|
RFHL Uppsala län Öppet forum för problem med läkemedel. Var noggrann med rubrikerna till vad Du skriver. Våra REGLER finner Du här.
|
| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Gäst
|
Postat: tis nov 29, 2005 4:01 pm Rubrik: SSRI kan ge benskörhet |
|
|
Enligt en Norsk studie!!!
Norway - Ant-idepressants like the popular medication Fluoxitine, better known as Prozac, may help ease psychological problems but may also damage the skeleton, a Norwegian study said on Monday.
"Anti-depressants impede activity in the bone building cells. At the same time, they increase production of signal substances that stimulate the breakdown of bone mass," researcher Bjorn I Gustafsson at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) in Trondheim told the online site forskning.no.
Some 400 000 Norwegians are estimated to use anti-depressants daily.
Gustafsson's research has focused on Fluoxetine, but other antidepressants are believed to have similar side effects.
Anti-depressants increase the amount of serotonin in the brain. Serotonin is an important neurotransmitter, and most of the body's serotonin is produced by specific cells in the stomach and intestinal system.
The research suggests that the anti-depressants affects the balance between bone producing osteoblasts, and osteoclasts that break down bone.
There are no long-term studies of the affects of anti-depressants but researchers in the Netherlands and the United States are trying to collect such data.
KÄLLA:http://www.news24.com/News24/Technology/News/0,,2-13-1443_1841804,00.html |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: tis nov 29, 2005 6:25 pm Rubrik: |
|
|
Undra varför dessa tabletter marknadsförs under kategorin "hälsa", kanske bättre anticimex använder det som råttgift  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
mattias j
Registreringsdatum: 02 februari 2005 Inlägg: 290 Ort: From Hell
|
Postat: tis nov 29, 2005 9:10 pm Rubrik: |
|
|
jo men det e ju politik i detta och oengar, girighet, galenskap, profithunger, ja listan kan göras lång, för att inte tala om det som händer i världen, se på det sk EU bar, för att ta ett exempel, vi står bokstavligen på ruinens brant, men folket tycks inte vakna ur sin törnrosa sömn , nu finns ju alla dessa rapporter om hudcancer, benskörhet, självmord, hjärnskador, panikångest/dödsångest, plus tusen saker till, men eftersom den enes död är den andres bröd, och eftersom detta är en sån stor kossa att mjölka, och den dumme människan går på detta, så står vi där vi står idag, som nån skrev:"jag bävar för den dagen då alla dessa människor skall sluta med sina tabletter" |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Agneta
Registreringsdatum: 04 mars 2005 Inlägg: 239
|
Postat: fre dec 02, 2005 9:31 am Rubrik: |
|
|
| Jag läste också denna artikel. Har också under en lång tid samlat in uppgifter om avvikande provresultat o liknande hos dem som drabbats av svåra problem under eller efter SSRI-behandling och har fått flera rapporter om svår benskörhet hos unga människor. Är själv inte testad för detta ännu men ska så småningom se till att jag blir det. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: ons jan 11, 2006 4:38 pm Rubrik: |
|
|
De skadar även hjärtklaffarna nu också  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Stibbe Gäst
|
Postat: mån aug 14, 2006 9:34 pm Rubrik: |
|
|
Agneta, hur blir man testad för benskörhet?
Får man sitta i en slags benpress och se hur mycket benen klarar tills en fraktur uppstår  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Malte Gäst
|
Postat: mån aug 14, 2006 10:02 pm Rubrik: |
|
|
Det kan inte testas det märker du när det är försent och du ligger i rännstenen med brutna lårbenshalsar  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Malte Gäst
|
Postat: mån aug 14, 2006 10:24 pm Rubrik: |
|
|
Men snälla, här har vi ju lösningen på problemet, vilket ingen tycks ta på allvar
Lyckopiller ökar risken för benskörhet!
Prozac - som säljs i Sverige under namnet Fontex - har som biverkningar benskörhet och skador på hjärtklaffarna!
Lyckopillret hämmar aktiviteten i de benbygggande cellerna. Samtidigt ökar den produktionen av signalsubtsanser som stimulerar ökning av nedbrytning av benmassan.
Det hävdar den norske läkaren Björn I. Gustafsson, vid St. Olavs Hospital. Han har påvisat detta medicinska samband genom cellstudier.
Gustafssons studie handlar bara om Prozac men andra lyckopiller - eller SSRI-mediciner - verkar på samma sätt.
Cipramil - en av de sk SSRI-medicinerna som har dolda biverkningar
Skador på skelettet är generellt permanenta. Det finns inga läkemedel som kan reversera skador som orsakats av andra mediciner. Man vet att lyckopiller byggs in i benmassan. Studier visar att mängden av pillrens olika substanser i kroppen ökar lång tid efter att patienten har slutat med läkemedlet.
Barn som tar lyckopiller upplever hämmad tillväxt, detta är också skelettrelaterat.
Hälsobomb?
Hundratusentals människor tar lyckopiller. Vi kan i värsta fall sitta på en hälsobomb där ökningen av benskörhet exploderar i framtiden.
Det är inte forskat på långtidseffekter för SSRI-läkemedel. Ingen vet ännu hur stor skada lyckopillerna kan meföra eller hur många som kan drabbas. Forskare i Holland och USA arbetar på att ta fram dylika data.
Skador på hjärtklaffarna
Forskning har också påvisat ett samband mellan serotonin i blodet och skador på hjärtklaffarna. Gustafsson visar för första gången att överproduktion av serotonin är en direkt orsak till att skador uppstår på hjärtklaffarna - vilket kan leda till livsfarliga tillstånd. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Agneta
Registreringsdatum: 04 mars 2005 Inlägg: 239
|
Postat: tor aug 17, 2006 5:32 pm Rubrik: |
|
|
| Det ena efter det andra upptäcks. Apropå skelettskador så upptäckte min tandläkare härom veckan att mitt käkben är helt urholkat på några ställen, det är så pass illa att ett par av tänderna troligen inte kan räddas. Vidare hittades tomma hål inuti tandköttet, vävnaden är helt enkelt borta. Talade härom dagen i telefon med en engelsman i samma situation efter samma eländiga piller, han har tvingats offre fyra tänder. Slumpartat sammanträffande? Troligen inte. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
mattias j
Registreringsdatum: 02 februari 2005 Inlägg: 290 Ort: From Hell
|
Postat: tor aug 17, 2006 6:39 pm Rubrik: |
|
|
Man saknar ord, det finn ju fler fall även i sverige där man tappat tänder, för att inte glömma mej själv då som fick blödande tandkött som skrumpnade med ärrbildning som resultat av detta, vet inte vad som händer i kroppen men nu har jag drabbats av en trötthet som äf förlamande, var ute en sväng på en skogsväg och var så trött att jag befarade att jag inte skulle kunna ta mej tillbaks hem  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Solo Gäst
|
Postat: fre aug 18, 2006 1:37 pm Rubrik: |
|
|
| Det behöver ju inte betyda att ssri är orsaken till urholkade tänder för att båda en gång tagit ssri. Ja menar vi säger om jag skulle ha slutat med ssri och sedan bryter benet och sen på sjukhuset träffar en annan som också brutit benet och gemensamt är att båda brutit benet efter de slutat med ssri så kan man ju inte dra den slutsatsen att ssri är orsaken till det brutna benet. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Malte Gäst
|
Postat: sön feb 07, 2010 9:48 pm Rubrik: |
|
|
Med största sannolikhet så är det så  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mixter
Registreringsdatum: 06 februari 2009 Inlägg: 547
|
Postat: tor feb 11, 2010 9:14 pm Rubrik: |
|
|
| Jag käkar magnesium i kombination med kalcium för att inte laka ur kalcium och även jag har märkt att mina tänder mår bättre av det också. Ca max 1200 mg magnesium och uppåt max 1200 mg kalcium per dag har jag använt utan större problem. Magnesium kan orsaka lite diarre men är bra mot förstoppning. Kalcium motverkar denna effekt. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet Du kan svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|