det har verkligen trappats upp sen jag nollade.
Mina jobbigaste symtom nu:
Overklighetskänslan + det känns som man håller på att bli tokig!!!
Obehaget i huvudet, tomt, känns som man inte kan tänka, ibland tryck ovanifrån, konstant tryck över tinningar, svider oftast i ansiktet, speciellt högra sida, dra och spänner i ansiktet, tryck över näsan + övre gommen.
Känns som ett virrvarr i huvudet. Synfältet är också påverkat på nått konstigt vis.
När jag vrider på huvudet, så krasar det i nacken. Oftast flera gånger varje dag, så kommer där ett knäck ljud som andra kan höra i närheten. Det låter lite som när någon knäcker fingra.
Jag känner mig enormt svag, sticker lite i händer och fötter. Det känns väldigt konstigt i armar och ben. Vissa gånger nu så svider det ovanpå händer och fötter.
Ont över korsryggen. ( Det var borta i flera månader innan!!)
Jag har ju enormt svårt för att tåla dom flesta födoämnen och har perioder med illamående.
Dom 3 veckorna i december, så hade jag nästan inte alls dessa symtom:
svidande i ansiktet, att det dra och spänner i ansiktet, tryck över näsan och gommen. Ja, det kändes nästan konstigt då, när man konstaterade ibland då, att man inte direkt kände av det.
Så det är nog bara att avvakta några framsteg framöver och visa tålamod och åter tålamod hela tiden.
Kämpa på!
Kurtan |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kurtan
|
Postat: sön jan 31, 2010 5:04 pm Rubrik: |
|
|
Hej Jag!
Måste höra hur det går för dig?
Du Otto, uppskattar att du skriver här och pepprar upp oss så att vi fortsätter att kämpa!!! Jag tycker att det är bra terapi att skriva här, för att försöka att ta sig igenom eländet. Mycket trevligt när man får stöd och respons från andra också.
Du smulan, ja man behöver verkligen bekräftelse i sina symtom. Det är lättare på nått vis när man ser att andra upplever ungefär samma saker på denna resan!
Kämpa på alla!
Kurtan |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Jag Gäst
|
Postat: sön jan 31, 2010 8:18 pm Rubrik: |
|
|
Hej Kurtan, Smulan,Jobbigt och Otto.
Här är det urtråkig, bara i dag har känslorna varit i en enda röra, snabba kast mellan olika lägen, jätte strängt. Mitt synfält är också påverkat på något konstigt sätt.
Krasandet i huvudet när man vrider på det fram o tillbaka.
Overklighetskänslor.
Stickningar i mun och tunga.
Snyter ut mycket slem ( alltid i några dagar i varje trappning)
Värmevallningar.
En sköldkörtel som letar upp det nya läget (alltid vid varje trappning) och som gör det omöjligt för mig att gå fortare fram, detta symptom är grymt obehagligt.
Väntar mycket på att mitt nya spännande liv skall börja, fundera på att åka till Peru och bara gå rakt in i regnskogen (blink,blink)
Nu skall jag lägga mig och hoppas att det kommit mycket snö till i morgon.
Ha det gott alla.
Jag. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Jag Gäst
|
Postat: mån feb 01, 2010 9:36 am Rubrik: |
|
|
Jhaa, det kom mycket snö medans jag sov.
Vaknade till att allt va vitt ute.
Dimma.
Dimmsyn.
Synstörningar.
Kan ju trappa kontrollen för mindre.
Men jag skall iallafall gå in till stan till min favoritrestaurang som servera nyttig mat som för övrigt har haft semesterstängt i 1 månad....vissa tänker bara på sig själva...
Ha det gött.
Jag |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mixter
Registreringsdatum: 06 februari 2009 Inlägg: 547
|
Postat: mån feb 01, 2010 5:46 pm Rubrik: |
|
|
Kämpa på alla kämpar!
Det är bra att hålla upp det positiva hopp vi har!
Vi alla kommer lyckas en dag! Det vet vi! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kurtan
|
Postat: mån feb 01, 2010 10:57 pm Rubrik: |
|
|
Hej Mixter!
Vist var det du som skrev nånstans, att inne på withdrawal forumet så verkar det som att dom allra flesta som har mera besvärliga abstinens efter nollningen, att det toppade för dom allra flesta mellan 4 och 7 månaden?
Hoppas i så fall att man tillhör den gruppen, för den skulle vara skönt att se nån lättnad snart!!!
Kämpa på du också, även om du har lång väg att gå. Det gäller om att vara målmedveten och inte ge sig bara!!!
Kurtan |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mixter
Registreringsdatum: 06 februari 2009 Inlägg: 547
|
Postat: mån feb 01, 2010 11:32 pm Rubrik: |
|
|
| Det gäller för antidepressiva. För benzo är det värst i början, veckan efter, sen tre månader lite mindre värre sen märker man blivit bättre efter sex månader och så vidare efter ett år mer skillnad. Generellt. Det kan gå fortare än så. Jag blev bra 1 år efteråt benzo tvärt slut. Lycka till! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Jag Gäst
|
Postat: ons feb 03, 2010 5:32 pm Rubrik: |
|
|
Hej på er.
Har haft en bra dag i dag förutom en kall känsla inne i huvudet (i förgår var det varmt)
Hur som helst så nollar jag i Mars.
Ha det gott. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kurtan
|
Postat: ons feb 03, 2010 9:54 pm Rubrik: |
|
|
Hej Jag!
Det låter bra det du skriver. Nu när du har satt ett mål för när du ska nolla, så är det bara att jobba hän emot det. Även OM det skulle komma jobbiga abstinenser efter nollningen, så kommer du ju från att med då att kunna börja se fram emot ett tillfrisknande!
Hälsningar
Kurtan |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Otto ruben svensson Gäst
|
Postat: fre feb 05, 2010 9:01 pm Rubrik: |
|
|
| Kurtan skrev: | Hej Jag!
Det låter bra det du skriver. Nu när du har satt ett mål för när du ska nolla, så är det bara att jobba hän emot det. Även OM det skulle komma jobbiga abstinenser efter nollningen, så kommer du ju från att med då att kunna börja se fram emot ett tillfrisknande!
Hälsningar
Kurtan |
Hej på er allihopa. Kurtan , jag, jobbigt ,mixtter med fler.
Det är ju först att komma ner till noll, sen börjar den kamp 2, att inte ha något och allt skall ställas till rätta psykiskt, fysiskt, socialt, m.m
Allt du beskriver KURTAN är klassiska symtom, för de flesta, Det beror ju hur har man det "socialt" kamrater, arbete intresse. för det är mkt sköra människor som pendlar friskt mellan ilska och gråt, benso har ju tryckt ner hela känslolivet, som en tryckkokare. Nu skall det upp, mkt kommer ju hela tiden under nedtrappningen, men blir inte alltid påtaligare när nollstreckdet nåtts.
Många får ju efter c:a 6 månader ett bakslag, så det är bra att dela med erfarenheter, stödja och tusentals har gjort det före dig.
Det där med synen är viktigt, om du bär glasögon, så visade sig det på
TUB i huvudstaden i deras början, att folk sprang och bytte glasögon flera ggr, Allsså går inte det, synen stabiliserar sig.
Det är som KURTAN skriver, många känner sig nästan euforisk i början efter noll, sen kommer deppression där allt känns hopplöst, många återvänder då till en tablett, har du sköt en bra nedtrrappning, Ta aldrig en tablett! det onda går över. Sure det är mkt tunga må¨nader som sedan blir ett nytt liv, men aldrig en tablett, många vill gå terapi, det gick på 70-talet, men du kanske behöver gå i terapi, men då först vid noll.
Du behöver kanske flytta för att slippa minnen, byta lite kamrater m.m
inget ovanligt, för vi är ju olika individer.
Man har god tid att se över sitt liv och det kommande liv utan tabletter.
Där är det ju precis som annat olika, men bra då med stöttning, frågor m-.m En del fortsätter och stödjer andra, en del lämnar hela den biten för gott. Var och en gör som den känner och vad som fungerar bäst.
Ingen ide att göra några större förändringar, det är ingen kapabla med.
lugn du hinner.
Nackar som krånglar med knaster, smärta är mkt vanligt, spänningar,.
finns ju program att träna nacken och dess muselatur hemma.
Det som brukar sitta i längst är sömnsvårigheter, ser meningar framför mig där folk skrivit "bara jag fick sova en enda natt" en sprang ur sig abstinensen, men kryp aldrig ihop i sängen.
Allt går över, det är bara tiden, och det är djävulskt jobbigt. men det blir bra.
Man är fruktansvärt skör, ena stunden gapande för att nästa stund gråta!
Motion är bra, bara gå en hel del. musklerna har ju sovit. och där är det givetvius olika. Läs, lyssna påmusik, eller vad som helst men inte en tablett som snart blir 20 st.
Hela du kommer ju att lysa på ett annat sätt, håret huden m.m
Ja det är inget nytt jag skriver, bara att skriver för eran fortsatta
kamp, skriv, inget är dumt! det är ingen uppsats som skall skrivas,. bara skriva till varann, och andra som läser och få ut sitt ex. vad man tänker m.m
Så hela högen, skriv på! och kämpa på, belöningen delar delvis ut, en del har ni redan fått, sen kommer detta vara ett minne blott. Största belöningen har ni redan fått, ni bestämde er för att ta kontroll över ert liv, och inte låta pillren göra det!
Följer erat skriveri, och skriver själv oxå, behöver det. För jag kämpar själv med mkt! Tillsammans är vi starka!
Vi Hörs! ta hand om er alla!
/otto |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kurtan
|
Postat: lör feb 06, 2010 8:02 pm Rubrik: |
|
|
Hej Otto!
Tack för din uppmuntran, man behöver höra ibland att det är "bara" abstinensen som gör att man har det så här. Så orkar man kämpa ett tag igen och förhoppningsvis blir det snart nån lättnad!
Hälsningar
Kurtan |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kurtan
|
Postat: sön feb 07, 2010 12:20 pm Rubrik: |
|
|
Hej Alla!
Jag har ju undrat hur många som går på benzo i Sverige. Hittade en sida som talar om det och det är verkligen skrämmande! Där stod även några andra mycket intressanta saker, så jag kan inte låta bli att dela med mig här:
Den totala förskrivningen av bensodiazepiner i Sverige innebär statistiskt att 5 procent av hela befolkningen varje dag behandlas med en dygnsdos av någon bensodiazepin eller härmed besläktat preparat. För åldersgrupper äldre än 65 år är förskrivningen avsevärt högre, och 10–26 procent i dessa åldergrupper får sådan behandling. Statistiken redovisas som definierade dygnsdoser per 1000 invånare och dygn. Säkert har många personer ordinerats mer än en definierad dygnsdos, vilket skulle kunna tala för en lägre sann prevalens. Å andra sidan skall äldre personer – den stora förskrivningen görs till äldre personer – behandlas med lägre doser, och därför kan den sanna prevalensen möjligen vara högre. Det kan under alla förhållanden ifrågasättas om det är ändamålsenligt att var femte pensionär behandlas med beroendeskapande läkemedel, i synnerhet som dessa kan påverka den kognitiva förmågan (Läkartidningen).
Verkningsmekanismer
Bensod iazepiner binds till speciella receptorstrukturer på nervcellerna och påverkar därmed funktioner som kan relateras till transmittorn GABA (gammaaminosmörsyra). GABA som utövar en hämmande effekt utgör cirka 30% av hjärnans transmittorsubstanser och svarar för cirka 40% av de hämmande effekterna i centrala nervsystemet. Man kan säga att GABA har en allmän dämpande inverkan på hjärnan och utgör kroppens eget naturliga lugnande medel. bensodiazepinerna förstärker denna effekt. Eftersom att bensodiazepinerna förstärker GABA:s dämpande effekt så minskar hjärnans produktion av de stimulerande signalsubstanserna dopamin, noradrenalin ,serotin, och acetylkolin. Forskare har även identifierat bensodiazepiner perifiert i kroppen som inte är kopplade till GABA. De återfinns bland annat i njurar, binjurar, tjocktarm muskler, blodceller m.m. och orsakar bensodiazepinernas negativa effekter. De viktigaste farmakadynamiska effekterna av bensodiazepiner är;
Ångestlindrande, lugnande, muskelavslappnande och kramplösande
Bensodiazepinberoende
Ett stort antal artiklar har publicerats om bensodiazepinernas beroendeframkallande effekt, och både toleransutveckling, abstinens och eufori – klassiska tecken på beroende – har beskrivits. Tolerans utvecklas snabbare för den sederande än för den anxiolytiska effekten. Avgörande för om abstinens uppträder är både dygnsdosen, användningstiden och det använda preparatets halveringstid. Högre doser och längre tids behandling eller missbruk leder till svårare abstinenssymtom. Kortverkande bensodiazepiner ger dels en snabbt insättande abstinens, dels en mer uttalad abstinens. Bensodiazepiner med snabb absorption och hög fettlöslighetsgrad når snabbare centrala nervsystemet och ger en mer distinkt »peak«-effekt, som är klart associerad med eufori. För missbrukare är därför diazepam och flunitrazepam bland de mest eftertraktade preparaten. En mer långsamt inträdande effekt gör preparatet – till exempel oxazepam – mindre intressant för missbrukare. I en svensk studie rapporteras att 25 procent av bensodiazepinanvändarna hade en medicineringstid på minst 13 år, och de patienter som fått preparatet från sina distriktsläkare eller sjukhusläkare behöll medicineringen oftare än de som fått det från privatläkare eller hälsocenter.
Info är hämtat från dagoholm.se
Hälsningar
Kurtan |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Jag Gäst
|
Postat: sön feb 07, 2010 5:12 pm Rubrik: |
|
|
| Och sedan är mörketalet stort. En ny grupp som kommer nu till beroendeklinikerna och söker hjälp, är ungdomar som beställer genom nätet. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Jag Gäst
|
Postat: sön feb 14, 2010 4:24 pm Rubrik: |
|
|
Hej på er alla.
Har haft några riktigt bra dagar nu. Gårdagen var iofs riktigt tuff men i dag är det ok igen vågar knappt skriva det men det verkar som jag får det bättre ju längre ner jag kommer.
Min mage krånglar kan gå flera dagar utan att det händer något.
Hormonerna får fnatt i bland.
Synfältet är oftast konstigt (antingen dimmigt eller snöigt eller smått).
Kortisol Rusningar på morgonen (då är det alltid dax att sänka dosen)
Hur går det för dig Kurtan.
TREVLIG ALLA HJÄRTANS DAG PÅ ER.
Jag. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kurtan
|
Postat: fre feb 19, 2010 12:14 pm Rubrik: |
|
|
Hej Jag!
Låter bra att det går så bra för dig och att du kan ha så pass bra dagar!
För min del har det varit extremt jobbigt sista tiden. Dom sista 2 veckorna har jag fått det ytterligare sämre. Obehaget i huvudet är nog det allra svåraste att försöka att stå ut med, ja sista tiden har man undrat hur man ska klara det? Men det får ju gå på nått vis. Har man gett sig in i den här "leken" så får man ju tåla det också.
Så där är ju inget annan än att försöka att kämpa vidare!
Hälsningar
Kurtan |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Otto ruben svensson Gäst
|
Postat: lör feb 20, 2010 9:17 am Rubrik: |
|
|
| Kurtan skrev: | Hej Jag!
Låter bra att det går så bra för dig och att du kan ha så pass bra dagar!
För min del har det varit extremt jobbigt sista tiden. Dom sista 2 veckorna har jag fått det ytterligare sämre. Obehaget i huvudet är nog det allra svåraste att försöka att stå ut med, ja sista tiden har man undrat hur man ska klara det? Men det får ju gå på nått vis. Har man gett sig in i den här "leken" så får man ju tåla det också.
Så där är ju inget annan än att försöka att kämpa vidare!
Hälsningar
Kurtan |
Hej i snögloppet! ja jag är tvärsäker på att JAG o KURTAN klarar av detta, ni är målmedvetna och stöttar varann på ett bra sätt, ni har kommit så långt så det finns ingen återvändo.
Ni är tappra och skriver hela tiden, hur ni mår, det sporrar säkert andra som aldrig skriver något.
Dom som snurrar in på beroendeenheterna numera är ofta unga tjejer som inte bara handlar på nätet, dom gillar ofta stillnock som ger hallis, många går till läkaren o säljer det vidare till småungar. Själva är dom inte beroende. eller ens tar några piller. sett nog av den varan. Läkarna jobbar oxå svart kvällstid i någon hyrd lokal. en satt till och med på mac Donalds och tog emot,men på var han runt 80 år, välkänd läkare i huvudstaden. Han var dessutom känd knarkhandlare! menar då amfetamin m.m.
Nä ni fixar detta, och jag och många följer nog er, låt det ta tid, ni har bestämt er! det märks! det räcker för mig. go on med er. hälsar otto |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet Du kan svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|